"Riktig" kampsport

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,370
Mina erfarenheter är begränsade då jag endast testat på judo i ett halvår i min ungdom men det här är verkligen inte så jag minns den tiden. Kommer ihåg några olika lås vi fick lära oss under första halvåret och tror det hade funnits en hel del till om jag fortsatt. Kasten var ju varierade men många var rätt låga kast och alla kast var byggda så att motståndaren ska landa tryggt dvs inte på huvud, nacke, med armar i konstig vinkel osv. Målet var aldrig att kasten skulle skada så våldsamma kast känner jag inte riktigt igen.
Du har säkert rätt. Min erfarenhet av kasten kommer främst av att ha sparrats med judofolk i en BJJ eller MMA-kontext. Då har det mest varit kraftiga höftkast som har använts.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,016
Location
Ludvika
Fler slagsmål från verkligheten.
Två saker i synnerhet jag tar till mig från den videon.

1) En vanlig kritik mot fightscener är att försvararen parerar _innan_ attacken kommer. Och det det är absolut ett vanligt trick i scenfighting för att öka säkerheten. Men en erfaren fighter kan mycket väl se vad en entusiastik amatör tänker göra långt i förväg, och den amatören har antaglinge inte kontroll nog över sig själv för att ändra sig när de väl påbörjat vad de tänkte göra.

2) Det finns inget mer badass sätt att ge sig in i en strid på än att slänga hatten åt skogen.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
557
Location
Uppsala
Varning för otäcka grejer:


I korthet: Under stress gör man de saker man har tränat på att göra under stress. Det kan rentav vara svårt att bara vända sig och fly från fara ifall man inte har tränat på att göra det.
Det där var en av de bättre videorna om självförsvar och stress (y)
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,737
Location
Eskilstuna
Två saker i synnerhet jag tar till mig från den videon.

1) En vanlig kritik mot fightscener är att försvararen parerar _innan_ attacken kommer. Och det det är absolut ett vanligt trick i scenfighting för att öka säkerheten. Men en erfaren fighter kan mycket väl se vad en entusiastik amatör tänker göra långt i förväg, och den amatören har antaglinge inte kontroll nog över sig själv för att ändra sig när de väl påbörjat vad de tänkte göra.

2) Det finns inget mer badass sätt att ge sig in i en strid på än att slänga hatten åt skogen.
Inte simma in i striden då?
 
Top