Rekommendera supersystem

De Förstärkta, ett hack på De Fördömda :ROFLMAO:

Det skulle inte alls vara omöjligt att göra. Antagligen skulle det inte heller vara särskilt svårt. Däremot skulle det ta mer tid än jag har över. Jag vill även hitta ett spel med bra kampanjmaterial då det förhoppningsvis blir mer överraskande för spelarna än ännu en kampanj ur min hjärna. :)

Det skulle inte alls vara omöjligt att göra. Antagligen skulle det inte heller vara särskilt svårt. Däremot skulle det ta mer tid än jag har över. Jag vill även hitta ett spel med bra kampanjmaterial då det förhoppningsvis blir mer överraskande för spelarna än ännu en kampanj ur min hjärna. :)
Jag har också försökt hitta någon "vettig" kampanj eller material till ett superhjälte spel, men inte hittat något som faller mig i smaken. Blir det att jag kör något med superhjälter så blir det mer play-to-find-out principen. Regelverk är mindre viktigt för mig, men det finns ju en enorm uppsjö av spel så jag förstår att man vill ha förslag och rekommendationer av dom som provat på.

Jag tycker det finns mycket kul i Savage World, jag hade inte bangat på att kolla närmre på Invicible av Ligan, som sagt finns Mist-engine men den kanske är för lik PbtA för att vara intressant.

Om jag gillat PbtA hade det onekligen funnits många fler intressanta rollspel att välja mellan. Å andra sidan hade bristen på tid till att spela alla intressanta rollspel blivit större. Därför är det tveksamt om det gjort mitt liv som rollspelare så mycket bättre.

Men finns det här då (som jag blir sugen på då och då):

Spel i befintlig nutid (dvs inte Gotham el likn.)

Superkrafter finns, men det är okänt för majoriteten av mänskligheten.

Superkrafter har låg visuell output (inga eldbollar eller explosioner)

Hur superkrafter fungerar och hyr det pratas om dem är hemligt och farligt att diskutera (en metaplot kandke kan förklara detta)

Drt finns superskurkar.

Rp är vanliga människor som har superkrafter, men de tillhör ingen organisation eller så.

Det ska finnas ett logiskt svar på att kunskapen om superkrafternas existens inte sprids.

Rp hänger ihop för att de känner till varandra och solidariserar sig med varandra. De måste inte vara kompisar.

Superkrafter kan vara att kunna höra vad filk tänker, se i mörker, känna om det finns människor i närheten, kunna få folk att gilla en, kunna mickla upp lås, kunna få höga ljud att uppstå, perfekt kunna härma djurlkud mm.

Spelet går ut på att rp försöker förstå vad de är utsatta för och vad som ligger bakom.

Ok, @God45 finns det va?!?!?!?! 😘

Men finns det här då (som jag blir sugen på då och då):

Spel i befintlig nutid (dvs inte Gotham el likn.)

Superkrafter finns, men det är okänt för majoriteten av mänskligheten.

Superkrafter har låg visuell output (inga eldbollar eller explosioner)

Hur superkrafter fungerar och hyr det pratas om dem är hemligt och farligt att diskutera (en metaplot kandke kan förklara detta)

Drt finns superskurkar.

Rp är vanliga människor som har superkrafter, men de tillhör ingen organisation eller så.

Det ska finnas ett logiskt svar på att kunskapen om superkrafternas existens inte sprids.

Rp hänger ihop för att de känner till varandra och solidariserar sig med varandra. De måste inte vara kompisar.

Superkrafter kan vara att kunna höra vad filk tänker, se i mörker, känna om det finns människor i närheten, kunna få folk att gilla en, kunna mickla upp lås, kunna få höga ljud att uppstå, perfekt kunna härma djurlkud mm.

Spelet går ut på att rp försöker förstå vad de är utsatta för och vad som ligger bakom.

Ok, @God45 finns det va?!?!?!?! 😘

Sure. Du beskriver bara inte ett superhjälte spel. Du beskriver Unknown Armies som uppfyller alla dina krav. Alternativt Mage the Ascension med The Orphans survival guide.

Vill du ha narrativt är QuestWorlds byggt för att kunna hantera det, och skalar mycket bättre än FATE.

Förutom att År noll-motorn inte är någon favorit hos gruppen har jag som SL noll koll på Invincible.
Titta på tv-serien om du är det minsta intresserad av superhjältar, den är förstklassig. Bästa superhjälte-tv.

ICONS skulle nog funka. Samma skapare som till Mutants and Masterminds, Steve Kenson. Medeltunga regler som är rätt modulära och kan tweakas med massa alternativ. Påminner om FASERIP en del. Finns massor av äventyr, men osäker på hur bra de är. Det finns ett par olika settings, några är tredjepart. Det är inte mörkt och ultravåld. Nivån på krafter är valbar, finns stöd för street level. Visuellt lämnar det en del att önska dock.

Med allt det sagt hade jag nog ändå gett Invincible en chans. Modernare, tightare och settingen är väldigt vanilj-superhjälte om man bara plockar bort det extra blodet, vilket är lätt gjort genom att bara använda halva kritiska skador-tabellen, tror det finns guidning för det i boken. Spelet är typ skrivet för att kunna användas till Marvel och DC också.

Back