Jag hade rekommenderat
Dungeon Delve.
Mycket bekvämt att få förslag på encounters och sammansättningar på monster, terräng etc.
Plotten är såpass tunn att du utan problem kan ersätta den med något eget. (Dessutom vill du sällan ta en hel delve rätt av, utan att mixa och trixa in egna ideer)
Annars har jag som DM haft överlägset mest nytta av
Adventurer's Vault.
Nu kanske du säger "inga spelarböcker - dem får de köpa själv". Men för mig är AV (och AV2) ingen spelarbok.
(Tanken på att låta spelarna shoppa fritt ur denna bok som om den vore en postorderkatalog är mig fullständigt främmande. Men så kör jag inte heller med "wishlist"-utdelningsmetoden)
Draconomicon, Open Grave, Manual of the Planes har jag haft mycket mindre nytta av. De känns så hemskt generiska. Även om jag hittar på egna äventyr blir jag mycket mer inspirerad av att stjäla ideer och hela avsnitt av existerande äventyr, än av allmänt svammel som tyvärr fyller WotC's böcker.
Så därför lägger även jag en röst på en DDI-prenumeration (för
Dungeon Magazine) även om det var böcker du efterlyste - dess äventyr känns oftast mycket intressantare än exempelvis den fenomenalt trista skåpmat H1-H3 serien utgör. Och jag ville ju få ihop tre rekommendationer!