Saker jag ogillar:
- Om man kör med Action Points enligt standardspelet får de med 3 eller fler AP ett otroligt övertag redan som nybakta karaktärer: en extra handling per runda innebär att man lite för enkelt kan nöta ner långsammare motståndare. Dessutom blir det för mig som SL lite tufft att hålla reda på alla turer i en stridsrunda. Jag kör med Imperative-varianten där alla börjar med 2 AP.
- Sunder, en enligt mig dålig implementering av rustningspenetration, där man gör skada på rustningen istället för på kroppsdelen. Jag tycker det är fånigt att man kan "förstöra" en bit rustning så att den inte skyddar längre, det är väl i princip inget som händer av ett enda hugg så vitt den inte är gjord av porslin. Det är ju knappast så t ex stridshammare fungerade. Vadå, hugger man upp ett hål i brynjan först, och sedan prickar man det hålet med nästa hugg? Suck.
- Jag är inte så förtjust i systemet "lyckad parering tar bort hela skadan, eller halva om det anfallande vapnet är större". Jag tycker det gamla goda "sköld-AP som extra rustning" funkade jättebra.
Jag hypar gärna datorspelet
Battle Brothers som den bästa BRP-implementationen någonsin för strid (även om det kan vara väl mycket matematik för bordsrollspel).
Några exempel:
* Man har inga parader, bara ett (lågt) försvarsvärde som dras ifrån anfallarens anfallsvärde. Sköldar ger en rejäl bonus på det här försvarsvärdet, och för karaktärer med litet eller till och med mediummycket rustning är det knappast ett alternativ att vara utan sköld (utom för bågskyttar, om man står bakom folk och använder ett reach-vapen, eller om man försöker hålla en formation med spjut). Sköld är också omåttligt bra mot projektilvapen. Om det är din sköld som är skillnaden på att träffas eller ej tar den skada, och stora sköldar tål inte sällan
mindre skada än små, för att de måste vara tunnare för att man alls ska orka bära på dem - att hitta sköldar med bra balans mellan försvarsvärde och hållbarhet är önskvärt (orchsköldarna är för tunga för dina människor att använda). Sköldar går definitivt sönder under en strid om man använder dem mycket.
* Mycket rustning är väldigt bra, men det är svindyrt och man behöver OK stats för att orka. När man plockat på sig tillräckligt med rustning kan man börja använda trevliga vapen som tvåhandssvärd, eftersom man nu kan absorbera mer träffar. Vissa vapen är bättre mot rustning, på två olika vis. Stridsklubbor och liknande gör mer skada på rustningen, och argumentet är rimligtvis att man bankar till den tills den är böjd och dann. Vapen som stridshammare och testikeldolk har i stället hög armor penetration, där man t.ex. ignorerar 60% av rustningens abs.
* Vapentyperna har olika specialförmågor. Spikklubbor och stridshammare nämndes ovan. Falchions orsakar mer bleeding. Med spjut kan man ställa sig på försvar och får en First Strike med potentiell pushback (vilket funkar bättre om man är några stycken som ställt sig på linje). Jag har för mig att yxor är bra mot sköldar, vilket är rimligt. Och så vidare.