Nekromanti Regler till CoC?

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Jo, nu har jag köpt mig regelboken till CoC, jag har även läst igenom den ett par ggr. Men en sak fattar jag inte, och det är Hur fungerar regelsystemet? Jag fattar att man ska slå under så många %skills man har med en D100. Men hur funkar en strid? Kan någon erfaren CoC Spelledare svara på den frågan!! Det hade varit till stor hjälp....

Ps. Om det är någon som sittar å trycker på ett bra äventyr som gärna är på svenska, så får ni gärna säga till!!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag fattar att man ska slå under så många %skills man har med en D100. Men hur funkar en strid? Kan någon erfaren CoC Spelledare svara på den frågan!! Det hade varit till stor hjälp...."

1) Den med högst DEX gör något först.
2) Anfallaren slår ett slag för att anfalla (procenttärning mot färdighet).
3) Försvararen slår ett slag för att försvara sig (procenttärning mot färdighet).
4) Om anfallaren lyckas och försvararen misslyckas slår man skada.
5) Skada dras bort från ens hit points.
6) Om hit points är mer än noll så lever försvararen fortfarande.
7) Upprepa 2-6 i DEX-ordning tills alla har gjort något.
8) Upprepa 1-7 tills striden är över.

Sen kommer det en kasse specialregler för olika situationer, men principen är som ovan.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Mer snabbregler:
Använda skickligheter: Slå 1T100 mot det angivna värdet. Lika med eller lägre = lyckas. Mer = torsk.

Strid: Turordning enligt DEX; högst börjar. Slå 1T100 enligt ovan. En stridsrunda är runt 10-12 sekunder.

Point blank: Om målet befinner sig på ett avstånd (i fot) motsvarande skyttens DEX, dubblas dennes chans att träffa.

Impale: Vapen som kan ”spetsa” (krutvapenkulor, värjor, o dyl) gör en ”impale” om resultatet av slaget är 1/5 av värdet för det aktuella vapnet. Exempel: Nisse har 55% i att skjuta gevär. Han slår 09, vilket är under gränsen för ”impale” (en femtedel av 55% är 11%). Därmed gör träffen maximal skada + ett normalt skadeslag.

Burst: Ett automatvapen kan avfyra en kulkärve. Träffchansen ökas med 5%. Ett visst antal skott träffar alltid (slå en tärning motsvarande antalet avlossade skott).

Malfuction: De flesta skjutvapen kan klicka. Det kan ta flera stridsrundor att göra vapnet skjutklart igen.

Dodge: Man kan ducka för att undvika skada. Detta hjälper inte mot kulor och andra höghastighetsprojektiler.

Sanity: I vissa lägen kan ett slag mot ”sanity” (SAN) krävas. Det är vanligtvis när rollfiguren konfronteras med något mycket obehagligt, som att se ett illa tilltygat lik, läsa en ockult bok, se ett monster, etc. Varje rollfigur har ett SAN-värde. När en situation med hemskheter uppstår, måste alla som har del i den slå 1T100 mot SAN. Slår man under, förlorar man ingen eller mycket lite (den första siffran i SAN loss, t ex 0/1D6). Slå man däremot över värdet förlorar man SAN motsvarande det andra värdet (t ex 1T6). Dra av motsvarande antal poäng från SAN. Om det var mindre eller lika med 4 poäng, blir resultatet en lättare chock. Om det däremot var 5 poäng eller mer, ska spelaren slå 1T100 och jämföra med sitt värde i ”Idea”. Om det inte lyckas (d v s mer än värdet), händer inget mer. Rollfiguren har upplevt något hemskt, men har inga minnen av det. Om slaget ”lyckas”(lika med eller mindre än värdet), inträder galenskap. Spelledaren slår i hemlighet 1T10 och jämför med följande tabell:

1T10 Tid rollfiguren är galen
1-4: 1T10 stridsrundor
5-7: 4T10+10 stridsrundor
8-9: tills solnedgången/uppgången eller motsvarande tidsrymd
10: 1T3 eller 1T10 speldagar, spelledarens val

Om rollfiguren förlorar en femtedel eller mer av sin totala SAN inom loppet av en speltimme, inträder icke tidsbestämd galenskap. Slå 1T10:
1: Chocktillstånd, kan ej kontaktas
2: Minnesförlust
3: Vanföreställningar
4: Paranoia
5: Fobi (lämplig)
6: Besatthet, beroende, darrningar
7: Storhetsvansinne
8: Schizofreni
9: Kriminell psykos (psykopati)
10: Flera personligheter


http://www.algonet.se/~enda
 
Top