Regler för att spela Conan-berättelser

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,574
Tråden om monster i Conans värld fick mig att fundera på regler. Vad ska reglerna göra för att passa Conan-berättelser? Finns det spel som lyckas med detta? Jag vet att det finns flera Conan-rollspel men har inte spelat, läst eller hört folk tala väl om något av dem. Antagligen finns det även mängder med rollspel som säger sig vara inspirerade av Conan men jag har noll koll. Gömmer de perfekta reglerna för Conan-berättelser sig där ute?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,963
Location
Örebro
Jag har inte djuptläst "Conan in an age undreamed of" men en sak jag uppskattar med just det rollspelet är alla små rutor där det står instickare om hur Howard skulle kunna tänka utifrån olika situationer, eller hur ett äventyr skulle kunna formas genom att kika på Howards olika verk. Däremot kan jag inte säga så mycket om själva systemet och huruvida det fångar upp känslan, har dock tankar att spela/spelleda det en dag.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Bargains & Bloodshed av @entomophobiac?

Men ska jag vara ärlig tycker jag det är en svår genre att fånga i regler, och även om jag gillar ovan nämnda spel vet jag inte om det är så mycket närmare än en del alternativ. Conan i böckerna är ju mycket sin setting och ett slags förhållningssätt som spelarna/SL behöver ha. En del av detta skulle nog gå att fånga i regler men jag vet inte exakt vad det skulle vara.

Men det finns ju några trådar på ämnet här (även om jag tycker man ska vara försiktig med att likställa Conan med S&S rakt av - Conan är så klart S&S men all S&S är inte Conan) som lyfter fram viktiga teman. En grej vore väl att punkt ner dem och se vad som kan kodifieras som regler?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,574
Conan är så klart S&S men all S&S är inte Conan ...
Just det är min ingång till tråden. Jag har koll på många S&S-rollspel men inget med regler som känns helt passande för Conan-berättelser.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,992
Kanske MERP? Minus de magiska yrkena?
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,142
Location
Stockholm
Berätta gärna mer. Vad är det med spelets regler som gör dem lämpliga för Conan-berättelser?
Inte en massa färdigheter att hålla reda på utan du man utgår från ett "borde jag kunna det här baserat på min bakgrund" system och om svaret är ja, så rullar man. Bakgrunden är en kombination av hemland och ett antal tidigare karriärer som din hjälte har sysslat med. RP:na är hjältar i Conan stilen, de kan utan problem kötta igenom en massa underhuggare men behöver duellera värdiga motståndare. Blir man utslagen så återhämtar man sig fort (Conan spenderar ju inte dager svävande mellan liv och död följt av månader av återhämtning)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,288
Som vanligt får man ju göra skillnad mellan att spela rollspel inspirerat av Conan eller att spela rollspel som emulerar Conan-berättelser. Ska man göra det sistnämnda riktigt korrekt blir det bara en rollperson, så kanske en reskinnad variant av Trollbabe skulle passa?
Jag tänkte precis skriva Trollbabe!

Men jag kan också tänka mig att det går att hacka Lovecraftesque till Howardesque. Istället för att undersöka ett mysterium ska man lösa ett problem - stjäla rubinen i tornets skattkammare, mörda den elaka visiren i slottet, etc. Man möter folk på vägen, samlar ledtrådar och vapen/utrustning. När finalen kommer är det inte skräcken som eskalerar till max, utan action och våld. Slutfajt med bossen, flykten från det tornet som rasar, eller något sånt.

Borde gå.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,363
Jag har en brp-period just nu så jag säger Mythras eller Kopparhavets Hjältar. Båda borde enkelt gå att hacka till att passa en hyboreisk miljö. Där KH blir mer pulpigt heroiskt och Mythras mer rått och "grim".
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,992
Nja. Conan behöver ett snabbt och överflygande system tror jag.
Jag kom just på att jag nog är den enda på jorden som tycker att MERP är snabbt och överflygande så du har nog rätt 🙂
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,523
Location
Helsingborg
Antagligen finns det även mängder med rollspel som säger sig vara inspirerade av Conan men jag har noll koll. Gömmer de perfekta reglerna för Conan-berättelser sig där ute?
Eftersom rollspel är en grupp-uppgift, hur skulle ett sådant spel sköta olika typer av karaktärer? Skulle det behövas? Kanske är det perfekta Conan-spelet ett solospel?
 
Top