Regelinnovationer - förbättringar eller försämringar?

Tror gamla Star Wars D6 skrev så. T var alltid 1T6. Så en RP kunde har Styrka 4T (som utlästes 4T6). Men det är enda spelet jag sett det uttryckas så. I alla andra spel skrivs det 4t6 eller 3t8 (byt ut t mot T eller d eller D beroende på spel och språk).
Traveller har samma princip. Ett vapen kan göra 3D skada. Utläses alltså som 3D6.

Tror gamla Star Wars D6 skrev så.

Det stämmer. Eftersom spelet enbart använde sexsidiga tärningar förkortades alla tärningar med "T" utan siffra efter. Det finns andra spel som gör på samma sätt. Fantasy! OSG till exempel.

Ärligt talat, finns det något spel som bara använder en typ av tärning som inte bara kallar dem för "tärningar" utan att nämna antalet sidor? (Ja, förutom då att eventuellt någonstans i regelboken säga något i stil med "I spelet X används bara tiosidiga tärningar".)

Frågan ska olika spelarkaraktärer vara olika bra?

Jag föredrar att det är rättvist. Lika många poäng till alla oavsett vem som löste gåtan, övertalade demonen, dödade kejsaren eller bjöd spelledaren på godis. Den där föredragna rättvisan gör även att jag har lite svårt för slumpmässiga värden på grundegenskaper, slumpmässiga förbättringar av färdigheter och så vidare. Däremot uppskattar jag slumpmoment som ger inspiration eller tar rollpersonerna i oväntade riktningar, men då utan att göra att någon blir direkt bättre än någon annan.

Skulle du kunna vidareutveckla detta?
Ja. Någon skrev tidigare att det var en tung last på SL/Spelare att behöva "hitta på" nya kreativa problem som "ställer" till det för RP vid ett lyckat utförande som är ett lyckat med konsekvens.

Även om SL kan göra ett Move så kräver det någon form av "sak" som "händer". Jag säger inte att det är ett problem vid alla bord och med alla SL men det finns alltid en risk att det blir repetetivt. Med rätt grupp av spelare och rätt SL är det säkerligen inga problem. Själv har jag väldigt svårt att hitta på innovativa konsekvenser varje gång någon försöker göra något som är vanligt förekommande.

Så för att jämföra med något liknande använde jag Success With Consequence. För det är just det ett pressat slag är i viss form. Man pressar sitt slag men "något händer" som förklarar att du tar stress eller skada eller vad det nu är. Du tar en konsekvens mot att du får chans att rulla igen.

Skulle nog underlätta om det fanns en lista att utgå ifrån, gärna uttryckt som ett tarotkort. Alltså mer öppna för tolkning (och inspiration) än faktiskt tydliga saker (som gamla fummeltabellerna ofta var).

Back