Professor T
The Fun Guy From Yuggoth
Japp, det går att fortsatt förskjuta sitt initiativ, så länge det finns någon (spelare, monster eller spelledarperson) längre bak i kedjan byta med.
3. Fördel med sköld är att du kan både attackera och parera i samma runda. Men jag är lite skeptiskt till att det inte finns en sköldfärdighet. Men det är nog bara jag.Nu när det spelats lite DoD23 har det dykt upp lite regelfunderingar!
1. Kan man avvakta när man slår dödsslag? Smidigt, så hamnar man sist i rundan och folk hinner hela en, eller i varje fall agera tidigare i rundan.
2. Hur slår ni initiativ när ni kör på VTT? Vi har börjat köra T100 för att minska mängden omslag. Pallar inte fiffla med online-kortlekar. Blir ju i allt väsentligt detsamma, eller missar jag nåt?
3. Fördelen med att släpa på en sköld är att man kan parera missil-attacker, och att den är billigare att ersätta än en del vapen / man har iaf vapnet kvar om skölden pajar?
Jag är fullt medveten om att jag bara kan husregla allt det här, men nu när man har spelskaparna här i krokarna, och en massa andra spelar, är det ju kul att höra hur andra tänker!
Ingen kommer att träna på ”Sköld” separat, utan det ingår i träningen med ditt vapen att kunna använda en sköld med det. Helt rimligt och realistiskt.Men jag är lite skeptiskt till att det inte finns en sköldfärdighet. Men det är nog bara jag.
Stämmer det?Fördel med sköld är att du kan både attackera och parera i samma runda.
Det är väl mer att Defensiv förutsätter sköld, och kör du med sköld kommer du att ta Defensiv.Näe, varken i läsningen att man inte kan parera och anfalla med samma vapen under en runda, eller i läsningen att skölden ger dig en gratis parering.
Men det senare var väl en grej i en del tidigare versioner. Nu är det ju utlyft till förmågan Defensiv.
Det där stämmer ju inte. Däremot kan jag köpa att använda en sköld är betydligt enklare än att bemästra ett svärd eller ett spjut.Ingen kommer att träna på ”Sköld” separat, utan det ingår i träningen med ditt vapen att kunna använda en sköld med det. Helt rimligt och realistiskt.
Ah, stämmer, men den är också given om man har sköld, om än kanske efter Defensiv. Inte mycket mening att satsa på sköld när det inte fungerar mot monster annars.Defensiv förutsätter inte sköld. Men sen finns ju Sköldblockad också ser jag, och då är det till att ha en sköld.
När tränar du med skölden annat än som en del av ett integrerat system med vapnet?Det där stämmer ju inte. Däremot kan jag köpa att använda en sköld är betydligt enklare än att bemästra ett svärd eller ett spjut.
Det känns bättre då. För med bara defensiv så ser jag nästan ett vapen i vardera hand eller tvåhandsvapen som mycket bättre i närstrid.Defensiv förutsätter inte sköld. Men sen finns ju Sköldblockad också ser jag, och då är det till att ha en sköld.
Det jag menar är att alla gör inte det. Jag tänker att en soldat absolut. Men låt säg du är jägare och har en båge och ett enhandsspjut, eller enhandsyxa. Då är det nog inte naturligt att du har tränat dessa med sköld. Skulle inte se det som något som sker i alla samband.När tränar du med skölden annat än som en del av ett integrerat system med vapnet?
Jag gillade Combat Styles i Mythras av det skälet.
Nej. Inte i v1.0. Att parera är kostsamt i DoD23 och äter ens handling. Hjälteförmågor luckrar upp detta.3. Fördel med sköld är att du kan både attackera och parera i samma runda.
Jag skulle nog säga 9 är den korrekta kostnaden, eftersom Två Vapen ger dig en extra attack som du ska slutföra (inklusive skada) innan nästa attack - som du slår med nackdel. Då är det mest logiskt att Tjuvhugg aktiveras per attack. Sålunda kan du också utföra ett anfall med mixade vapen, där tex det första (svärd) kan aktivera ett dubbelhugg och ditt andra (dolk) kan aktivera tjuvhugg. Blir dyrt, men kul!Tjuvhugg och två vapen.
I vårt senaste pass använde gruppens anskaffningsexpert förmågan tjuvhugg och två vapen. Jag drog 9 vp för det men in efterhand så undrar om det borde vara 6p istället, dvs 3 vp för tjuvhugget och sedan 3vp för att leka mixer med de två dolkarna?
/C
Då kör jag nog vidare på det. Dyrt men kul är en bra beskrivning. MixerkomboJag skulle nog säga 9 är den korrekta kostnaden, eftersom Två Vapen ger dig en extra attack som du ska slutföra (inklusive skada) innan nästa attack - som du slår med nackdel. Då är det mest logiskt att Tjuvhugg aktiveras per attack. Sålunda kan du också utföra ett anfall med mixade vapen, där tex det första (svärd) kan aktivera ett dubbelhugg och ditt andra (dolk) kan aktivera tjuvhugg. Blir dyrt, men kul!
Jag skulle säga att det är upp till spelaren om det ska kosta 6 eller 9. Dvs om spelaren vill aktivera tjuvhugg på båda attackerna kostar det 9, om det endast aktiveras på ena attacken kostar det 6. Är endast ett av vapnen smidigt kostar det alltså 6 eftersom tjuvhugg endast kan aktiveras på ena attacken och inte båda.Tjuvhugg och två vapen.
I vårt senaste pass använde gruppens anskaffningsexpert förmågan tjuvhugg och två vapen. Jag drog 9 vp för det men in efterhand så undrar om det borde vara 6p istället, dvs 3 vp för tjuvhugget och sedan 3vp för att leka mixer med de två dolkarna?
/C
Det blev så jag körde under sessionen.Jag skulle säga att det är upp till spelaren om det ska kosta 6 eller 9. Dvs om spelaren vill aktivera tjuvhugg på båda attackerna kostar det 9, om det endast aktiveras på ena attacken kostar det 6. Är endast ett av vapnen smidigt kostar det alltså 6 eftersom tjuvhugg endast kan aktiveras på ena attacken och inte båda.