Regelböcker som bara växer

Är ens pappersböcker vägen att gå? Jag läser mer och mer på dator, pekplatta och eboksläsare.

Det finns stora fördelar med ett digitalt format. Man har ett klickbart index, kan fälla ihop rubriker, söka, kan ha massor av flikar öppna på olika ställen osv. För den typen av referenselitteratur som en regelbok är så är det väldigt bra.

´´
Är ens pappersböcker vägen att gå? Jag läser mer och mer på dator, pekplatta och eboksläsare.

Det finns stora fördelar med ett digitalt format. Man har ett klickbart index, kan fälla ihop rubriker, söka, kan ha massor av flikar öppna på olika ställen osv. För den typen av referenselitteratur som en regelbok är så är det väldigt bra.
Detta blir ju så pass mycket i "smaksaks"-kategorin att det blir svårdiskuterat. Jag har till exempel jättesvårt för att läsa längre texter på skärm och hemfaller alltid åt den fysiska boken - sånt är ju olika för envar.

Papper eller digitalt är en sak, men mängden text ändras ju inte av vilket format den kommer i.
Är det mycket text så tar det tid och energi att läsa all texten.
En del text kan hoppas över utan problem, men då undrar man ju varför den var med överhuvudtaget.

Papper eller digitalt är en sak, men mängden text ändras ju inte av vilket format den kommer i.
Är det mycket text så tar det tid och energi att läsa all texten.
En del text kan hoppas över utan problem, men då undrar man ju varför den var med överhuvudtaget.
En digital text kan göra en massa trick för att just den text man behöver ska vara lättare att hitta och läsa, vilket innebär att man inte behöver läsa allt i en stor textmassa.

En digital text kan göra en massa trick för att just den text man behöver ska vara lättare att hitta och läsa, vilket innebär att man inte behöver läsa allt i en stor textmassa.
Sånt här kan också lösas med formgivning och bokdesign, för oss som föredrar fysiska böcker!

Last edited:
Jag föredrar att läsa i en fysisk bok, men för att kolla upp något snabbt eller för att dela med sig av information är PDF:en bäst.

Har just införskaffat Shield Maidens RPG: Dataforge o en snabb bläddring visar att texten är för mig ovanligt stor o mycket luft mellan styckena. Det känns som den kunde ha varit en färdedel mindre, antingen på höjden eller tjockleken.

Sånt här kan också lösas med formgivning och bokdesign, för oss som föredrar fysiska böcker!
Till viss del, men inte fullt ut.

Jag föredrar att läsa i en fysisk bok, men för att kolla upp något snabbt eller för att dela med sig av information är PDF:en bäst.
Jag skulle säga att en website (som kan vara lokala filer) är bäst. PDF är bara en "digital pappersbok".

Jag har gärna själva regelboken fysiskt så att den kan lånas till spelare, lämnas med ett visst uppslag uppe och så, men allt annat är digitalt. Det innebär också att jag alltid har med mig allt.

Back