Nekromanti [Recension] The End of the World: Wrath of the Gods

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Snabbrecension

Jag hittade ett litet underbart spel idag, Wrath of the Gods, som dessutom visade sig vara det andra spelet i en serie om fyra: The End of the World.

Boken är hårdinbunden i A4-storlek, 140 sidor i 4-färg.

Den här boken handlar om "gudarnas vrede", den första boken var zombieapokalypsen, i nästa invaderar utomjordingarna och i den sista slå maskinerna tillbaka.
Varje bok är dock helt fristående så man köper den undergång som man är mest intresserad av.

Tanken är att man ska rollspela sig själv när jorden går under. Eftersom rollspelare sällan är några fysiska praktexemplar betyder detta att rollpersonerna antagligen kommer att vara extremt medelsvensson. :)

***

Spelet använder två sorters d6:or, t.ex. svarta d6:or och vita d6:or (eller whatever man har för två olika sorters d6:or).
Den ena sorten kallas positiva tärningar, den andra negativa tärningar.

Man har 6 abilities uppdelade i 3 kategorier: fysiska, mentala, sociala. Med en offensiv och en defensiv ability i varje kategori: dexterity, vitality, logic, willpower, charisma, empathy.

Man får 16 poäng att sätta ut på sina abilities, min 1, max 5.

Man får en positiv feature och en negativ feature (som man får hitta på helt själv) för varje kategori.

SEDAN ska ens medspelare rösta (dolt) för ens kategorier. De kan välja att en kategori ska höjas, sänkas eller är bra som den är. Ska en kategori höjas väljer man att höja en ability i kategorin, dock inte över 5. Ska en kategori sänkas väljer man att sänka en ability i kategorin, dock inte under 1.
Men man kompenserar denna höj/sänkning med features:
Höjs en kategori får man välja om man vill ha en till negativ feature eller bli av med sin positiva feature i kategorin.
Sänks en kategori får man välja om man vill ha en till positiv feature eller bli med sin negativa feature i kategorin.

Sedan väljer man (valfritt) trauman, t.ex. dålig syn, OCD, eller att man stammar.
EDIT: Fel av mig. Permanenta skador är negativa features. Trauman är är skador som kan läka över tid, som benbrott
Här står det uttryckligen i reglerna att även om man spelar sig så behöver man inte välja de saker man själv lider av om man inte vill. Man behöver alltså inte rollspela en egenskap hos sig själv som man inte tycker om.
Lustigt nog kan alla trauman läka över tid, å andra sidan har man definitivt inte mycket tid över när apokalypsen väl börjar.

Sist av allt väljer man utrustning/vapen och givetvis ska det vara saker som man själv äger. Belastningsregeln är enkel, man får tänka igenom om det är rimligt att man orkar bära runt på den utrustning som man väljer.

***

När man ska göra något väljer man den ability som passar bäst och slår lika eller under sin ability med en positiv d6:a.
Kan man åberopa saker som gör handlingen lättare får man slå flera positiva tärningar.
Kan man åberopa saker som gör handlingen svårare får man slå negativa tärningar.
Skulle en negativ tärning visa samma som en positiv tar de ut varandra och tas bort.
Är någon av de positiva tärningarna lika eller under ens ability har man lyckats.
Antalet negativa tärningar som är kvar (oavsett vad de visar) orsakar stress.
Man har 9 stresspoäng i varje kategori, sedan är det game over:
9 stresspoäng i fysik = död.
9 stresspoäng i mentalt = galen.
9 stresspoäng i socialt = katatonisk.
Stresspoängen kan omvandlas till trauman (och då får man tillbaka stresspoängen).
Trauman läker över tid.

***

Det finns en kort sektion för spelledaren.
Ett förslag är att apokalypsen börjar när ni alla sitter samlade vid spelbordet och rollspelar.
Eftersom spelledaren rimligtvis sitter tillsammans med spelarna är förslaget att spelledaren börjar med att ta livet av sig själv för att visa att det här är på riktigt. :)

***

Boken innehåller 5 domedagsscenarion:
1. Gaea's Revenge (jorden slår tillbaka efter att människan missbrukat den, tänk The Happening) eller 2012.
2. The Return of Quetzalcoatl (tänk att Maya indianerna hade rätt, men räknade lite fel, deras kalender tog inte slut den 21 december 2012, utan idag).
3. Ragnarök (tänk fimbulvinter, midgårdsormen, fenrisulven, jättar och asar).
4. Revelation (tänk Uppenbarelseboken i bibeln, det sjunde inseglet, apokalypsens 4 ryttare).
5. What is not Dead... (Cthulhu vaknar i R'lyeh).

Vill man spela flera scenarion återanvänder man sina rollpersoner.

***

Jag tycker att det här verkar vara ett riktigt trevligt spel och jag vill gärna prova att spela det någon gång.
Dels tycker jag om enkelheten i reglerna.
Dels tycker jag om att man spelar sig själv.
Dels tycker jag om scenariot med Cthulhu. :)
Dels tycker jag om att det antagligen inte blir en så lång kampanj (jorden går under, rollpersonerna kommer antagligen att dö ganska snart och man kan inte slå fram en ny rollperson för man spelar sig själv).

EDIT: .https://www.rollspel.nu/threads/63253 från ett End of the World.scenario[/url
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,881
Location
Göteborg
Det ser ju lite kul ut, även om jag är skeptisk till att man spelar sig själv. Det känns lite som att vara på Big Brother; alla dömer en utifrån vad man gör. Man kan inte spela en skitstövel, eller en karaktärssvag person, eller en loser, om man inte gör det överdrivet och ironiskt för att distansera sig från det. Så jag tycker, tvärtom vad man kunde tro, att man får mindre djup i rollpersonen om man spelar sig själv.

För att inte tala om att de andra spelarna ska bedöma hur högt du har i Charisma, Logic, Empathy och annat.

Men tärningssystemet verkar riktigt smart.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det finns ingenting som hindrar att man spelar fiktiva rollpersoner. Men ett av stegen när man skapar rollpersonen är att de andra spelarna ska rösta om man satt ut för höga eller låga värden. Det kan bli lite svårt att genomföra en så röstning om alla spelar påhittade rollpersoner. :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Stövelkatten;n114029 said:
Är väldigt skeptisk till det här att spela sig själv. STHLM KARTELL må ha en rackarns snajdig framtoning men i grund och botten är vi ju glosögda geeks, kanonmat.
Det är ju e grisodlarspel jue. :)
(och så tycker jag om att det inte finns regler för hur man blir bättre (för man kommer att dö innan man blir bättre))

EDIT: Det finns regler för att förändra rollpersonerna över tid. Varje domedagsscenario är uppdelat i en apokalyptisk del och en postapokalyptisk del där en kampanj kan sträcka sig över flera år om man vill. Här gör man så att efter varje spelsession röstar spelarna (ungefär som när man skapar rollpersoner, se ovan) på om en rollperson blivit bättre eller sämre.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,657
Location
Huddinge
Jag vet inte riktigt, jag vill helst inte spela hur jag tror jag hade regerat på min kompis död. och jag tror inte jag vill se hur mina vänner hade reagerat på min död heller.
Det känns som oavsett hur man gör en sådan sak så riskerar det att bli jobbigt.
 
Top