Hej alla!
Jag har gått länge och funderat över att göra realistiska regler för kampsporter och obeväpnad strid.. neotech verkar vara det mest lämpliga spel, då det är avancerat och bra att bygga med. Jag tänkte kolla om det ens finns nåt intresse för en sådan artikel.. eller om de flesta spelledare hellre använder hongkong-action för kamp när de spelar? Och om nån undrar, JA jag är rätt fixerad vid realism när jag spelar
Lite synpunkter på neotechs kampsportsystem och rollspel kontra strid i allmänhet:
- Systemet med tekniker är bra och grundiden är just så jag tänkte mej att ha ett stridskonstsystem.
- Det finns en tendens att favorisera "äldre" kamparter och göra dom mer effektiva än vad dom är. Tex kungfu o likn.
- Sparkar: Alldeles för bra i nästan alla rollspel. En spark i en verklig situation har flera nackdelar, jämfört med slag är det lättare att skydda sej mot, och höga sparkar tappar (naturligt) en del rörelseenergi för att ens sparka i huvudhöjd. Nånting som verkligen är mer hongkongaction.. En av mina funderingar är hur man skall balansera ut effektiviteten av grepp, slag och sparkar i ett rollspelssystem. Antingen måste sparkar göras sämre eller slag bättre.. Iaf är slag i min åsikt en MKT bättre teknik i verkligheten.
- Grepp: Finns en del regler men för att simulera bör en hel del regler tillföras..
- Övr: Tex regler och tekniker för kampsporter som lärt sej liggande strid, mer tekniker för grepp och brottning och tekniker som kombinerar slag och grepp.
Det är lite knepigt att inte Shootfighting fanns med som stil i Neotech, då det är en klart växande stil som är inriktad på realistisk strid. Men man kan ju alltid göra den själv
Öppen för alla former av kritik.. vad det gäller att avgöra vilka stilar som "fungerar" på riktigt och vilka som är mer hokus pokus är det ju en del tyckte som spelar roll där. jag går hellre efter saker som bevisligen fungerar än hörsägen.. stilar som gracie jiujutsu, shootfighting, boxing, thaiboxing osv kan jag se att de fungerar genom att titta på UFC och liknande tävlingar. Vore dessutom kul att skapa liknande tävlingar för Neotech..
/Toro (om ni undrar över vad som funkar, kolla UFC eller PRIDE. De senaste årens utveckling visar att det bästa verkar vara korsträning av olika stilar..)
Jag har gått länge och funderat över att göra realistiska regler för kampsporter och obeväpnad strid.. neotech verkar vara det mest lämpliga spel, då det är avancerat och bra att bygga med. Jag tänkte kolla om det ens finns nåt intresse för en sådan artikel.. eller om de flesta spelledare hellre använder hongkong-action för kamp när de spelar? Och om nån undrar, JA jag är rätt fixerad vid realism när jag spelar
Lite synpunkter på neotechs kampsportsystem och rollspel kontra strid i allmänhet:
- Systemet med tekniker är bra och grundiden är just så jag tänkte mej att ha ett stridskonstsystem.
- Det finns en tendens att favorisera "äldre" kamparter och göra dom mer effektiva än vad dom är. Tex kungfu o likn.
- Sparkar: Alldeles för bra i nästan alla rollspel. En spark i en verklig situation har flera nackdelar, jämfört med slag är det lättare att skydda sej mot, och höga sparkar tappar (naturligt) en del rörelseenergi för att ens sparka i huvudhöjd. Nånting som verkligen är mer hongkongaction.. En av mina funderingar är hur man skall balansera ut effektiviteten av grepp, slag och sparkar i ett rollspelssystem. Antingen måste sparkar göras sämre eller slag bättre.. Iaf är slag i min åsikt en MKT bättre teknik i verkligheten.
- Grepp: Finns en del regler men för att simulera bör en hel del regler tillföras..
- Övr: Tex regler och tekniker för kampsporter som lärt sej liggande strid, mer tekniker för grepp och brottning och tekniker som kombinerar slag och grepp.
Det är lite knepigt att inte Shootfighting fanns med som stil i Neotech, då det är en klart växande stil som är inriktad på realistisk strid. Men man kan ju alltid göra den själv
Öppen för alla former av kritik.. vad det gäller att avgöra vilka stilar som "fungerar" på riktigt och vilka som är mer hokus pokus är det ju en del tyckte som spelar roll där. jag går hellre efter saker som bevisligen fungerar än hörsägen.. stilar som gracie jiujutsu, shootfighting, boxing, thaiboxing osv kan jag se att de fungerar genom att titta på UFC och liknande tävlingar. Vore dessutom kul att skapa liknande tävlingar för Neotech..
/Toro (om ni undrar över vad som funkar, kolla UFC eller PRIDE. De senaste årens utveckling visar att det bästa verkar vara korsträning av olika stilar..)