Nekromanti RASISM

BOTJER

Veteran
Joined
20 Jun 2000
Messages
40
Satt och spelade Age of wonders häromdagen. Jag spelade elfs och hade precis övertagit en orc-stad. Jag valde som alltid "migrate" för att staden skall bli alvisk, vad händer egentligen med orcherna......
Kan "klassisk-fantasy" existera utan rasism?
Jag menar vi spelar DoD och sitter och småskrattar åt alvens och dvärgens gnabb och sporadiska handgemäng, undertiden som vi tanklöst hugger ner de vedervärdiga orcherna, bränner deras styggelse till by för att göra livet lättare för bönderna som bor i området.
Det verkar sorgligt nog oundvikligt
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Jag valde som alltid "migrate" för att staden skall bli alvisk, vad händer egentligen med orcherna......</I>

De far iväg och övertar nån annan stad som de gör orchisk..?

<I>Kan "klassisk-fantasy" existera utan rasism?</I> (snip)
<I>Det verkar sorgligt nog oundvikligt</I>

Och varför det?

Den "klassiska" bilden av orcher kommer från Sagan om Ringen, där de är slavar åt en odödlig härskare som vill erövra hela världen, så det är inte så konstigt om folk ligger i permanent krig mot dem där. Tycker man att det misstämmer med den spelvärld man själv lirar i så är det ju bara att köra en kampanj där man inte ligger i permanent krig med dem utan har lite diplomatiska kontakter och idkar sporadisk handel.

Sen tycker jag du blandar ihop rasism och krigföring; det är viss skillnad om man förföljer en viss grupp varelser för att de är ens <I>fiender</I> eller för att de är "underlägsna". Som du själv sa rensade man ut orchbyn för att hjälpa bönderna i området - skulle orcherna ha suttit hemma och levt i fred med omgivningen om man hade lämnat dem ifred?

--
Åke
 

Johan Berggren

Veteran
Joined
27 Sep 2000
Messages
35
Location
Umeå
Detta är en av de största frågorna i mänsklighetens historia.

Varför är orcherna våra fiender? Varför förtjänar de att hackas i småbitar? Jo, eftersom orcherna anföll vårt fagra rike under gryningsåldern.

Detta kan lätt översättas till vår värld

Varför är muslimerna våra fiender? Varför förtjänar de att våldtas, mördas och fördrivas. Jo eftersom de erövrade vårt vackra Serbien på Trastfälten 1389.

Men vart ska då muslimerna ta vägen?

Kan man verkligen utnämna ett helt folk pga vad några individer från det folket har gjort? Är det inte rasism att utnämna en helt folk till fiender? Är det säkert att alla de orcher som skoningslöst slaktades till sista man efter slaget vid Hornborgen var där frivilligt? Borde de allierade asfalterat hela Tyskland och dödat varenda jävel bara för att de var tyskar?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,904
Location
Barcelona
En annan sak som man bör skilja på, är rasism inom spelvärlden och rasism som kommer till uttryck i produkterna som utspelar sig i världen. Rasism och främlingsfientlighet är (tyvärr, kan man tycka) ett grundläggande drag i mänsklighetens mentalitet, och att göra ett rollspel där alla skilda folkgrupper levde helt utan fördomar vore bara löjligt. Från det är dock steget stort (om än inte superstort) tilla tt i sina produkter aktivt uppmana till ett rasistiskt beteende mot en viss folkgrupp i spelet, och ebskriva dem som sämre än de andra.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Borde de allierade asfalterat hela Tyskland och dödat varenda jävel bara för att de var tyskar?</I>

Hela resonemanget bygger på exakt samma märkliga antagande som i det första inlägget - fanns det nån anledning att tro att tyskarna skulle <I>återuppta</I> andra världskriget efter '45 om man lät landet återhämta sig? Njä, knappast.

Finns det anledning att vara orolig i en genomsnittlig fantasyvärld om man låter orchstammar bygga fästen i grannskapet? Jo, verkligen - det finns en högst konkret, påtaglig anledning att vara orolig.

<I>Kan man verkligen utnämna ett helt folk pga vad några individer från det folket har gjort? Är det inte rasism att utnämna en helt folk till fiender?</I>

Ok, så några individer från orch-folket krigar, plundrar, bränner och skövlar. Hur många? Ungefär 98-100% av männen (det kan finnas enstaka krymplingar som de av någon orsak låter leva) och eventuellt några av kvinnorna om konstruktören är på det humöret.

Varför denna politrukiska böjelse att förmänskliga orcherna? I de flesta fantasyvärldar brukar de vara ungefär lika vänskapliga som Giger-aliens (de där som Ripley brukar panga på, alltså), och de enda som propagerar för att hålla <I>dem</I> vid liv brukar få ta konsekvenserna the hard way.

<I>Är det säkert att alla de orcher som skoningslöst slaktades till sista man efter slaget vid Hornborgen var där frivilligt?</I>

Tolkienska orcher är som sagt Saurons slavar, och deras oförmåga att leva något annat liv än det deras skapare Morgoth avsett för dem finns väl beskriven i hans böcker.

--
Åke
 

BOTJER

Veteran
Joined
20 Jun 2000
Messages
40
Det är ett tankeexperiment.
Johan verkar åtminstone förstå vad jag menar.
 

Adrian

Veteran
Joined
27 Jun 2000
Messages
89
Location
Finland
rasist?
A Du dödar alla orcher i trskten och bränner deras läger så att alla bönder får sova lungt om nätterna...
B du jagar den stackars orchkrymplingen genom skogen för att stycka och göra korvstoppning av honom....

A= Icke rasist
B= Rasist

Adrian Min åsikt.........
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,904
Location
Barcelona
<I>rasist?
A Du dödar alla orcher i trskten och bränner deras läger så att alla bönder får sova lungt om nätterna...
B du jagar den stackars orchkrymplingen genom skogen för att stycka och göra korvstoppning av honom....

A= Icke rasist
B= Rasist </I>

Hmm. Man kan väl vara rasist fast man gör något för någon annans skull. Jag tror knappast att någon som upplevt hur orcher skövlar byar (och därför ger sig ut för att slakta dem) tycker särskilt bra om orcher i stort.

Förresten. Egentligen är väl "rasist" fel ord eftersom det inte handlar om raser i konventionell mening, utan snarare arter. Hmm, "artist"? nej, glöm att jag sa något :)

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Specisism...

...tror jag det blir. Åtminstone är det den närmaste svenska analogi jag kan hitta till det amerikanska "specicism" (främst använt av veganer och liknande).

Det förekommer en hel del rasism/specisism i rollspel. Man dömer nästan alltid folk åtminstone delvis efter deras ras. "Lita på en orch? Är du galen? Han kommer ju att mörda oss så fort vi somnar! Vadå? Vägvisare, min rumpa! Nej du, det är nog bäst att vi binder honom ordentligt först."

Å andra sidan öppnar rasstereotyperna inom spelen för intressanta situationer när man bryter mot dem (och då menar jag inte bara en alv och en dvärg som lyckas bli kompisar). En fredlig orchstam som lever i samklang med naturen, en ödmjuk och givmild dvärg, en riktigt ond och tarvlig hob (läs Grunts för exempel på det senaste), en alv som får hösnuva...

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Tark Arak

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
41
Location
Göteborg
"Förresten. Egentligen är väl "rasist" fel ord eftersom det inte handlar om raser i konventionell mening, utan snarare arter."

Raser är faktiskt precis vad det handlar om, den gängse definitionen på art är: Grupp som inbördes kan få fertil avkomma" jag har aldrig hört något om att halvorcher skulle vara sterila. Altså är orcher (och alver) en underart till homo sapiens, så den vanliga människan skulle vara homo sapiens sapiens och orcher tillexempel homo sapiens carnivoris (syftar på deras tänder och inte på deras matvanor.) En synonym till underart i zoologiska samanhang är det ofta missbrukade ordet ras.

TF


Arv och miljö.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,904
Location
Barcelona
*HRRM* *Host! host!*

Naturligtvis har du rätt. Åtminstone i den utsträckning vi talar om världar där alver och orcher faktiskt *kan* få fertil avkomma med människor. Men å andra sidan, vem har sagt att vi gör det?

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Great goblin

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
162
Location
Sverige
Vadå sorgligt? orcherna är en underlägsen ras som är till för att träna svärdsarmen på.

"Tolkien och Ereb I evighet"
 

Great goblin

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
162
Location
Sverige
Det finns orcher som lever under sina egna ledare i dimmiga bergen de i bilbo lyder inte under sauron och inte under angmars häxmästare heller.
/Great goblin

"Tolkien och Ereb I evighet"
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Jag har hört det kallas "speciemism". [NT]

[NT] betyder No Text

Men när du ändå är här, har du hört den här historien:

Några pojkar står och snackar på skolgården:
"Mattegubben är ding."
"Jätteding."
"Döding."
"Ja, sitta där och pysa i katedern och säga att femtio procent av oss kommer att få underkänt i matte när vi inte är fler än tjugoåtta i klassen!"

Ridijeck
som tror att han är komisk
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Varför är muslimerna våra fiender? Varför förtjänar de att våldtas, mördas och fördrivas. Jo eftersom de erövrade vårt vackra Serbien på Trastfälten 1389.

Jag tror inte det bara rör sig om vad som skett under slutet av 1400-talet varför muslimerna är våra fiender. Iofs kan man ju fråga sig vad muslimerna gjorde i Kosovo?
Tyvärr är det väl en ganska vanlig propaganda grej att använda sig av "gamalt groll" för att berättiga övergrepp mot andra.

Är det inte rasism att utnämna en helt folk till fiender?

Rent språkligt är det en felaktig benäning av rasism. Att vara rasist är att se ner på en annan grupp människor på grund av deras etniska eller religösa bakgrund, ett faktum som tyvärr allt för många inte verkar fatta.
Skulle man däremot utnämna orcherna till fiender pga att de är en underlägsen ras (art) är det rasism.
Däremot är det Xenofobiskt att utnämna ett helt folk till fiende.

Milrik av Remos

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Jag har hört det kallas "Artism"

skilj på art svenska för species och ras svenska för tja races
så på svenska kallas hat mellan olika arter inte rasism utan artism.. Jävla artister.. muter muter..
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Det finns orcher som lever under sina egna ledare i dimmiga bergen de i bilbo lyder inte under sauron och inte under angmars häxmästare heller.</I>

Orcherna som anföll Hornborgen lydde under Saruman. Sak samma vem som leder dem för tillfället, Tolkien-orcher är Melkors skapelser och för evigt slavar under honom och hans efterföljare, eller efterföljar-wannabees. De är inte förmögna till något annat.

--
Åke
 
Top