Nekromanti raser raser raser raser ... HJÄLP!

G

Guest

Guest
ja har börjar fundera på vilka raser ja ska ha me...
ja vet redan att ja ska ha:
alver
dvärgar
och människor...
----------------
men nu vill ja ha 3-4 NYA raser som ingen annan har!!! det är det ja behörver hjälp med!!! hjäääälp !!!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Småtips

Hmmm, tänk på vad som passar rent estetiskt, och försök mixa det med en sorts karaktärer som skulle vara roliga att spela. I CCC är en del av spelstämningen galen, glad, barnsligt oförstörd och finurligt lekfull. Först tänkte jag på sagor som Alice i Underlandet och Narnia och försökte få in raser från de berättelserna, sedan började jag plötsligt klura på familjen Addams - de är ju barnsligt lekfulla, galna och finurliga! Så jag tänkte mig farliga knytt som skulle vara både läskiga och roliga på samma gång, och med stämningen från framförallt Tim Burtons "Nightmare before Christmas" så började jag skissa på läskiga varelser.

Jag visste då precis hur mina varelser skulle VARA och BETE sig, alltså det viktiga - men hur de skulle se ut var jag osäker på. Till slut kom jag fram till slutsatsen att mina knytt skulle växla mellan två former; dels i formen av animerade döda ting, såsom dockor, fågelskrämmor, pumpagubbor och skrammlande rustningar o.dyl. Dels som en sorts läskiga clowner a la "det" av Stephen King. Även om mycket kan hända med den varelsen innan spelet är färdigt så är det en bra utgångspunkt.

Dock, en varelse i sig är inte intressant. Den börjar inte leva förrän den kan agera med ANDRA varelser, därför är det viktigaste att tänka hur din ras går ihop med de andra raserna. Kompletterar de varandra? Konkurrerar de med varandra? Går de på varandras nerver? Hatar de varandra? Jag tror att en stor del av Vampire-spelens popularitet beror på att de fokuserade så tydligt på rasernas förhållande med varandra. Därför är Brujahs och Cappadocians verkligare och "riktigare" än tex. wongoser, drakoniter och annat dumt. Eller tänk bara på det fina spel som finns mellan alver och dvärgar i Sagan om Ringen...

Så det fina och verkligt intressanta med kntten är inte hur de är i sig, utan hur de förhåller sig till de moderna raserna (alverna, fabeldjuren) och de urålderliga, och framförallt det fina spel som finns mellan knytten och älvfolken, och då framförallt pookorna - men om det får du läsa mer när det rollspelet är klart! Hoppas du får en del tankegångar satta i rörelse av dessa funderingar tills dess!

/Rizzo
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Snobbism

"Därför är Brujahs och Cappadocians verkligare och "riktigare" än tex. wongoser, drakoniter och annat dumt."

Heh. Så... snobbigt. Du får ursäkta mig, men jag kan inte komma på något bättre ord.

För det första finner jag utsagan så jefla elitistisk så att jag håller på att kräkas. För det andra stämmer det inte, inte förrän man faktiskt bryter upp relationsbeskrivningen i WoD som du hyllar som så högtstående. Faktum är att jag finner wongoser och drakoniter mer riktiga, eftersom de inte påtvingas en viss given mall. I och med att det sägs så lite om dem så kan de plötsligt bli individer istället för Brujah 1, Brujah 2 och Tremere 1.

Däremot håller jag med om att en varelse inte lever förrän den kan interagera med andra varelser, men en varelse som agerar enligt ett givet mallmönster är precis lika dött. Hur många fantasyrollspel rasar inte pladask för att alver och dvärgar interagerar på samma sätt som i alla andra fantasyrollspel (dvs hatar varandra utan någon egentlig anledning)?
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Raser, raser, raser! (Långt)

Det var ingen liten begäran!

Nåväl, skall se vad hjärnkontoret kan plocka fram.

GRUGDA
Stora, kentaurida varelser med fyra isbjörnsliknande tassar att gå med, en muskulös, bred överkropp med ytterligare fyra armar försedda med skarpa klor. Långa ansikten, munnen fylld av vita, vassa tänder, hörntänderna något längre än de övriga. Isblå eller gråblå ögon, placerade mer åt sidan av ansiktet snarare än rakt fram. Tjock, gråvit päls över hela kroppen. På nacke och huvud är håret längre hos män än hos kvinnor ungefär som ett lejons man.

Längd*: 250cm/220cm (mankhöjd 140cm/120cm)
Vikt*: 300kg/250kg

Utpräglade köttätare som ibland kompletterar kosten med frukt, bär och nötter. Lever i små familjegrupper med en stark krigare som ledare och med periodvis sammarbete med andra familjegrupper. Jagar i stort sett allt som kan ge nog med kött till familjen. Ger sig ogärna på intelligenta varelser, men vid hungersnöd äter Grugda allt. Kannibalism förekommer. Tål sjukdomar och gifter bättre än många andra varelser men kan lätt sövas eller till och med dödas av alkohol.

*(samtliga uppgifter gäller för vuxna män/kvinnor)


HIREK
Små humanoider med starka ben, klen kroppsbyggnad och långa svansar. Påminner om små människor med långa, muskulösa, nästan känguruliknande ben. Smala armar och händer med långa fingrar. Rör sig mycket snabbt ute i det fria men har ofta svårt att göra snabba undanmanövrar. Ansiktet är långsmalt med stora näsborrar och ögon, en liten mun med små tänder. Ögonen vanligen bruna, men även grå och gröna förekommer. Huden är slät och ofta fläckig, ibland med mörk behåring på bröst och buk hos männen. Kvinnorna vanligtvis helt utan kroppsbehåring. Varken kvinnor eller män har huvudhår.

Längd*: 110cm/110cm
Vikt*: 45kg/45kg

Lever i stora grupper som tillsammans jagar, odlar och tar hand om barnen. Matriarkalisk kultur med ett råd av äldre kvinnor som styrande i varje by. Hirek äter inte djur som härör från någon form av vattendrag. Detta är ett religiöst tabu utan fysiologiska orsaker.

*(samtliga uppgifter gäller för vuxna män/kvinnor)


Vassego!
 

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
Raser sadu(långt)

Hm.. NYA raser?? Hm... Ja de finns ju nåra "enkla" tillvägagångsätt...

1.) De klassiska "djurraserna". Ta ett djur och, eh, förmänskliga den så att säga. Finns ju redan många variationer på detta tema, ödle-män, drak-män, rått-män, minotaurer(eh, tjur-män?(tjurskallar../images/icons/wink.gif)) och så vidare. Nya raser på detta tema. Tja... Kattmänniskor kanske? Nä, gammalt. Fågelmänniskor är nå ett ganska outforskat område, lr? Hmpf..

2.) De mindre klassiska djurraserna. Man kan ju blanda vilt också. Ta en vanlig grundmänniska(lr alv eller vad man nu känner för) å sedan byter man ut lite kroppsdelar mot något djurs. Ett rävhuvud kanske, grova ödleklor å en lång svans. Vad kallar man det, en vixuserpa kanske?(japp, ja hitta på det nu bara sådär... Mitt huvud är fullt av helt suspekta idéer/images/icons/crazy.gif).

3.) Modifiera redan existerande raser. Hihi. Tänk er en alv, fast i dvärgstorlek. Ha kvar de sneda ögongen å spetsiga öronen å krymp ned stackarn till en meter lr nåt. Hm..Låter lite som älvor å kendrer förstås... Jajaa... Grundidén är att man tar lite inspiration därifrån och lite härifrån och blandar ihop till något(förhoppningsvis) nytt som ingen(förhoppningsvis) känner igen...

Nu kom jag inte på mer... Hur de olika raserna beter sig då? Ja... Man kan tänka i steg.
a) Vart lever raserna? I bergen? Då kanske det är en mycket ljusskygg ras som ogärna tar kontakt med sin omvärld. I skogen? Kan vara utpräglade jägare eller kanske fredsälskande typer. Det kanske är nomader? Oftast jägare lr samlare. Lr kanske ett hunsat folk som drivits iväg från sitt rätta hemland. Misstänksamma å bittra...
b) Matvanor. Raser som endast lever på kött har tendenser att var aggressiva medan helt "växtätande"(kanske ska skriva vegetariska...) raser kan vara lite mer lugna å harmoniska. Detta är inga måsten(säger bara "militanta veganer")...
c) Kultur... Hm. Svårt. Kultur e ju trots allt...Allt. Matvanor, kläder, arkitektur, musik, konst, litteratur, religion, levnadssätt, ja allt helt enkelt. Så att klura ut kulturer till sina raser kan vara fruktansvärt tidskrävande. Men jag personligen tycker att man åtminstone borde skumma på ytan för ens kultur påverkar ju vem man är(ja, menar, se bara vilka motsättningar det blir mellan två olika kulturer som, ja, t ex araber och västvärldsmänniskor). Så, lite grundläggande kultur tycker jag att man borde ge sina stackars raser;
Vilken slags musik? Finns musik?
Konst? Litteratur?
Vem styr? Kung/hövding/kejsare lr kanske religionen?
Religion? En gud lr fler? Finns gudar? Tillbedjan, hur går det till? Världsbild?
Kläder? Enkla lr komplicerade med mycket krusiduller?
Arkitektur? Funktion lr form? Rakt lr kurvigt? Rent lr utsmyckat?

Ojsan, vad mycket det blev... Nåja, hoppas åtminstone NÅGOT hjälpte dig på traven...
 

Eternal watch

Veteran
Joined
19 Sep 2001
Messages
53
Location
Sverige, Boden
Man får enligt mej inte en ny ras bara genom att stoppa ett kohuvud på på en alv. Raserna bör också avspegla fantasy-världen som dom är en del i.

När Tolkien skrev sina mästerverk tog han inspiration från nordisk mytologi, och det fungarade väldigt bra, eftersom stora delar av Arda är uppbyggd på samma sätt som en fornnordisk mytologisk värld (där dom övriga raserna kan liknas med feer och vättar som man trodde fanns då, och kunde identifiera sig med).

På samma sätt tror jag att man måste anpassa raserna i sin spelvärld efter hur man vill ha sitt rollspel. I high-fantasy rollspel passar alver in som "supergoda megavarelser som besitter extrem vishet, skönhet, odödliga liv, vackra kulturer, belevade sätt, skicklighet, karisma bla, bla, bla, blablablablablabla bla.... ".
Det skulle inte passa in i ett rollspel som handlar om en mörkare sorts fantasy, eftersom de skulle förstöra hela stämningen.

Det viktiga är inte heller hur en ny ras ser ut, utan hur den beskrivs och utmålas. Ärligt; ser alverna ut SÅÅ olika människorna ut att deras framgång inom fantasy kan bygga på deras originella utseende? Inte enligt mej!. Det är deras levnadssätt, kultur, historia och personligheter som lockar.

Sen bör ju rimligtvis en ny ras se lite anorlunda ut, beroende på det liv det är meningen att dom ska leva och hur.

En ras är (i mina ögon) inte något man bara sätter ihop, ritar av och sätter värden på; det är garanterat väldigt mycket mer!.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Hmmm... tänk orginellt. Ta med brinnande människor, folk med tjugo armar och en näsborre, eller humanoider som inte går utan sipprar fram som vätska. Tänk på hur de kommit till, vilken vansinnig gud som skapat dem eller vilken märklig miljö de utvecklats i. Hur har magin påverkat dem? Hur samverkr de emd andra raser? Är de en homogen grupp (à la alver, som verkar vara de samma över hela världen i de flesta fantasyspel) eller en heterogen (som människor)? Har de någon vettig plats i spelvärlden eller är de bara utfyllnad? Tänk på att få det torvärdigt...
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: Snobbism

Faktum är att jag finner wongoser och drakoniter mer riktiga, eftersom de inte påtvingas en viss given mall.

Jag håller med dig. Killarna på WW har alltid haft en tendens att klämma in allting i sina spelvärldar i väldig strikta mallar och arketyper, vilket förstås blir ganska torrt efter ett tag. Jag vet inte om det här egentligen har något med interaktion mellan raser (klaner, whatever) att göra, men blir individerna alltför stereotypiska så kanske även interaktionen däremellan blir stereotypisk. Dessutom tycker jag att interaktionen i WoD i allt för stor utsträckning begränsar sig till "Nosferatu gillar Ventrue men tycker inte så mycket om Malkavian, Malkavian diggar gangrel som i sin tur avskyr Ravnos"... Det blir en sorts stereotypiska slentrianrelationer som inte rubbas eller påverkas av några yttre omständigheter eller av individerna. i Chronopia (om vi nu ska fortsätta med den jämförelsen) så placeras alla raserna i ett sammanhang, och sedan får detta sammanhang bestämma deras relationer vid varje givet tillfälle. "Klart att de flesta wongoser inte gillar Belisariusalverna, Ikki är ju en mäktig konkurrent till Hus Belisarius, men jag som håller mig utanför alla de där skumraskaffärerna har ingenting emot alverna, förutom kanske att de lever om lite väl mycket på nätterna, och så får jag sopa gatan ren från parastrutsspillning varje morgon...."
 
Top