Re: Rangers + förlsag till ändring
Cook har ju rätt i det han säger om Favored Enemy. Att rangerklassens enda riktigt unika egenskap endast funkar när spelledaren vill, är en rejäl nakdel. Hans version är något bättre än den som finns i Player's, men skilnaden är inte så jäkla stor.
Jag har funderat på att ändra sättet som Favored Enemy fungerar, så att blir något mindre SL-beroende. Jag menar, väljer man Goblins som favored enemy kommer man inte ha mycket nytta av den förmågan efter lvl 3...
Mitt förslag är att istället för att ge Rangern favored enemies så får man favored terrain. Istället för att ge rangern plus på att slåss mot Aberrations så får han plus på att slåss mot alla varelser som lever i en viss typ av natur. Det som står att välja mellan är dels indelade i klimat (arkiskt, subarktiskt, subtropiskt, tempererad, tropiskt) och dels i typ av terräng (skog, tundra, berg, högländer, marint, glaciär, underjordiskt, öken, träsk, slätter och eventuellt några fler).
En ranger på lvl 1 kan således vara specialicerad på att att fightas mot monster i t.ex. tempererade skogar. När det blir dags att välja en ny favored terrain kan rangern antingen välja en annan terrängtyp i samma klimat - t.ex. tempererade berg - eller samma terrängtyp i ett annat klimatområde - t.ex. subtropiska skogar.
Vad tror ni?