Nekromanti Projekt Svezia behöver lite hjälp

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Håller just nu på att skriva lite bakgrund, och som namnet visar så berör det Sverige under historien (1500-1800-tal). Några regler finns inte idag, och namnet är bara projektnamn tills ett bättre namn koms på.

I grunden behöver jag hjälp just nu med vapen och liknande delar med verklighetsförankring. Och även omvandlande till speldata av något slag, kan integreras med att hjälpa till att få ett enkelt och bra stridssystem.

I första hand gäller det nordiska länderna, med tyngdpunkten på Sverige. Men då Sverige låg i krig med ett antal länder är det bra med att få med även vapen från övriga Europa. Finns tankar på att utveckla det till fler delar av Europa med tiden.

Namnförslag mottages också gärna till detta blivande rollspel.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Jag och min tärningsbroder Daniel Lehto skissade lite löst på ett rollspel i stort sett samma miljö och era. Vi kom dock aldrig riktigt långt och jag misstänker att det inte blir något av det hela. För mycket annat att göra. Vad jag vill minnas iallafall var arbetstiteln Ofredsår (efter Peter Englunds roman) - ett kanonnamn om du frågar mig :) Sammanfattar tidsepoken rätt bra också.

Skönlitterär inspiration finns att hämta här:
- Olov Svedelid: Kejsarbrevet
- Olov Svedelid: Den gyllene kedjan
(båda ovanstående nästan som små rollspelskampanjer i upplägg :)
- Peter Englund: Ofredsår

-Hans
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Jo, men nu gör jag ett försök, och min inspiration kommer i första hand under faktaskrifter om Sveriges historia (undviker till stora delar Herman Lindqvist romanserie Sveriges Historia, som visserligen är lätt att förstå men tyvärr har ett antal felaktigheter).

Men sedan skriver ju nämnde Olov Svedelid bra historiska böcker (t.ex. Slottet Brinner, som utspelas 1697 när slottet Tre Kronor brinner upp).

Så den historiska biten är nog det enklaste för mig som också är släktforskare. Däremot är andra delar inte min starka sida, som t.ex. vapen.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Englund kom ju med en ny bok för inte så länge sedan, om Karl X. Enligt mig hans bästa hitils.

/Per
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Englund kom ju med en ny bok för inte så länge sedan, om Karl X. Enligt mig hans bästa hitils."

Om du menar Sveriges kung med ordningstalet 10 så heter han Karl X Gustav.

Riddaren - petig


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Jag vet att han heter Karl X Gustav. Men när man pratar om han i vardagstal säger man Karl den tionde. Även om den riktige Karl X var fransman.

/Per
 
Top