Aurians Flykt (Magikerns saga 2) - Maggie Furey
Det här med att dela fantasyromaner när de kommer på svenska har jag aldrig riktigt förstått, men det funkar fint här. Bok ett slutar på en stor cliffhanger, och tvåan tar vid direkt efteråt.
Efter ett skeppsbrott spolas Aurian och Anvar i land i de Södra Rikena, en kontinent söder om sitt hemland. Det är öken, oaser, kroksablar och kameler för hela slanten. Aurian blir tillfångatagen och blir tvingad att slåss som gladiator, hennes betjänt (och ärkemagikerns hatade oäkting) Anvar blir byggarslav. Den tredje i dramat, Anvars tidigare kärlek Sara, lyckas hastigt och lustigt bli drottning. Jahapp.
Efter att i förbifarten ha orkestrerat en statskupp, flytt med kronprinsen, blivit polare med en panter och en val, och gått vilse i en öken av ädelstenar råkar Aurian och hennes kompani ut för det ena äventyret efter det andra. De slåss mot en magisk spindelrobot, fångas av en stor kristall, och mycket mer. I slutet träffar de det mystiska himmelsfolket, befjädrade och änglalika varelser som bor högt uppe i bergen och fastnat i en evig vinter.
På det stora hela känns det som om Furey skriver i någon sorts "stream of conciousness", där det är väldigt mycket start och stopp, och allt löser sig i samma kapitel. Jag har tappat räkningen på hur många gånger någon av dem blir sårad, försvunnit, eller blivit tillfångatagen och resten av folket måste välja på att resa vidare eller stoiskt stanna kvar i öknen och rädda sin vän. Vid ett tillfälle råkar Aurian träffa en drake i en magisk stad, frusen i tiden sedan sekler. Där får hon en av världens fyra mäktigaste artefakter (Jordens Stav) och återvänder med den till sina vänner. Det tar typ tre sidor och nämns aldrig igen, utöver att hon nu har staven. Men HALLÅ! Draken? Staden? Tidsmagi? Vad ända in i glödheta? Det är ju fantastiska idéer som bara fladdrar förbi utan att följas upp?
Texten är inte vacker i sig heller. Om det bara är översättningen, eller om det är grunden också vet jag inte, men när det dyker upp helt galna meningsuppbyggnader för femtielfte gången eller att folk har "spolierat överraskningen" blir jag bara matt.
Jag har svårt att se vad jag såg i den här serien som barn. Ganska ointressanta skurkar, bara något mindre ointressanta hjältar, och en i princip obeskriven värld. Men jag antar att jag som tolvåring kittlades av det förbjudna med så mycket kärlek och snusk. Vi får se om bok tre håller högre nivå.,