Nekromanti Projekt Agatha Christie

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Parlour scene, även känd som den där avslutningsscenen där deckaren pekar ut den skyldige, som nämnts ett par gånger i tråden, är klassisk för genren, men kan vara svår att implementera.

Funderade på det här: När spelarna byggt ihopa sina bevis till ett sammanhållet narrativ (när de känner att de är klara helt enkelt) så kan de välja att konfrontera den/de skyldiga. De berättar den historia de fått fram och om den passar alla fakta så är brottet utrett. OBS: det här betyder att spelarna kan få fram ett skeende som skiljer sig från SLs ursprungliga brott. Om RPs berättelse är solid nog (passar alla fakta) så får denna då ersätta SLs ursprungliga. Det vill säga: om spelarnas mördare passar in på bevisen så har de rätt. Men om de missat vitala detaljer fortlöper undersökningen - och någon mer kommer att dö, någon som vet för mycket.

Något sånt tänkte jag mig. Vet inte hur bra det skulle fungera i praktiken.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Max Raven said:
Funderade på det här: När spelarna byggt ihopa sina bevis till ett sammanhållet narrativ (när de känner att de är klara helt enkelt) så kan de välja att konfrontera den/de skyldiga. De berättar den historia de fått fram och om den passar alla fakta så är brottet utrett. OBS: det här betyder att spelarna kan få fram ett skeende som skiljer sig från SLs ursprungliga brott. Om RPs berättelse är solid nog (passar alla fakta) så får denna då ersätta SLs ursprungliga. Det vill säga: om spelarnas mördare passar in på bevisen så har de rätt. Men om de missat vitala detaljer fortlöper undersökningen - och någon mer kommer att dö, någon som vet för mycket.
Det skulle säkert funka bra, men jag vill ändå passa på att neggo-flagga: Om jag som spelare visste att det funkade så, så skulle jag bli ganska avtänd på alltihop. Jag ogillar verkligen när saker som bestämts i spelvärlden ändras allt eftersom på metanivå, när vem som är mördaren byts och så.

Det finns liksom ingen poäng i att försöka lista ut vad som egentligen hänt om vilken story som helst som passar bevisen duger. Det blir lite annan sorts utmaning.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
Max Raven said:
Funderade på det här: När spelarna byggt ihopa sina bevis till ett sammanhållet narrativ (när de känner att de är klara helt enkelt) så kan de välja att konfrontera den/de skyldiga. De berättar den historia de fått fram och om den passar alla fakta så är brottet utrett. OBS: det här betyder att spelarna kan få fram ett skeende som skiljer sig från SLs ursprungliga brott. Om RPs berättelse är solid nog (passar alla fakta) så får denna då ersätta SLs ursprungliga. Det vill säga: om spelarnas mördare passar in på bevisen så har de rätt. Men om de missat vitala detaljer fortlöper undersökningen - och någon mer kommer att dö, någon som vet för mycket.
Det skulle säkert funka bra, men jag vill ändå passa på att neggo-flagga: Om jag som spelare visste att det funkade så, så skulle jag bli ganska avtänd på alltihop. Jag ogillar verkligen när saker som bestämts i spelvärlden ändras allt eftersom på metanivå, när vem som är mördaren byts och så.

Det finns liksom ingen poäng i att försöka lista ut vad som egentligen hänt om vilken story som helst som passar bevisen duger. Det blir lite annan sorts utmaning.
Håller med krank. Inte till punkt och pricka då kanske, men det blir ett helt annat spel om man börjar gå på den här grenen och tja ... Det är inte det deckarspel jag vill ha när jag tänker att jag vill ha deckarklassiker.

Kan dock tänka mig att ta med sådana idéer till ett annat projektbord, för att köra med samberättar-pickup-deckare, eller så.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Mm. Kanske på sin höjd ett tips: "Om spelarnas mördare verkar bättre än din egen kan det vara en idé att byta", typ? :gremsmile:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Max Raven said:
Mm. Kanske på sin höjd ett tips: "Om spelarnas mördare verkar bättre än din egen kan det vara en idé att byta", typ? :gremsmile:
Men det vore att lura spelarna.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Så, skulle det kanske finnas något intresse för en projektgrupp av något slag för att skapa något sådant?

/solvebring är nyfiken och tycker det är synd att ett så intressant ämne ska tyna bort ...
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Ja.

Inga idéer just nu bara, och det är första dagen på lovet för mig. Kommer nog ta ett par dagar innan jag börjar jobba på grejer igen.

Edit: Men jag är isf mer idétyp. Jag har inga erfarenheter av genomförda projekt, så...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Max Raven said:
Ja.

Inga idéer just nu bara, och det är första dagen på lovet för mig. Kommer nog ta ett par dagar innan jag börjar jobba på grejer igen.

Edit: Men jag är isf mer idétyp. Jag har inga erfarenheter av genomförda projekt, så...
Jag är intresserad - men jag vet inte om jag är riktigt tillräckligt färdigtänkt för att göra ett "projekt" av det här. Likt många andra projekt jag har idéer till så behöver nog det här ligga och gro i mitt huvud ett tag till...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,788
Location
Göteborg
Ja, ATfM är ju rakt av Agatha Christie-spelet. Persongalleri, mord, en detektiv kommer in och nystar upp bakgrundshistorien, och löser sedan mysteriet. Avslutas med parlour scene. Dock är det ju inte riktigt det som diskuteras i den här tråden, verkar det som (jag skummade den snabbt). Här är det väl ett helt gäng undersökare? Och framförallt är ju ATfM samberättande och det finns ingen lösning på mordet förrän i slutet när man hittar på den.

ATfM lider av en del strukturella problem, tycker jag, men det är definitivt värt att kolla på som inspiration, om inte annat så för den eminenta flufftexten om den engelska herrgården, artiga tilltal och hur man brygger en kopp riktigt engelskt te.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
A Taste for Murder verkar lite off, men känslan är nog rätt. Jag tänkte mig från början något mer traditionellt mysterium, där det finns en skyldig från början och det gäller att lista ut vem.

Mer idébollning:
En tanke som slår mig är att man skulle kunna köra Cluedo-style - att en (eller flera) av spelarna är den skyldige. SL skapar setting, mordoffer, tillfälle, allas dåliga alibin. Alla får en lapp med basic info som de själva vet, någon får "skyldig", denne beskriver mordet i grundläggande drag (motiv, mordvapen, alibi) och ger tillbaka till SL medan resten skriver ner vad de gjorde och ger till SL. Ingen detektiv utan de får intervjua varandra.

... Fast jag är inte nöjd med det här. Man skulle kunna låta spelare "byta kläder" och sedan ha sina personligheter som undersöks, men då blir det en spelare som vet och ett annat upplägg skulle behövas.

Jag tror i vilket fall på, typ, en spelkort stor beskrivning, viktigaste dragen, bild/namn/titel på framsidan som man vänder mot andra. Hackat gumshoe med ännu mindre prylar? Inga stats alls? Eh. Osäker. Kanske?
 
Top