Mogger
Hipsteranka
Den där tråden om Western (och lite andra trådar) fick mig att fundera lite. Jag upplever inte att mitt fokus när jag spelar är problemlösning*. Visst, jag kan spela rollpersoner som ägnar sig åt problemlösning. Men jag skulle personligen snarare säga att det handlar om att hantera konflikter. För att jag ska tycka att den där konflikthanteringen (som jag hellre kallar det) ska vara kul vill jag ha en viss chans att hantera den. Jag vill inte spela maktlöst offer där vi i princip på förhand vet att det är kört. Notera nu att mitt defaultläge är en kampanj, på minst 6 spelmöten. Jag vill ha någon form av agens. Det kan jag få på olika sätt, både i settingen, utifrån regelsystemet eller liknande. Så jag letar lite efter de där ingångarna. Inte för att lösa problem, utan för att kunna bidra till den story vi ska skapa. Mitt redskap för det skapandet är min RP, så jag vill känna att det är ett verktyg jag kan använda. Inte till allt, det behövs inte, men på olika sätt.
Det är där Western IV skaver för mig. Spelet ger mig en möjlighet att få alldeles för mycket agens, och jag är svag och sväljer betet. Spel jag gillar bäst tvingar mig att välja, så att jag redan från början har med mig en osäkerhet in i spelet. Hur ska det här gå? Jag vet helt enkelt inte. Det finns ingen strategi som är bättre än någon annan. Det finns bara val, som är intressanta eftersom jag inte vet vad de kommer att leda till.
Jag vet inte exakt vad den här tråden ska leda till, men ville få det sagt
OBS! Den här tråden handlar inte om Western. Så det lämnar vi därhän.
*@Genesis brukar säga att traditionella spel handlar om just problemlösning, och jag tror jag förstår, men samtidigt inte
Det är där Western IV skaver för mig. Spelet ger mig en möjlighet att få alldeles för mycket agens, och jag är svag och sväljer betet. Spel jag gillar bäst tvingar mig att välja, så att jag redan från början har med mig en osäkerhet in i spelet. Hur ska det här gå? Jag vet helt enkelt inte. Det finns ingen strategi som är bättre än någon annan. Det finns bara val, som är intressanta eftersom jag inte vet vad de kommer att leda till.
Jag vet inte exakt vad den här tråden ska leda till, men ville få det sagt
OBS! Den här tråden handlar inte om Western. Så det lämnar vi därhän.
*@Genesis brukar säga att traditionella spel handlar om just problemlösning, och jag tror jag förstår, men samtidigt inte