Nekromanti Problem med Delad trauma

Zolod

Veteran
Joined
6 Feb 2004
Messages
124
Location
Jämtland
På ett spelmöte alledes nyligen så stötte vi i våran spelgrupp på ett problem med effekten delad trauma. Den effekten innebär ju att all trauma fördelas lika mellan magikern som utför den och personen som utsetts för den.
Problemet uppstod när en magiker kastade en besvärjelse med denna effekt på min rollperson; jag visste ju inte om det så jag sprang fram till magikermed mitt storsvärd, måttade mot huvud, träffade hans hals och slog sedan en väldigt bra skadeverkan vilket slutade med att hans huvud kapades.
Jag blev då väldigt paff när spelledaren talade om för mig att min rollperson var död, och förklarade vad som hänt. Eftersom man ska få halva skadan som blir och det står att när halsen kapas så dör man omedelbart så tyckte spelledaren att min rollperson borde dö.
Efter lite klagande ändrade spelledaren sig så rollpersonen överlevde, detta eftersom det känndes så fruktansvärt snopet för både mig och spelledaren att en av rollpersonerna dog en sådan föga smickrande död. Han blev dock ändå rejält skadad och mådde inte så bra efteråt.

Vad tycker ni att spelledaren borde gjort? Borde rollpersonen dött eller håller ni med mig om att det låter lite konstigt om halva "dör omedelbart" i detta fall även betyder att den som ändå har kvar sitt huvud också dör omedelbart?
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Vore det inte enkelt att bara se hur mycket trauma du skulle gjort ifall du inte lyckats amputera huvudet, och dela det på två och ge det till karaktären...
Det verkar väl ganska vettigt...?
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Men det är ju en dödförklaring för det handlar väl om 500 Trauma? Eller blandar jag ihop det med något annat? (Och om man har fler huvuden är det lägre, typ T20, S20, B20)
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Okej, då ska vi se. Förutom den rätt så biffiga mängd trauma ett hugg i halsen som schlaktar in med sådan kraft att den kapar den, så tillkommer alltså den som fås för att ett huvud kapas (nackkotor bangar, alla artärer och pulsådrar ryker och strupen säger nej). Låt oss säga... T×2 extra, kanske? Och i halshuggarens fall, ×1.

Jag har faktiskt tänkt det scenariot någon gång, utan engagemang att hitta en bra lösning. Det tycks saknas nu också, för min del...

-Hjalle - Blodsband + Halshuggning blir nästa steg. :gremsmirk:
 

Zolod

Veteran
Joined
6 Feb 2004
Messages
124
Location
Jämtland
Jo och så gjorde vi och vi la till lite extra trauma också eftersom huvudet åkte av. Problemet var att det var lite svårt att bedömma vad som skulle hända eftersom det i skadetabellerna står att man avlider omedelbart när huvudet amputeras och det står inte hur mkt trauma detta ger. Spelledaren hävdade att rollpersonen då borde dö, eftersom omedelbart död delat på två borde betyda att båda dog...
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Har inte boken tillgänglig, men vad händer om man lägger flera Delad Trauma (genom fokus tex) på flera olika personer? Kommar alla då få varsin del Trauma, eller får besvärjaren alltid 50% och de andra dela på de övriga 50% som finns kvar? Eller "avverkas" person efter person (i den ordning som de fick besvärjelsen kastad över sig) med ihållande 50%-ig Trauma? Eller är det stört omöjligt att kasta flera Delad Trauma-besvärjelser?

/MovinGalt - Kräver svar, nu! :gremcool:
 

KraggenRese

Veteran
Joined
17 Apr 2005
Messages
8
Location
Tungelsta
hmm,. krångligt där när man inte får nån exakt trauma att räkna ut det på..

minns själv när jag sprettade en magiker med mitt kraggsvärt varpå han hade vävt dela trauma på mig , dt hela slutade med hans död och att jag som var ganska mycket stryktålare fick bajs ont och typ kollapsade en stund och fick fortsätta striden med feta svårighets ökningar på allt jag gjorde och efter ett tag så svimmade jag....

men å andra sidan så var ju han död död död....

att tilllägga var att jag efter att han förlorat medvetande så styckade jag upp honom i rent vredes utbrott....

godnatt
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Jo, typ 500 trauma e ju ganska illa... :p
Delar man det så d blir 250 så dör man fett...

Men, då e de ju tråkigt... För det e ju så magin funkar...
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
A jo, men om man räknar ut hur mycke trauma slaget skulle ge ifall det inte blev en amputering...
Så säg att du skulle gjort 50 trauma, om du inte amputerat huvudet...
Så får du 25 trauma... Rakt av... Man kan ju göra det enkelt för sig och göra så... Så skulle jag göra iaf.!
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Vill ni ha ytterligare intressanta fakta är det Moróga vi pratar om och

"efter att han förlorat medvetande så styckade jag upp honom i rent vredes utbrott...."

...skedde medan strid rasade för fulla makaroner runt omkring, just den rundan tror jag den levande legendrollisen Ran (för tillfället icke-existentiell sedan en liten magisk incident ute i Tarkas öken) tappade en arm lite spontant, och en del annat skumt hända därtill. Det är nog min favoritrunda hittils - många trauma på spelarna.

-Hjalle, gillar att hålla sina spelares karaktärer nätt och jämnt vid liv.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
På den gamla goda tiden, då skadetabellerna bara tog upp en sida, Eon Deluxe blott var en glimt i CJS öga och kapitlet med familjetabeller illustrerades av en grovt tecknad kille i höftskynke som försvarade en grovt tecknad tjej utan höftskynke från grovt tecknade jättespindlar, gav en kapad hals T+500, S+10, B+50. Din rollperson skulle alltså ha fått 250 traumapluppar.
 
G

Guest

Guest
Blandning

500 i trauma gäller i neotech, inte i eon, även om det skulle kunna gälla för sådana situationer.
 

Wickz

Veteran
Joined
17 Feb 2006
Messages
53
Location
Uppsala
Jag skulle räknat det som om rollpersonen ahde flera huvuden dvs ge smärtan för ett halvt avhugget huvud till dig.
Den andre dör ju eftersom den inga fler huvuden har, hurvida din dör eller inte, tja det beror ju på dödslaget senare.
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Om huvet åker av så dör man (om man inte råkar vara en vandöd med rätt nekrotropisk förmåga dvs).

Men för att verkligen se om just DIN RPs huvud skulle rykt i detta fall så bör jhu ett amputationsslag slås både för "magikern" och RP. Om RP klarar amp-slaget så skall jhu skadan räknas ut som vanligt (och därefter delas på två eftersom det är delad trauma det gäller).

Det e iaf min mening =)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Enligt reglerna är det mängden Trauma från skadan som delas. Amputationen i sig självt ger inte Trauma. Däremot ger skadan i halsen som har effekten Amputation Trauma, och den kan delas.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
"Amputationen i sig självt ger inte Trauma"

Marco, Marco... Jag trodde du kunde Eons regelsystem? :gremsmirk:

Nä, men om inte amputationen ger Trauma - vadan +25 för lår, höft, skuldra mm, och +20 för resten?

-Hjalle, hej.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
=) Jodå, jag får väl hoppas att jag kan det. ,-)

De sekundära effekterna från en skada; Tappar, Faller, Amputation, Bryt, etc, ingår inte i Delad Trauma. En lyckad amputation av halsen ger ingen ökad Trauma per se, utan en ytterligare effekt: död (med undantag vid multipla huvuden). Och "Död" i det här fallet medför ingen extra trauma.

Så, regelmässigt kan en amputation av något annat än "död"-områden ger mer Trauma, paradoxalt nog.

Observera att jag i argumentationen helt följer bokstavligen vad som står i reglerna, utan att blanda in trovärdighet eller rimlighet, känslor eller tanke. Tycker jag själv att "Delad Trauma" fungerar bra med hänsyn till Amputations-effekter? Nej. Jag hoppas att detta löses i nåsta utgåva av antingen Mystik & Magi eller Eon.
 
Top