PoD Backlog

verlandes.

rollspelskollektivet & teufelsamlingen
Finns det någon anledning till varför förlag inte lägger upp sina spel på Lulu eller liknande tjänster, när de inte längre har planer på att trycka nya upplagor? Jag tycker det känns så märkligt att köpare inte får tillgång till böckerna, annat än genom ohemult dyra internetauktioner, efter att spelet har "dött". PDF:er finns såklart ofta, men det känns ändå som att PoD-tryck hade varit ett fiffigt sätt att hålla ett spel vid liv (och kanske rentav generera en liten vinst?). Tycker det hade visat på ett slags kulturansvar.

Det blir nästan extra märkligt i fallet Svärdets sång som nu får en ny kampanjbok, men utan planer att trycka nya grundböcker.

Är ödmjuk inför att det finns perspektiv här som jag helt enkelt inte ser - men vilka är dessa?

Jag tror att många förlag (i synnerhet Fria Ligan) har en kvalitetsstandard de inte vill frångå. Det blir lite ”discount bin” över det hela med PoD. Sedan är nog intäkterna för PoDs försvinnande låga. Marginalerna är jättedåliga på DrivethruRPG jämfört med att göra ett eget offset-tryck.

Men ja, det är ju lite synd att inte släppa lös sådant som ändå aldrig kommer tryckas traditionellt igen.

Marginalerna är jättedåliga på DrivethruRPG jämfört med att göra ett eget offset-tryck.
Ja, nej, en PoD-bok i färg är svårt att få någon marginal på över huvud taget. Det är mest som någon slags kulturtjänst.

En annan grej som kan spöka är ju rättigheter. Beroende på hur man skrivit avtal kan det bli knepigt att tillgängliggöra en PoD-version.

Jag tror att många förlag (i synnerhet Fria Ligan) har en kvalitetsstandard de inte vill frångå. Det blir lite ”discount bin” över det hela med PoD. Sedan är nog intäkterna för PoDs försvinnande låga. Marginalerna är jättedåliga på DrivethruRPG jämfört med att göra ett eget offset-tryck.

Men ja, det är ju lite synd att inte släppa lös sådant som ändå aldrig kommer tryckas traditionellt igen.
Detta klingar sant. Jag tänker att det främst hade varit en kulturgärning, men också ett slags motvikt till en andrahandsmarknad som ibland känns direkt osund.

Back