Så jag skriver sedan ett par år tillbaka på en kampanj och nu har jag tänkt att jag ska skriva en tråd så att jag kan skriva av mig lite då och då om hur det går med den.
Plommonkrönikan är en spelledarlös kampanj med ett eget, minimalistiskt system, som följer en familj genom södra Kinas moderna historia. Det första äventyret utspelar sig i upptakten till Första opiumkriget 1839 och tanken är att det ska gå hela vägen till protesterna i Hongkong 2020. Det är ungefär ett äventyr per 20 år, men ibland blir det nog tajtare och jag gör ett par avstickare, så vi får se hur många äventyr det blir i slutänden. Jag har också funderat på att lägga till ett i 1820 som en bra prolog, för att visa hur det ser ut innan allting förändras och för att få det hela till jämnt 200 år.
Jag skriver ett scenario i taget och sedan provspelar jag det med oGothCon-gruppen, som består av @Hellzon, @Kim Nolemo, @DeBracy, @Vicotnik och @Lukas. Följande scenarion är färdiga och provspelade:
Rök över Kanton: Upptakten till Första Opiumkriget.
Den yttersta fredens himmelska rike: Taiping-upproret
Kantons sjuke man: 1890-talet (ingen speciell historisk händelse)
Den gula blommans kulle: Andra upproret i Kanton 1911
Just nu skriver jag på del fem, Krigets herrar, som utspelar sig 1925 och fokuserar på militärakademin i Whampoa. Den är snart klar! Jag funderade på att skriva klart och ge ut kampanjen i tre delar allteftersom de blir klara, men jag har insett att jag kommer att vilja skriva om lite delar när jag är klar med allt, eftersom jag dels upptäcker mer i mina efterforskningar, och dels vill bygga in lite referenser mellan delarna och eventuellt särskilja dem lite ibland, så att de inte blir för lika. En sak jag också leker med är systemet, som är ganska flexibelt och som jag därför kan ändra lite så att det fungerar lite olika i olika äventyr. Planen just nu för framtida delar (öh, spoiler för oGothcon-gruppen, antar jag, men liksom, det är historia):
Andra världskriget: Kanton under japansk ockupation 1940
Inbördeskriget 1949
Kulturrevolutionen 1960-tal
(Här flyr familjen till Hongkong)
Kowloon Walled City 1970/80-tal
Massakern på Himmelska fridens torg (sedd från Hongkong) 1989
Överlämningen av Hongkong 1997
Nationella säkerhetslagen och protesterna 2020
Så om den planen följs blir det 12 äventyr totalt. Lägger jag till en prolog blir det 13. Eventuellt funderar jag på att lägga till ett mellan Taiping och 1890, då hoppet där är lite för stort, så potentiellt 14. Det kommer att ta tid.
En annan sak jag funderar på är att fylla ut mellanrummen med små korta noveller/stämningstexter som berättar om någon händelse mellan äventyren och som liksom syr ihop berättelsen. Tanken är att spelgruppen kan läsa dem mellan spelsessionerna. Men det är än så länge inte en grej, och jag vet inte om jag är tillräckligt bra författare för detta (men i hemlighet tror jag ju såklart det).
Plommonkrönikan är en spelledarlös kampanj med ett eget, minimalistiskt system, som följer en familj genom södra Kinas moderna historia. Det första äventyret utspelar sig i upptakten till Första opiumkriget 1839 och tanken är att det ska gå hela vägen till protesterna i Hongkong 2020. Det är ungefär ett äventyr per 20 år, men ibland blir det nog tajtare och jag gör ett par avstickare, så vi får se hur många äventyr det blir i slutänden. Jag har också funderat på att lägga till ett i 1820 som en bra prolog, för att visa hur det ser ut innan allting förändras och för att få det hela till jämnt 200 år.
Jag skriver ett scenario i taget och sedan provspelar jag det med oGothCon-gruppen, som består av @Hellzon, @Kim Nolemo, @DeBracy, @Vicotnik och @Lukas. Följande scenarion är färdiga och provspelade:
Rök över Kanton: Upptakten till Första Opiumkriget.
Den yttersta fredens himmelska rike: Taiping-upproret
Kantons sjuke man: 1890-talet (ingen speciell historisk händelse)
Den gula blommans kulle: Andra upproret i Kanton 1911
Just nu skriver jag på del fem, Krigets herrar, som utspelar sig 1925 och fokuserar på militärakademin i Whampoa. Den är snart klar! Jag funderade på att skriva klart och ge ut kampanjen i tre delar allteftersom de blir klara, men jag har insett att jag kommer att vilja skriva om lite delar när jag är klar med allt, eftersom jag dels upptäcker mer i mina efterforskningar, och dels vill bygga in lite referenser mellan delarna och eventuellt särskilja dem lite ibland, så att de inte blir för lika. En sak jag också leker med är systemet, som är ganska flexibelt och som jag därför kan ändra lite så att det fungerar lite olika i olika äventyr. Planen just nu för framtida delar (öh, spoiler för oGothcon-gruppen, antar jag, men liksom, det är historia):
Andra världskriget: Kanton under japansk ockupation 1940
Inbördeskriget 1949
Kulturrevolutionen 1960-tal
(Här flyr familjen till Hongkong)
Kowloon Walled City 1970/80-tal
Massakern på Himmelska fridens torg (sedd från Hongkong) 1989
Överlämningen av Hongkong 1997
Nationella säkerhetslagen och protesterna 2020
Så om den planen följs blir det 12 äventyr totalt. Lägger jag till en prolog blir det 13. Eventuellt funderar jag på att lägga till ett mellan Taiping och 1890, då hoppet där är lite för stort, så potentiellt 14. Det kommer att ta tid.
En annan sak jag funderar på är att fylla ut mellanrummen med små korta noveller/stämningstexter som berättar om någon händelse mellan äventyren och som liksom syr ihop berättelsen. Tanken är att spelgruppen kan läsa dem mellan spelsessionerna. Men det är än så länge inte en grej, och jag vet inte om jag är tillräckligt bra författare för detta (men i hemlighet tror jag ju såklart det).