Jättebra artikel!!!
En liten fundering bara som kanske mest blir akademisk och/eller berör andra sfärer:
w176 said:
Playing boldly is not about the character. It’s about you. Be bold.
Jag är min roll och min roll är jag. Det är nog mer en fråga om hur en förhåller sig till rollspel men jag spelar djärvt genom min roll och min roll agerar djärvt genom mig. För att spelet ska bli kul för mig måste min roll tycka att det är en bra idé att ta stora risker i historien och att jag som spelare investerar i dessa dumma planer och jobbar hårt för att få dem att fungera. Jag tycker att det är den positiva motsättningen i "play to lose" (kass term för övrigt, att "bara" spela för att förlora ser jag som rent destruktivt för dramat, "play boldly" är mycket bättre) att rättfärdiga dumma/riskabla in-character-beslut men sedan investera i att få dem att fungera som spelare. Det får det i alla fall för mig att betyda något när jag/min roll lyckas eller misslyckas med sina förehavanden.
Och det kanske är en grej som kommer med vana. Jag är rätt trygg i mitt rollspelande och kanske, på gott och ont, är lite blasé på mycket av det mer edgy innehållet efter Baphomet, Hamlet, Lindängen, etc, men jag har helt tappat intresset i sådant som "bara" utmanar mig själv men inte inte historien.
Sen en grej med "play boldly" som jag tycker är lite problematisk, kanske mest pga hur nordic larp-communityt ser ut (och som är skälet till att jag aldrig skulle åka på Nocturne eller liknande spel) men jag upplever nog att det verkar vara ganska allmängiltigt, är att mina medspelare har JÄTTESVÅRT att hålla ordning på vad som är spel och vad som inte är det. När jag försätter mig i en sårbar situation så öppnar det upp för andra _spelare_ som mest är ute efter att ragga/hångla/ligga utan hänsyn till hur det påverkar spelet. Det kan såklart handla om andra typer av bleed som är mer negativ men det gör mig rätt less på rollspelare/lajvare över lag och jag har aktivt valt att sluta lajva och spela med främlingar för det är fan inte värt det. Jag har kul under spel men följderna blir för jobbiga när en måste hantera en massa bleediga plebs som tror att rollspel = verklighet
Det är ingen kritik av "play boldly" egentligen utan snarare ett argument för det.