Nekromanti Peppar?

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Jag ska odla kryddor (Peppar) i mitt nya rike.

Fråga 1.
Hur många kg peppar producerar en bondgård per år?? (50kg)

Fråga 2.
Om jag köper pepparn ifrån bönderna för 200 silver/kg tjänar dom 10000 per år. Blir de rika?
Och sedan säljer jag den för 400 silver/kg till utlandet.

Fråga 3.
Finns det något förutom gruvor och peppar som man kan tjäna mycket på?
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
1. Ingen aning.
2. Se till att äga marken och beskatta istället. Ekonomin är troligtvis agrar, där mynt är ovanligt. Sedlar är ännu ovanligare.
3. Andra kryddor, kakao, kaffe, tyger, you name it. Allt exotiskt som man kan ha nytta och/eller glädje av.
 

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Men jag ska ta och göra det, 1000 silver om året per bonde.


Och sedan inkomsterna ifrån pepparn.

och gruvor om det finns någon malm där...

kaffe.........Det ska jag nog testa (Hoppas att min SL godkänner det).

Och alla andra saker.... :gremlaugh:
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Ska du beskatta varje bonde med 100 silver per år!?

Det är ungefär 3 ggr så mycket som han tjänar...

/Joel - som fasar för en 300%-ig inkomstskatt
 

Raco

Veteran
Joined
12 Jan 2004
Messages
62
Location
Skogen
Odla safran i stället. Som sagt så är det bätter att du äger marken och sen säger du åt böderna att odla åt dig om de inte gör de får de betal skatt
 

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Nej inte 100 utan 1000!!! :gremgrin:

500 av mina bondar odlar peppar ca 50kg per år.
jag köper allt av varje bonde är 200/kg så varje bonde får 10000 silver. sedan säljer jag det får det dubbla :gremgrin:

Så dom får 9000 silver själva.

kommer det att funka???
 

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Hur mycket är safran värt i kg?

Bönderna ska betala skatt, och så får dom behålla de dom odlar ett tag. Läs mitt andra inlägg. :gremtongue:
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Det är bisarra siffror... men om det är den nivå på ekonomin du vill ha i ditt rike så givetvis får du det... men jag tvivlar på att du får ut sådana summor för pepparn utomlands...
 

Mr Brunch

Veteran
Joined
12 Jul 2003
Messages
151
Location
Sundbyberg
Ungefär som ett kilo guld, fast det var i länder som England osv. som var tvungen att importera det långväga ifrån då det inte var så enkelt att transportera varor förut.
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Kommer det inte att resultera i en enorm inflation?
Eller i alla fall snuskigt rika bönder som sadlar om till plantageägare.
Det blir brist på arbetskraft på de enorma anläggningarna, slavar behövs och...ja jösses.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Tja, nu intriktade han sig nog på pepparbönderna. Tydligen är det värt en aning mer.
Dock ser det ut som han har missat det där med att livsmedel behöver produceras också. Alltså får varken hans bönder eller hans karaktär något att äta.
 

Xenon

Veteran
Joined
2 Dec 2003
Messages
64
Location
Halmstad
om du tror att det är en bra idé att betala de oförstående bönderna sjuka summor för deras produkter så ok.
Men du kommer väll inte få så stor behållnig av det hela..

Ppepparn ska väll transporteras och skyddas och om den är så dyrbar kommer det finnas pirater som vill ha den.
sen kommer det vara andra mellan händer som vill ha betalt. vilket i sin tur kommer sluta med att din peppar komer kosta 500-600 silver/kg och vem betlar det?
 

Moonshadow

Warrior
Joined
20 Sep 2000
Messages
202
Location
Visby/Skövde/Uppsala
dra dit pepparn växer ;)

peppar vore inte dyrt om man kan produsera 50kg/bonde på samma ställe som den är dyr på. det som gör den dyr är att frakta den skydda den och så vidare, jag skulle inte rekomedera det. Det nära nog drev portugall i konkurs eftersom hur dom än gjorde så översteg kostnaderna vinsten och jag tror att de hade testat det mesta. det var egentligen mest i början som ostindien-handeln var något ekonomiskt positivt för "ägarna" och eftersom jag tror att eons handel är längre gången (modernare) än... jag vet inte men din plan är åtminstone för grov för att kunna ge dig något annat än magsår. fast å andra sidan så är världen i ett rollspel aldrig mer kompliserad än spelledaren :gremlaugh: det spelledaren inte vet har inte vi ont av.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
För att vara tråkig, nej

Vad ska bönderna med silver till när de vill ha ris? Mundana är ännu inte en industriell kapitalistisk ekonomi. Allt är inte till salu.

Vill du ballifiera så går det.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Saken är den att bönderna inte har någon nytta av en massa silver om det inte finns något att köpa för det. Pengar har inget värde om de inte kan bytas in mot varor, och eftersom ditt land saknar matproduktion annat än peppar måste alla varor importeras, varför de blir enormt dyra. Alla bönder måste odla mat så att det blir nog över för att även de som inte är bönder ska kunna äta, varför pepparodlingen enbart fungerar som en sidosyssla.
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Det där med pepparn låter väldigt konstigt det lönar sig bättre att skicka ut spioner som letar upp handelsrutter och sen är det bara att skaffa kapare.
Kan dock var bra att alliera sig genom att betala tribut till ett annat stort land med bra flotta om något skulle gå fel och ens lilla rike blir invaderat av alla sjöbjörnar i hela Mundana.
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Hmm, utan att fatta vad andra skrivit då det tycks tuggats om samma sak om och om igenm jag har inte orkat. En del har det dock.

1) Hurfan kan en missla ta en ö och släppa dit människor? Han måste ha en stor och trogen armé.

2) Ge bönderna, spannmål och djur så blir ön självförsörjande. Man slipper oron för att pirater ska kapa de (annars) viktiga matleveranserna.

3)Odla mera kryddor och sånt än peppar.

4)Skaffa stor armé och flotta. Bygg försvarsverk längskusten annars kommer cirefalier och sarbier tar för sig samt att folk från kryddöarna vill inte ha konkurans.

Enligt mig är planen dömd att misslyckas såvida du inte har den där jättearmén och flottan....

Men lycka till iaf. Jag (min rp) har en likande idé, fast den gäller än sålänge bara en mindre gruvby.

Silvervargs rps ska också bygga ett nytt rike en vacker dag
 
Top