Nekromanti Parering och vapenlängd

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
Borde det inte vara lättare att parera med ett långt vapen än ett kort?

Man skulle kunna ha en regel som sa att vapen under och över vissa längder får +/- Ob1T6 mot Pareraslaget. Längdernas skulle ju kunna vara 50cm respektive 150cm. Men längden ska ju visst inte spela nån roll /images/icons/wink.gif...

Det Förglömda: <A HREF="http://rollspel.hemployment.com" target="_new">http://rollspel.hemployment.com</A>
 

Radin

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
144
Location
Vintergatan - Tellus - Sverige - Skåne - Näsum.
"Men längden ska ju visst inte spela nån roll ..."

Precis. Alla vet ju att det är fullt rimligt med lika hög paradsvårighet på en kniv och ett storsvärd. Eller hur...?



Lite småironisk på morgonen efter nattskiftet...men jag kan skylla på ångorna från vårt smörjmedel med 70% nafta i som vi inandas rakt av. Vad är din ursäkt. ;-)

Radin
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
De stora vapnen är vanligtvis slöare så det borde tas i beräkningen det också. Men jag vill inte ändra på reglerna, de är bra som de är.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Radin

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
144
Location
Vintergatan - Tellus - Sverige - Skåne - Näsum.
Det märks att du tyvär inte riktigt vet vad du pratar om. Ditt resonemang håller med krossvapen och yxor som är framtunga men så fort vi blandar in svärd i bilden så ändras villkoren. Ett svärd kan i en bra utövares händer uppnå 1/3 hastinghet av en pistolkula (uppmätt vid spetsen på svärdet). Det säger en hel del. Visa mig en dolkutövare som är lika snabb.

Radin
 

Roblin

Warrior
Joined
2 Apr 2001
Messages
208
Location
uppsala, sverige
Mmmm... Nej.

Det resonemanget håller inte. Ett långt vapen behöver inte vara ett tungt vapen, svärd och spjut till exempel... det är lättare att parera eller blockera ett svärd med ett svärd än med en kniv. Basta.

-roblin-
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Jag snackade om TUNGA vapen. Inte snabba och smidiga svärd. Och dolkpellar är också rätt snabba.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Dougald MacD

Veteran
Joined
5 Jul 2000
Messages
104
Location
Stockholm
Och du har stor egen erfarenhet förstår jag, efter 9 års träning med värja o dolk kan jag lugnt påstå att det är lika lätt att parera motståndarens klinga med dolk som med värjan.

Det finns en anledning till att parerdolkar uppfanns...

Dougald
 

Radin

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
144
Location
Vintergatan - Tellus - Sverige - Skåne - Näsum.
Av rent intresse bara, har du parerat ett 2H-svärd med en parerdolk?

Jag har för mig att parerdolken togs fram som ett ickehuvudhands-vapen mot just stöt- och lättare huggvapen som värjan.

Sen är parerdolken just en dolk avsedd för parader.
Gör om samma sak med en vanlig dolk.

Radin
 

Dougald MacD

Veteran
Joined
5 Jul 2000
Messages
104
Location
Stockholm
Nix pix och det skulle aldrig falla mig in att göra det heller, mot ett 2h-svärd skulle jag förflytta mig och använda parerdolken när jag var innanför hans gard. Mot vilken enhandsklinga som helst skulle jag använda dolken.

Dougald
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Man behöver ju inte parera som så att man möter huggets fulla kraft och stoppar det helt. Det går att använda en parad som avleder hugget litet och tillsammans med en förflyttning uppnår ett fullgott försvar.
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Av rent intresse bara, har du parerat ett 2H-svärd med en parerdolk?

Finns ingen anledning att blanda ihop vapnen. Värja + dolk var (historiskt) främst civila vapen, medan de stora tvåhandarna var avsedda för slagfältet.

http://www.algonet.se/~enda
 

Roblin

Warrior
Joined
2 Apr 2001
Messages
208
Location
uppsala, sverige
Nix pix och det skulle aldrig falla mig in att göra det heller, mot ett 2h-svärd skulle jag förflytta mig och använda parerdolken när jag var innanför hans gard. Mot vilken enhandsklinga som helst skulle jag använda dolken.

Det är valigt kul att vi äntligen hittat någon med lite riktig sakkunskap!

Jag förstår att du skulle välja en dolk mot ett lätt[någorlunda iaf] egg-vapen. Jag förstår även ditt resonemang vad gäller tvåhandssvärd.

Jag har dock en fråga till, när det gäller mindre organiserad strid [värja och dolk mot värja och dolk på en pist], exempelvis stridshammare och stridsgissel? Det är väl här skillnaderna kommer in, att det inte är lika lämpligt att använda en dolk som något mer.. hrmm.. långt? Jag vet itne hur jag skall uttrycka det, men som jag känner det så är väl en dolk utmärkt i vissa lägen men klart undermålig i andra hänseenden. Enligt reglerna är ju dolken lika bra att parera med mot ett lätt svärd som mot en tvåhandshammare.

Finns det inget smidigt sätt att bygga runt det?

-roblin-
 
Top