Varulv Paradise Ulvtell (18+) - Runda 4

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,183
Location
Uppsala (Umeå)
Andersson försöker för övrigt övertyga mig om att rösta på Rasmus om jag har de två bakom mig i vår skrubben-chatt. Fullt rimligt men man undrar ju varför han inte för det resonemanget öppet här istället, hopplöst att övertala Vimes?
Det kan jag absolut göra. Om inte annat för att säga "vad var det jag sa?" när jag sippar drinkar på andra sidan.

@RasmusL är erfaren spelare som mycket väl skulle kunna köra som strategi att outa en mekanik som riskerar att sätta dit honom själv men använda precis det som argument för att han är grön. Det är riskabelt men Rasmus är nog van spelare för att både komma på idén och testa att genomföra den. Han vet ju också att han löper väldigt stor risk att ryka direkt när han kommer in p g a osiad. Det här är ett av få sätt han kan gröna sig på från sitt läge som outsider.

Hade han bara kommit tillbaka och sagt att de har lottat om han kan kliva in igen så hade folk varit mer misstänksamma och han hade troligen varit prima utröstningskandidat.

Dessutom är det en jätterisk att vara tyst om det. Vare sig han är ulv eller bybo måste han berätta om möjligheten att byta sida när han kommer in eftersom han inte kan veta om fler personer kommer att komma in under andra rundor. Säger han ingenting och någon annan kommer in senare och berättar att man kan byta lag som inröstad är han rökt bara för att ha underhållit information. Rasmus kan ju inte säkert veta att han är den enda som kommer att komma tillbaka efter utröstning.

Därför är det bättre att ta ut Rasmus nu eftersom all säker kunskap vi har om honom (d v s att han en gång i tiden var grön) inte längre gäller.




Reply

Report
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,183
Location
Uppsala (Umeå)
Jag håller inte med om scenario 1, det är dumt att ljuga om att personen är röd, visst, men vi vet inte vem han siade. Han kan säga att han siade någon annan som grön och behålla den han verkligen vet är grön hemlig, målet är att stå bredvid en grön spelare på slutet.
Visst, men problemet kvarstår med risktagandet. Om Impe ändå av misstag hade råkat gröna en ulv så hade han ju hängt sig själv med falsksiandet ifall Basse sedan åkt ut och avslöjats som ulv.

Det kanske är tänkbart med facit i hand (Basse har inte åkt ut eller siats igen) men det kunde Impe inte veta när han gjorde valet och jag har svårt att se att han skulle ha gjort den chansningen.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Det kommer massa bra stuff från @Andersson just nu, keep it up!

Kan vi inte diskutera mer om antalet ulvar? Waterhouse föreslår fyra ulvar utifrån nån sorts sannolikhetslogik.

Enligt boomer-teorin borde det vara två ulvar, men det här är en dokusåpa modell yngre.

@Vimes för ett skarpt resonemang i vår chatt om att Anthrox design bygger på att spänningen ska räcka ända till finalen. Det skulle bli ett snöpligt antiklimax om alla ulvar var ute i R2 med sex kvarvarande deltagare. Plus att Rasmus tydligen (?!) fick välja fraktion.

Jag vetetusan. Just nu är jag misstänksam mot Sidd, Waterhouse och Andersson, men det kan vara helt tokigt. Tycker det är svårare än vanligt med den här typen av öppna spel, där nya koncept måste tas i beaktande. Men kul!!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Sedan har jag svårt att acceptera Waterhouses argument för valet av Fjodorsenuba! Lite väl slappt för att komma från någon som är så smart.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,430
Det kommer massa bra stuff från @Andersson just nu, keep it up!

Kan vi inte diskutera mer om antalet ulvar? Waterhouse föreslår fyra ulvar utifrån nån sorts sannolikhetslogik.

Enligt boomer-teorin borde det vara två ulvar, men det här är en dokusåpa modell yngre.

@Vimes för ett skarpt resonemang i vår chatt om att Anthrox design bygger på att spänningen ska räcka ända till finalen. Det skulle bli ett snöpligt antiklimax om alla ulvar var ute i R2 med sex kvarvarande deltagare. Plus att Rasmus tydligen (?!) fick välja fraktion.

Jag vetetusan. Just nu är jag misstänksam mot Sidd, Waterhouse och Andersson, men det kan vara helt tokigt. Tycker det är svårare än vanligt med den här typen av öppna spel, där nya koncept måste tas i beaktande. Men kul!!
2 av 8 ulvar bygger på att det finns nattmord, utan det ändras det helt.
Jag vet inte hur Anthrox tänkt, men om jag hade balanserat det här spelet hade jag haft 3 eller 4 ulvar i spel. Tänk att du stoppar alla spelare i en låda och drar två slumpmässigt. Då blir det Ulvseger 57% av gångerna (5/7) om det finns 4 ulvar och Byboseger 53,5% (30/56) om det finns 3 ulvar.
Jag ser inte att ulvarna har någon fördel som gör att de borde vara färre så 3 är det minsta rimliga ulvantalet imo.

Jag hade inget direkt konkret på Andersson, och Fjodor var helt frånvarande och sänkte spelets tempo.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
@Sidd Jag kommer inte ihåg vad konversationen hette exakt, jag lämnade den och har inga spår kvar i historiken här. Regeln är att om alla i tråden är överens om vem så kan en person komma tillbaka men oklart om det bara är "en person, ever" eller "en person, kan göras flera gånger".
Det var jag och Impetigo, hände inte så mycket där.

När jag fick komma tillbaka kom info om att välja lag. Om jag ska läsa in något i det så kan det vara så att byn ligger bra till och att Anthrox vill balansera under spel, men det är en gissning.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,183
Location
Uppsala (Umeå)
Kan vi inte diskutera mer om antalet ulvar? Waterhouse föreslår fyra ulvar utifrån nån sorts sannolikhetslogik.

Enligt boomer-teorin borde det vara två ulvar, men det här är en dokusåpa modell yngre.

@Vimes för ett skarpt resonemang i vår chatt om att Anthrox design bygger på att spänningen ska räcka ända till finalen. Det skulle bli ett snöpligt antiklimax om alla ulvar var ute i R2 med sex kvarvarande deltagare. Plus att Rasmus tydligen (?!) fick välja fraktion.
Är visserligen boomer men jag tror inte att antalet startulvar var mer än tre. Dels tror jag faktiskt det hade tiltat spelet för mycket, som jag sagt tidigare. Dels, vilket jag tror är viktigare, att med fyra startulvar hade 3-4* av 6 deltagare varit ulvar nu. Ulvarna hade då av panik behövt plocka bort någon av sina egna för att inte autoförlora om man enbart är tre ulvar kvar. Eftersom jag inte är en ulv och det är osannolikt att Basse är det så hade det behövt vara betydligt mer infighting mellan er andra som då definitionsmässigt är ulvar.

*Beroende på om Rasmus är ulv eller inte
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,693
Location
Oktoberlandet
När jag fick komma tillbaka kom info om att välja lag. Om jag ska läsa in något i det så kan det vara så att byn ligger bra till och att Anthrox vill balansera under spel, men det är en gissning.
Jaha och vad betyder det då?

Jag kanske fattar dåligt men du skriver att Athrox vill balansera upp spelet för att ”byn ligger bra till” med vadå?
Om byn ligger bra och håller på att vinna så är det väl ännu sämre balans om det kommer in en bybo till.
Ergo
en figur sitta vid bordet och proppa sig full med mat. Någon verkar hungrig. Frågan är om det är en hunger efter revansch, mackor eller kärlek?

@RasmusL har kommit tillbaka in i hotellet, efter ett enhälligt beslut från de utröstade!
Ett långskott här i konspirationsteoriernas härliga funderande:

Rasmus hamnar i looserchatten med Impe👍
Där får de premisserna om att en får komma tillbaka om de är överens👍
De är ju på olika lag så det är ju ”lite” problem då att komma överens.
Det här med slantlottning enligt överenskommelse är ju lite corny minst sagt.
Låter ju påhittat.
Troligtvis Rasmus knäcker iden om att fråga SL att de kan ju vara överens om tex Rasmus byter sida till ulvarna.
Eftersom att Rasmus kom på förslaget så är Impetigo me på det och överlåter platsen till Rasmus.
@Anthrox tycker det låter kul och att det passar såpa-fluffet att den spelare som kommer tillbaka borde vara arg och skita i kärleken osv.
Kanske Anthrox tom från början gjort spelregler där den som kommer tillbaka måste vara ulv.

Enligt denna teori är Rasmus Ulv!
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,430
Jaha och vad betyder det då?

Jag kanske fattar dåligt men du skriver att Athrox vill balansera upp spelet för att ”byn ligger bra till” med vadå?
Om byn ligger bra och håller på att vinna så är det väl ännu sämre balans om det kommer in en bybo till.
Ergo

Ett långskott här i konspirationsteoriernas härliga funderande:

Rasmus hamnar i looserchatten med Impe👍
Där får de premisserna om att en får komma tillbaka om de är överens👍
De är ju på olika lag så det är ju ”lite” problem då att komma överens.
Det här med slantlottning enligt överenskommelse är ju lite corny minst sagt.
Låter ju påhittat.
Troligtvis Rasmus knäcker iden om att fråga SL att de kan ju vara överens om tex Rasmus byter sida till ulvarna.
Eftersom att Rasmus kom på förslaget så är Impetigo me på det och överlåter platsen till Rasmus.
@Anthrox tycker det låter kul och att det passar såpa-fluffet att den spelare som kommer tillbaka borde vara arg och skita i kärleken osv.
Kanske Anthrox tom från början gjort spelregler där den som kommer tillbaka måste vara ulv.

Enligt denna teori är Rasmus Ulv!
Spännande och välskrivet resonemang!
Tycker det faller lite på Rasmus historia om att han fick välja att komma in som bybo eller ulv. Jag kan bara inte se att han skulle berätta det om han valde ulv. De gamla rävarna Vimes och Basse verkar övertygade om att Andersson är ulv och även om de inte är flexibla i sitt tänkande om annorlunda spel är de nog vassa på att läsa spelare. Jag tror också på minst två ulvar av oss som varit här hela tiden, så det talar för Andersson genom uteslutning.

Kort sagt står Andersson bakom mig får han åka hem/till Gränslandet efter parceremonin.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,430
Är visserligen boomer men jag tror inte att antalet startulvar var mer än tre. Dels tror jag faktiskt det hade tiltat spelet för mycket, som jag sagt tidigare. Dels, vilket jag tror är viktigare, att med fyra startulvar hade 3-4* av 6 deltagare varit ulvar nu. Ulvarna hade då av panik behövt plocka bort någon av sina egna för att inte autoförlora om man enbart är tre ulvar kvar. Eftersom jag inte är en ulv och det är osannolikt att Basse är det så hade det behövt vara betydligt mer infighting mellan er andra som då definitionsmässigt är ulvar.

*Beroende på om Rasmus är ulv eller inte
Jag tror också 3 startulvar är det troliga. Men tror inte ulvar får panik för att det är många ulvar kvar. De behöver bara en grön spelare som de får med sig till finalen.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,183
Location
Uppsala (Umeå)
Jag tror också 3 startulvar är det troliga. Men tror inte ulvar får panik för att det är många ulvar kvar. De behöver bara en grön spelare som de får med sig till finalen.
Nja, de behöver göra två saker. 1) De måste undvika att det är två ulvar i final (bland annat genom att inte autoförlora genom att det bara är ulvar kvar); OCH 2) vara den ulv som hamnar i finalen vilket ju blir svårare ju fler ulvar som är kvar.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Jaha och vad betyder det då?

Jag kanske fattar dåligt men du skriver att Athrox vill balansera upp spelet för att ”byn ligger bra till” med vadå?
Om byn ligger bra och håller på att vinna så är det väl ännu sämre balans om det kommer in en bybo till.
Ergo

Ett långskott här i konspirationsteoriernas härliga funderande:

Rasmus hamnar i looserchatten med Impe👍
Där får de premisserna om att en får komma tillbaka om de är överens👍
De är ju på olika lag så det är ju ”lite” problem då att komma överens.
Det här med slantlottning enligt överenskommelse är ju lite corny minst sagt.
Låter ju påhittat.
Troligtvis Rasmus knäcker iden om att fråga SL att de kan ju vara överens om tex Rasmus byter sida till ulvarna.
Eftersom att Rasmus kom på förslaget så är Impetigo me på det och överlåter platsen till Rasmus.
@Anthrox tycker det låter kul och att det passar såpa-fluffet att den spelare som kommer tillbaka borde vara arg och skita i kärleken osv.
Kanske Anthrox tom från början gjort spelregler där den som kommer tillbaka måste vara ulv.

Enligt denna teori är Rasmus Ulv!
Jag VAR och ÄR BYBO xD Det som hände var att jag gavs erbjudandet att byta!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Jaha och vad betyder det då?

Jag kanske fattar dåligt men du skriver att Athrox vill balansera upp spelet för att ”byn ligger bra till” med vadå?
Om byn ligger bra och håller på att vinna så är det väl ännu sämre balans om det kommer in en bybo till.
Ergo

Ett långskott här i konspirationsteoriernas härliga funderande:

Rasmus hamnar i looserchatten med Impe👍
Där får de premisserna om att en får komma tillbaka om de är överens👍
De är ju på olika lag så det är ju ”lite” problem då att komma överens.
Det här med slantlottning enligt överenskommelse är ju lite corny minst sagt.
Låter ju påhittat.
Troligtvis Rasmus knäcker iden om att fråga SL att de kan ju vara överens om tex Rasmus byter sida till ulvarna.
Eftersom att Rasmus kom på förslaget så är Impetigo me på det och överlåter platsen till Rasmus.
@Anthrox tycker det låter kul och att det passar såpa-fluffet att den spelare som kommer tillbaka borde vara arg och skita i kärleken osv.
Kanske Anthrox tom från början gjort spelregler där den som kommer tillbaka måste vara ulv.

Enligt denna teori är Rasmus Ulv!
...och jag tror att Occam skulle ha ett par invändningar mot det där 😅😅😍
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,693
Location
Oktoberlandet
...och jag tror att Occam skulle ha ett par invändningar mot det där 😅😅😍
Ja den kanske är lite dragen ur näsan men ville bara lyfta lite ideer som dyker upp.

Men allvarligt Rasmus: Om du nu har fått välja fraktion nu när du får chansen igen och väljer bybo å kärleken så kommer du få höra det från mig forever🤣❤😇👍
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,430
Är det sant @Waterhouse ? Det är ju isf högst suspekt måste jag säga!
Det är sant! Andersson kontrade med erbjuda sig att ge ut dem nästa runda om han är kvar vilket jag skrattade åt.
Tror det kan komma någon form av hemlighetsquizz och där är jag som inte legat runt så mycket i underläge, så gjorde ett halvhjärtat försök att få Andersson att prata.

Varför är det suspekt menar du?
 
Top