Nekromanti Otherland=Matrix Bonanza!?

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,655
Risk för att detta diskuterats tidigare!

Jag håller precis på att läsa del 2 (av fyra, sammanlagt 2800 sidor!!) i Tad Williams "Otherland"-serie. Måste säga att jag är mycket glatt överraskad! Bra språk, gripande personteckningar, otroligt spännande story och bra form.

När jag läser den här serien inser jag att den här berättelsen blir vad Matrix aldrig räckte till att beskriva...

Finns det någon annan därute som likt mig tycker att denna serie förtjänar att synas mer?

Vet någon något om Tad Williams andra böcker (fantasy) ?

/Basenanji
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Han har skrivit den mer klassiska fantasy serien Memory, Sorrow and Thorn, som jag tror finns översatt till svenska och så har han börjat på en ny serie nutidsfantasy som utspelar sig i Californien och nån konstig parallell värld.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Jag läste någon del av Otherland, men jag tyckte inte om den :gremsmirk: Kanske är det bara en trist översättning, för jag läste den på svenska.
 

Agon

Veteran
Joined
14 May 2003
Messages
41
Location
Norrköping
Till att börja med: Tack för en bra tråd!

Har under nåra års tid läst serien på svenska efterhand som jag har fått tag i böckerna (8 i svenska versionen).
Just att jag inte sträckläser dom gör tyvärr att jag glömmer små detaljer, så jag kan få riktiga överraskningar när jag läser tillbakablicken när jag börjar på en ny.
Hur som hälst håller jag mä om att det är en jäkligt bra serie och jag längtar efter dom två sissta delarna.
Jag antar att vi måste jobba lite mer organiserat för att få folka att fatta det självklara faktum att serien är ett mästerverk. Känner du nån som kan fixa flygblad och sånt?
Netfeed här på forumet är väl också en av oss antar jag.
Netfeed i böckerna är dessutom en av dom grejjer som gör böckerna så bra.

Precis som kefka redan har sagt så har Williams gjort nån Minne, Sorg och Törne serie. Jag började nån gång att läsa boken Simon månkalv (jag vet inte om det är en av flera historier i serien) men när jag hade läst halva boken och han fortfarande inte hade lämnat borgen som han växte upp i så kolla jag slutet och så att det stog "Läs fortsättningen i..." så då la jag av. En av de få grejjer som jag kommer ihåg från den boken va att det va nån dum gubbe på nåt gästabud som stampa ihjäl en hundvalp... :gremfrown:

Men men... än en gång... Tack för en bra tråd!
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Viktväktare hitåt!

Du sätter fingret på ett förbaskat oskick i mycken fantasy: författaren vill beskriva miljön och huvudpersonerna så noggrant att en hel bok (eller mer) går innan någonting av intresse händer. Angående Williams Minne, Sorg och Törne blir den längre fram rätt läsvärd och bra, men jag minns att det var en rejäl kraftansträngning för mig att orka läsa så långt. Så vill jag inte ha det! Numera väljer jag bort böcker som inte har börjat bli intressanta när jag läst 1/3.

Denna elefantiasis verkar bli allt vanligare. Jag är orolig för fantasylitteraturens framtid om detta elände får fortsätta.

Skall det vara så svårt att pressa in sin berättelse i en enda bok?
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Viktväktare hitåt!

på svenska så är ju serien uppdelad i tre böcker per engelsk bok(6 på den sista) och det tar hela första boken på svenska innan han lämnar borgen men det är värt väntan då Memory, Sorrow and Thorne är något av det bästa som finns skrivit inom fantasy, lite dåligt slut dock... skulle nog kunna blivit en bok till
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
the war of the flowers är faktiskt en självständig bok, men jag önskar riktigt starkt att det kommer fler för den är en mycket bra bok
intressant värld och intressanta karaktärer
 

Agon

Veteran
Joined
14 May 2003
Messages
41
Location
Norrköping
Re: Viktväktare hitåt!

mm, det är ju ett annat stort problem med fantasyböcker (jag säger bara fantasyböcker för andra har jag inte koll på). Engelska böcker delas upp i minst två delar. Är det nåt jäkla försäljningsknep eller är det (som Yassilus nog sa när jag fråga) att svenskar inte tycker om att umgås med tegelstenar?
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,418
Re: Viktväktare hitåt!

Är det nåt jäkla försäljningsknep eller är det (som Yassilus nog sa när jag fråga) att svenskar inte tycker om att umgås med tegelstenar?

Om jag nu sa så, vilket jag betvivlar (du får berätta när jag sa det... :gremsmile: ), så skämtade jag givetvis, som vanligt. Det är inte för att svenskarna är smidigare (latare?) som man hackar upp böckerna i småbitar, utan snarare ditt andra alternativ. Försäljarna, tryckerierna, förlagen och författarna vill tjäna så mycket som möjligt. Finns det en rimlig anledning att hacka upp dem så gör man det i många fall av hundra. Jag både hoppas och tror att det finns en bättre förklaring än min, för är det som jag skriver skrämmer jag mig själv...
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Viktväktare hitåt!

det stämmer faktiskt inte helt...
de försäljare jag pratat med vill hellre ha böckerna direkt översatta 1:1 istället 1:2 eller 1:3 det blir mindre böcker att hålla reda på och liknande...
tänk er att man går in i en affär och vill ha del 7 i bokserie 4 av författare asgf, det blir mer att hålla reda på...
 

Agon

Veteran
Joined
14 May 2003
Messages
41
Location
Norrköping
Re: Viktväktare hitåt!

de försäljare jag pratat med vill hellre ha böckerna direkt översatta 1:1 istället 1:2 eller 1:3 det blir mindre böcker att hålla reda på och liknande...

mycket möjligt, men sammtidigt... det är ju inte försäljarna som bestämmer hur många böcker boken ska delas upp i.

tänk er att man går in i en affär och vill ha del 7 i bokserie 4 av författare asgf, det blir mer att hålla reda på...

Det har väl inte försäljarna så mycke med att göra? Brukar inte kunderna för det mesta leta efter böckerna själv?
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Viktväktare hitåt!

Det har väl inte försäljarna så mycke med att göra? Brukar inte kunderna för det mesta leta efter böckerna själv?

jo men tänk dig att du står i informationen... de måste ju ändå ha lite kunskap om böckerna.... då är det ju bättre att de är i mindre antal...

det är faktiskt en av de stora naktdelarna med den fantasiska litteraturen...
 

Agon

Veteran
Joined
14 May 2003
Messages
41
Location
Norrköping
Re: Viktväktare hitåt!

jo men tänk dig att du står i informationen... de måste ju ändå ha lite kunskap om böckerna.... då är det ju bättre att de är i mindre antal...

Behöver man ha kunskap om böckerna bara för att man säljer dom? :gremtongue:
ok,vänta här nu... antingen har du eller jag missuppfattat hela alltet...
I bokbranschen precis som i alla andra branscher handlar det om att käna pengar... bokförsäljaren ger bort en inbunden pappershög och får pengar tillbaka... mer behöver man väl inte veta?
Vi kan ju till exempel dra paraleller till någon som jobbar med att ränsa avlopp... han får betalt för att rensa avlopp, men han vet inte (och vill antagligen inte veta) vad det är han ränsar bort.

(känn dig ägd Netfeed! :gremwink: :gremtongue: )
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Viktväktare hitåt!

jo men i en bok handel så jobbar man i ett serviceyrke och då är det bra att kunna sitt yrke..

tänk om jag kommer in och frågar efter en bok som handlar om en snubbe med två drakar på händerna... hur fan skall försäljaren då kunna svara på detta om han/hon bara säljer en bunt inslagna papper?

det är ju som om en nätverkstekninker inte skulle veta vad windows 2000 gör efter man installerat det, ("nä jag installerar bara")
 

Agon

Veteran
Joined
14 May 2003
Messages
41
Location
Norrköping
Re: Viktväktare hitåt!

jo men i en bok handel så jobbar man i ett serviceyrke och då är det bra att kunna sitt yrke..

Så du tycker inte att en kille som kommer hem till dej för att ränsa ditt avlopp sysslar med service? Och du bryr dej inte om ifall han kan sitt yrke eller inte?

tänk om jag kommer in och frågar efter en bok som handlar om en snubbe med två drakar på händerna... hur fan skall försäljaren då kunna svara på detta om han/hon bara säljer en bunt inslagna papper?

Om en bok handlar om en snubbe med två drakar på händerna så kan det omöjligt vara en bunt inslagna papper. Det måste va ett mästerverk! Och då är vi inte inne på samma område längre, eftersom kunskapen om mästerverk hör till allmänbildningen.

(Agon nöjd... :gremsmirk: )
 
Top