Nekromanti ?OT-forumet fortsatt stängt

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Übereil;n201757 said:
Om man t ex vill diskutera mat, är det hjälp mig-forumet som gäller? Eller kanske kultur?

Übereil
Ungefär som anth skrev, det beror på syftet. Är det hjälp med recept eller tips på olika sorters mat som är bra för den som inte äter vissa saker så är det Hjälp.

Mat i rollspel hamnar i rollspel eller rollspelsmakande.

Svårare med kultur. Även om mat är kultur så är tanken med kulturforumet att det som diskuteras gärna ska ha anknytning till oss som rollspelare, och vara mer allmänt "accepterad" kultur. Så jag ser inte idag att allmänt hållna matdiskussioner passar i något av forumen.

Det är knepigt, för jag vill inte klämma in olika OT-ämnen i andra forum, det gör det svårare för oss att dra gränser, och det kommer vi att behöva göra. Inte för matdiskussioner, men det kommer att "smygas" in OT på andra ställen, och nån gång måste vi då sätta ner foten.

Just nu är det här det enda svaret jag har.

MVH

/Magnus
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,025
Location
Ludvika
Ett hjälpforum skulle helt klart ersätta alla behov jag hade av OT-forumet, so ur det perspektivet är jag uteslutande positiv denna utveckling.

En farhåga jag har är att även om folk kan hålla sig i skinnet under begränsade tidsperioder så kommer för eller senare folks OT-depåer att rinna över och spilla över i alla andra forum och trådar.

Tidigare brukade trådar där OT-spår uppstod delas upp av moderatorerna och de nya trådarna fördelades ut på lämpliga forum. Detta var, som jag förstått det, väldigt mycket jobb pågrund av hur forumplatformen (...inte...) fungerar. På senare tid har jag känt att trådar mest bara blir låsta, men det är möjligt att det beror på att det inte riktigt funnits några rollspelsdiskussioner att spinna vidare på i dem.

Jag ville hursomhelst föreslå ett alternativt sätt att hantera situationen när en tråd spretar iväg dels i OT-men-rollspelsrelaterade-trådar men även i OT-som-inte-längre-har-på-forumet-att-göra-trådar (samt allmänt bråk). Och det här är kanske inte en fulländad lösnig heller, men det kanske kan ge någon ny bana att tänka i.

När en sådan här tråd uppstår via urspårning; lås tråden, färgmarkera sammtliga inlägg i tråden som ni inte tycker att man ska spinna vidare på alls (detta skulle vara "bråkiga" inlägg, samt inlägg vars ämnen inte längre platsar på forumet överhuvudtaget), skriv ett avslutande modererande inlägg i den låsta tråden som dels delar ut eventuella varningar och avstängningar, dels informerar om att det är fritt fram att starta nya trådar för att spinna vidare på vilket inlägg som helst förutom de som blivit färgmarkerade.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Lite tillägg.

1. Nya hjälpforumet finns nu:
http://www.rollspel.nu/forum/allmänna-diskussionsforum/hjälp-mig-med-en-sak
Men syns inte bland senaste inlägg, precis som det gamla OT-forumet inte syntes.

2. Länkar blir inte korrekta (eftersom länkar blir korrekta i andra forum så är detta en underforumsinställning).

3. Man kan inte redigera inlägg i hjälpforumet, inte ens en minut efter för att korrigera stavfel (jag vet inte om det är en feature eller bug).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
anth;n201801 said:
3. Man kan inte redigera inlägg i hjälpforumet, inte ens en minut efter för att korrigera stavfel (jag vet inte om det är en feature eller bug).
Magnus Seter;n201827 said:
Fixat.

/M
Ah, då gick det nog att redigera hela tiden, det var bara att jag inte tyckte ändringarna tog eftersom BBCode inte var påslagen. :)
 

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
Det är jätte bra att det inte öppnas. Alla diskursioner handlar bara om folk som vill skryta om sin politik och få klappar på ryggen eller bråka. Förbjud politikiska diksussioner på forumet så blir det mycket bättre. Vi som bara vill läsa om rollspel bryr oss inte om nån vill ragga väljare till SD eller FI...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
MandaWall;n201847 said:
Förbjud politikiska diksussioner på forumet så blir det mycket bättre. Vi som bara vill läsa om rollspel bryr oss inte om nån vill ragga väljare till SD eller FI...
Grejen är väl att det finns rollspelsdiskussioner som delvis är politiska - till exempel så startade jag en gång en tråd om bra sätt att beskriva hudfärger utan att riskera att det råkar bli rasistiskt, och det har också till exempel pratats om huruvida man bör kvotera könet på sina spelledarpersoner. Jag säger inte att man SKA kvotera, men det är åtminstone ett ämne som både är rollspelskopplat och politiskt.

Så ett förbud mot politiska diskussioner i allmänhet tror jag inte är någon speciellt bra idé.
 

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
krank;n201850 said:
Grejen är väl att det finns rollspelsdiskussioner som delvis är politiska - till exempel så startade jag en gång en tråd om bra sätt att beskriva hudfärger utan att riskera att det råkar bli rasistiskt, och det har också till exempel pratats om huruvida man bör kvotera könet på sina spelledarpersoner. Jag säger inte att man SKA kvotera, men det är åtminstone ett ämne som både är rollspelskopplat och politiskt.

Så ett förbud mot politiska diskussioner i allmänhet tror jag inte är någon speciellt bra idé.


Kan man inte sätta en flagga eller symmbol på diskussioner som är sådana smyg politiska diksussioner så vi som redan vet vad vi ska rösta på kan undvika?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
MandaWall;n201851 said:
Kan man inte sätta en flagga eller symmbol på diskussioner som är sådana smyg politiska diksussioner så vi som redan vet vad vi ska rösta på kan undvika?
Säg att jag vill göra ett rollspel om arabisk-inspirerad science fiction. Jag känner att jag inte riktigt har koll på hur miljön ska presenteras utan att det blir stereotypt, och behöver fråga forumet. Jag är i så fall inte ute efter att vinna röster till mitt parti. Jag vill göra mitt rollspel bättre.

Och det är det som sådana diskussioner handlar om.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,571
Location
Umeå
MandaWall;n201851 said:
Kan man inte sätta en flagga eller symmbol på diskussioner som är sådana smyg politiska diksussioner så vi som redan vet vad vi ska rösta på kan undvika?
Handlar alla politiska diskussioner om partier?

För övrigt framgår det oftast av trådens titel vad den handlar om. Jag brukar leta efter trådtitlar som intresserar mig och undvika andra trådar. Det slår ytterst sällan fel på något sätt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
MandaWall;n201851 said:
Kan man inte sätta en flagga eller symmbol på diskussioner som är sådana smyg politiska diksussioner så vi som redan vet vad vi ska rösta på kan undvika?
Fast grejen med diskussionerna är ju inte vad man ska rösta på utan om hur man gör sitt rollspel bättre.

Och som Björn W skriver så brukar det framgå av trådtitlarna - om man t.ex. skapar en tråd som heter "representation av transpersoner i rollspel" så kan ju rimligen de som tycker att diskussioner om transpersoner är politiska och som inte vill diskutera sånt låta bli tråden...

Sedan är det alltid svårt med gränsdragningar. Egentligen är ju allting politiskt, även om allting inte har med partier att göra.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Hej!

Vi kommer än så länge inte ha en regel som förbjuder politiska diskussioner. Men de ska relatera till ämnet för det aktuella forumet där de postas.

Anledningen är att det är svårt att dra gränser för vad som är och inte är politik för oss.

EDIT: Med det sagt, vi kommer framöver att behöva vara striktare med modereringar om något styr snett. Vi hoppas att det ska vara något enklare att hantera än OT-forumet, där hela forumets väsen var "off topic".

MVH

/Magnus
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
krank;n201878 said:
om man t.ex. skapar en tråd som heter "representation av transpersoner i rollspel" så kan ju rimligen de som tycker att diskussioner om transpersoner är politiska och som inte vill diskutera sånt låta bli tråden...
Problemet brukar vara de personer som tycker att diskussioner om transpersoner är politiska och som vill diskutera sånt. :)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
anth;n201882 said:
Problemet brukar vara de personer som tycker att diskussioner om transpersoner är politiska och som vill diskutera sånt. :)
Om det är inom sammanhanget med rollspelet, visst. Annars kommer jag och ger dem på moppo!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Hej igen!

Ytterligare en sak som vi kommer att hålla koll på är inlägg som ifrågasätter en tråds existens. Vi har redan regler för det, och behöver bli mer stringenta kring hur vi tillämpar dessa.

Så trådnedskärpning i form av "det här är inte viktigt ni är korkade som snackar om det" renderar åtgärd.

/Magnus
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Just nu är den mest uppdaterade tråden på forumet, tråden om att OT-forumet är stängt. Om projektet var att öka andelen "trådar som handlar om rollspel..." :rolleyes: :p
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,025
Location
Ludvika
Magnus Seter;n201887 said:
Hej igen!

Ytterligare en sak som vi kommer att hålla koll på är inlägg som ifrågasätter en tråds existens. Vi har redan regler för det, och behöver bli mer stringenta kring hur vi tillämpar dessa.

Så trådnedskärpning i form av "det här är inte viktigt ni är korkade som snackar om det" renderar åtgärd.

/Magnus
Bra, då behöver vi bli bättre på att inte käfta emot när sådana inlägg kommer utan bara spamma anmälningsknappen istället.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,684
Location
Eslöv
Tsianphiel;n201638 said:
En följdfråga på att OT-forumet stängt - vart i forumet är det okej att diskutera till exempel spelkultur som har med mångfald och jämställdhet att göra? Kan jag lyfta moduler som LotFPs No Salvation for Witches, Fuck for Satan och problematiken jag ser med attityden i sådana moduler i rollspelmakarforumet?
Om det inte direkt är ett rollspel, utan ett datorspel etc. så känns ju kultur-forumet annars ganska givet.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,955
Location
The Culture
Mundo;n201904 said:
Om det inte direkt är ett rollspel, utan ett datorspel etc. så känns ju kultur-forumet annars ganska givet.
Jag rekommenderar Övriga spel-forumet för datorspel. Kulturforumet är för film, böcker, serier etc.
 
Top