DoD OSR:igt DoD?

damogn

Hero
En idé som jag hade för längesen (och aldrig fick igenom eftersom spelarna inte ville testa) var att spela DoD fast bara slå mot grundegenskaper (likt flera OSR-spel). Ett slags rules-lite DoD. Jag tyckte även det var coolt eftersom det på formulären stod vilken färdighet som var kopplad till vilken grundegenskap, typ Bluffa (KAR), Finna dolda ting (INT) etc.

Har någon kört på det sättet? Är det kul? Tappar man något?

Into the Odd och dess kringliggande spel är ett t20 roll under-system (för all del med mycket färre grundegenskaper) och det funkar fint. Sen har det ju ett helt annat sätt att hantera strid, men vad gäller saves osv är det ju likt!

Det borde bli hyfsat likt The Black Hack, som har en DnD-grund, där det gäller att slå under egenskapsvärdet för att lyckas med något. Där funkar det fint. Extra smidigt är det att spelarna slår alla slag, till exempel för att undvika istället för att spelledaren ska slå för att se om motståndare träffar.

Jag har tänkt i lite liknande banor. En rätt viktig fråga i sammanhanget är vad som avgör stridsförmågor. Om man som i grund-DoD låter SMI avgöra så blir den grundegenskapen lätt avgörande. I originalspelet är det ett mindre problem, då färdigheterna är relativt frikopplade från GE efter rollpersonsskapandet, men i ett sånt här upplägg kan det bli problematiskt.

En idé som jag hade för längesen (och aldrig fick igenom eftersom spelarna inte ville testa) var att spela DoD fast bara slå mot grundegenskaper (likt flera OSR-spel). Ett slags rules-lite DoD. Jag tyckte även det var coolt eftersom det på formulären stod vilken färdighet som var kopplad till vilken grundegenskap, typ Bluffa (KAR), Finna dolda ting (INT) etc.

Har någon kört på det sättet? Är det kul? Tappar man något?
En lite märklig följd av det är gruppens bäste bågskytt också alltid är inte bara bäst på att stå på händer och klättra utan även gå på lina och åka skridskor.

Men visst skulle det funka om man tar saker med en nypa salt mot att det ska vara enkelt och gå undan. Jag gillar idén.

Back