OpenQuest är bäst?

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
227
Jag har efter att ha tragglat med Mythras några månader nu, där jag fått husregla hit och dit för att göra det uthärdligt, börjat snegla på OpenQuest… fast 2:an, inte 3:an! En massa grejer som jag tycker var jättebra har tagits bort i senaste versionen vilket gjort det sämre, inte bättre. Enligt mig. Men 2:an känns som ett spel där jag inte behöver ändra någonting egentligen. Kanske är det den bästa BRP-iterationen någonsin (återigen enligt mig). Har andra någon erfarenhet eller uppfattning om ovanstående?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,365
Jag tycker OpenQuest är habilt men känns väldigt avskalat. För mig är Mythras helt perfekt, i synnerhet Mythras Imperative som är väldigt lagom och snyggt.
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
227
Jag tycker OpenQuest är habilt men känns väldigt avskalat. För mig är Mythras helt perfekt, i synnerhet Mythras Imperative som är väldigt lagom och snyggt.
Ja, det har varit min känsla hittills, att OQ kanske är lite väl minimalistiskt. Men jag börjar undra om det ändå inte har det där det räknas.

Jag använder Imperative-varianten av Classic Fantasy, som är en fantastisk produkt. Mitt problem ligger i stridssystemet. Action points känns extremt problematiskt och mentalt uttröttande, och inte alla special effects känns väldigt väl genomförda.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,229
Hur skiljer det sig från OpenQuest? Vad skulle du säga är bättre?
Har inte läst OpenQuest, men Jackals är väldigt tight och har implementerat sina specialförmågor väl. Stridssystemet är litet udda med sina Clash Points - kan inte kommentera det förrän jag sett det i spel. Jag gillar hur den enda nackdelen med att kunna magi är att du måste lägga ned jobb på lära dig magi. Det har också den där "crit eller fummel på dubbel, beroende på" som är smidig och icke-matematisk.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,538
Location
Göteborg
Jag har hört mycket gott om senaste versionen av Delta Green. Däremot har jag inte läst den än.

Mythras utan Action Points passar mig bättre. Med två handlingar per runda och cirka 10 Special Effects blir strider lagom komplicerade. Det avskalade systemet i M-Space och Odd Soot utgår från det. (Och det fick guldstjärna av Lawrence och Pete på Design Mechanism när jag pitchade det inför releasen av M-Space!)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,468
Har även jag ett positivt intryck av OpenQuest2. Enkel pendragon-BRP med snygga system för magikostnad och handlingsekonomi. Däremot lite väl många färdigheter för min smak, och den klassiska nöten för BRP, relationen mellan GE och färdigheter, är inte helt snyggt löst med massa "dubletter" (färdighet och GE för samma användingsområde).

Kom aldrig riktigt in i senare OQ som jag upplevde drabbades av bloat.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,229
den klassiska nöten för BRP, relationen mellan GE och färdigheter
Här har RuneQuest alltid levererat, faktiskt - grundegenskaperna både påverkar baschansen och hur bra du är på att höja dem med erf, särskilt vid väldigt höga värden så att det utgör din talang för det.
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
227
Berätta gärna mer om OpenQuest, om vad du tycker är bra med det, med en länk eller så. :)
Ok, då får jag bli lite teknisk om det går bra? Jag har för mig att OQ utgår från standard-BRP:s SRD, så du har de sju grundegenskaperna, HP, DB etc. Det har liksom Mythras Hero Points, vilket jag upplever är ett måste i ett såpass dödligt system som BRP. OQ är dock lite mer restriktivt med dem, där Mythras förnyar sina efter varje session så är de engångsbruk i OQ, och man får nya genom att klara av äventyr, vara heroisk eller rollspela väl etc, vilket jag föredrar. Ett stort plus med OQ är att det försöker reducera ”skill bloat”, så du har t ex Athletics som inbegriper hoppa, klättra, lyfta etc, Deception som täcker smyga/gömma sig men även ficktjuveri. Kanske lite ospecifikt men ju färre färdigheter som RP måste vara bra på desto bättre. Mythras delar upp det lite mer här.

När det gäller BRP så är stridssystemet alltid en springande punkt för mig, återigen eftersom det är så dödligt. Att reglera liv och död på ett sätt att det blir både realistiskt, kul och spelbart blir här avgörande. Sedan DoD Expert har jag ansett att kroppsdelsträffar är ett måste ( vilket Mythras har), men på sistone har jag börjat känna att det blir lite väl mycket administration för mig som SL att hålla reda på 7 bitar HP och rustning för varje vätte som spelarna ska hacka ner. OQ2 har Major Wounds (en träff som tar halva dina normala HP i ett slag leder till en specifik, och ofta utslagsgivande kroppsskada). Det tycker jag är både dramatiskt och adekvat realistiskt. Här börjar OQ2 och 3 avvika på ett sätt som jag inte tycker är till fördel för den senare. Man har tagit bort Major Wounds i 3:an, så för att besegra motståndare måste man alltså ta ner dem till sista HP:t, mer som i D&D. Legolas kan alltså inte längre one-shotta den där orchen i halsen, utan blir tvungen att skjuta honom i armen och benet först. Det tycker jag är en riktig narratologisk supermiss. En annan stridsgrej som ändrats är att vapen inte längre har storlekskategori, vilket i 2:an styr vad du kan parera med dem. I 3:an är det ingen skillnad om du parerar en tvåhandsyxa med en dolk eller sköld, och det tycker jag är en brist.

Något annat jag stör mig på i 3:an är att du inte kan överstiga 100% i en färdighet, medan det i tvåan tvärtom fortfarande är möjligt. Det här förstår jag inte alls. Med högre färdighet kan man ju klara av sådant som är nästintill omöjligt (med större negativa modifikationer) för vanliga dödliga, och precis så ska det väl vara i en spelvärld?

Det finns flera saker som ändrats till det sämre enligt mig, men ovanstående kanske räcker som jämförelse. I slutändan handlar det om vilken sorts berättelse som reglerna understödjer. Jag brukar säga att allt som är realistiskt behöver inte vara med, men allt som är med ska vara realistiskt (om man bortser från magi och dylikt). Jag börjar också tröttna på spel som stannar upp för mycket så fort det blir strid, så det kanske stämmer som de säger att less verkligen är more.

Till min extrema besvikelse verkar man ha skrubbat 2nd Edition från internet, jag kan i alla fall inte hitta en länk som funkar. Jag har Basic-varianten som pdf, som var gratis då den var tillgänglig, och skickar gärna över den till den som är nyfiken.
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
227
Här har RuneQuest alltid levererat, faktiskt - grundegenskaperna både påverkar baschansen och hur bra du är på att höja dem med erf, särskilt vid väldigt höga värden så att det utgör din talang för det.
Sant! Tyvärr liiite för många färdigheter att vara inkompetent på i min smak. Men jag älskar RQ.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,229
Sant! Tyvärr liiite för många färdigheter att vara inkompetent på i min smak. Men jag älskar RQ.
Intressant nog går det åt andra hållet efter ett tag - efter sådär 30-40 säsonger i RuneQuest har rollpersonerna väldigt många färdigheter på 40+% chans, eftersom man har så många chanser att plocka upp och höja. (Och i vissa fall uppemot 20 Rune Points, vilket blir litet knäppt ibland. :) )

Men fortfarande har de några färdigheter där verkligen ingen kan leverera, som Intrigue, Celestial Lore och Bureaucracy.
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
227
Intressant nog går det åt andra hållet efter ett tag - efter sådär 30-40 säsonger i RuneQuest har rollpersonerna väldigt många färdigheter på 40+% chans, eftersom man har så många chanser att plocka upp och höja. (Och i vissa fall uppemot 20 Rune Points, vilket blir litet knäppt ibland. :) )

Men fortfarande har de några färdigheter där verkligen ingen kan leverera, som Intrigue, Celestial Lore och Bureaucracy.
Jag kan tycka att det är en svaghet att man måste lyckas med en färdighet för att ha en chans att höja, och att det sedan finns stor risk att man ändå inte blir bättre. Gillar verkligen hur HarnMaster gör, att det inte spelar någon roll om du lyckas eller misslyckas med en färdighet för att ha chans att höja. Gillar även system där man sedan alltid ökar med något minimum (minns inte hur det är i HM där). I och med den låga frekvensen på speltimmar för mina grupper blir det aldrig några Runelords.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,527
Location
Helsingborg
Man har tagit bort Major Wounds i 3:an, så för att besegra motståndare måste man alltså ta ner dem till sista HP:t, mer som i D&D. Legolas kan alltså inte längre one-shotta den där orchen i halsen, utan blir tvungen att skjuta honom i armen och benet först. Det tycker jag är en riktig narratologisk supermiss.
Kan hålla med, för om man tar bort oflyt så kan man lika gärna ta bort Hero Points, om de gör vad jag tror att de gör. Jag förstår inte spelskapare som gör ett gritty system och sedan måste införa en meta-valuta för att det är för dödligt/oberäkneligt. Liksom, gör inte systemet på det sättet om du måste patcha det med en räddningsvaluta.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,229
I och med den låga frekvensen på speltimmar för mina grupper blir det aldrig några Runelords.
Ett antal av mina har färdigheterna, men kämpar med karisman. :) Och det fast de har bling för +1.

(Jag har ingen grundegenskapsträning.)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,229
Kan hålla med, för om man tar bort oflyt så kan man lika gärna ta bort Hero Points, om de gör vad jag tror att de gör. Jag förstår inte spelskapare som gör ett gritty system och sedan måste införa en meta-valuta för att det är för dödligt/oberäkneligt. Liksom, gör inte systemet på det sättet om du måste patcha det med en räddningsvaluta.
Eller RQ-fallet - man tar mycket skada och tappar kroppsdelar till höger och vänster, men både allmänt helande och att sätta tillbaka kroppsdelar är närmast trivialt, för annars blir det ju tråkigt!
 
Top