Nekromanti Omvända tärningar i Eon IV

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Underbart, jag tycker att det här kommer bli superbra?

Jag hoppas på mer stora förändringar. För mig kan ni ta bort Mundana och skapa en ny spelvärld, slopa alla gamla moduler helt enkelt. Dom böckerna och Eon III kommer allt finnas kvar i vilket fall. Gör samma sak med Eon som Riotminds gjorde med Drakar & Demoner helt enkelt.

/Andy som gillar förändringar
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,686
Location
Rissne
Duncan said:
Att köpa skraplotter är precis som rollspel. Man väljer att satsa trots oddsen för att få känslan av att man kan vinna. Känslan värderar man sedan högre än oddsen. För vad känns bäst, att slå Ob3T6 mot 25 eller slå Ob6T6+1 över 12?
Jag tar det säkra alternativet alla gånger. För jag vet hur sannolikheterna ser ut, och den känsla jag får av att köpa lotter är känslan av att slänga pengar i sjön =)
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Jo, men det medför ju fortfarande ett balansproblem gentemot Eon III; i det att det i Eon tidigare var fullt möjligt för en simpel milisman att hålla den mäktige überkrigaren stången genom att slåss defensivt med en stor sköld, fullt försvar eller nåt. Nu kommer den mäktige krigaren nästan obönhörligen charkutera honom på en runda, eftersom man bara jämför effekt mot effekt. Eller?
Den mäktige überkrigaren hade i Eon 3 troligen löst det genom att finta eller göra en mängd utfall för att tvinga upp svårighetsgraden för försvararen. Dessutom kommer även milismannen i Eon 4 kunna hålla någon typ av defensiv gard för att underlätta sitt försvar i samma veva som han har en sköld. Den eventuella skillnaden som återstår ligger dock inte i att det är omvänd Ob som används utan att det är effekt som räknas, något som faktiskt är praktiskt görbart med omvänd Ob.

Jag kan inte riktigt se hur det skulle kompensera, så utveckla gärna. Borde inte troll, drakar, etc med de reglerna ha sinnessjukt höga värden i alla fysiska färdigheter?
Relativt få fysiska färdigheter har kopplingar till Styrka och Tålighet som är monstrenas främsta attribut. Det är dock så att attribut inte avgör hur lätt det är att höja färdigheten, utan det spelar in i hur lätt det är. Det handlar enkelt om att "En person med hög bildning och Hög psy borde ha lättare än en person med låg psy och låg bil på att höja t.ex. akademiska färdigheter." (som Gemstone sa i "Vilken färdighet vill du (inte) se i Eon IV"-tråden).
 

Hrimfar

Veteran
Joined
23 Aug 2010
Messages
124
Location
Skåneland
Det är alltid trevligt med lite nytänkande, men jag oroar mig för hur det kommer att bli med alla de magnifika moduler som finns till Eon III; monsterböcker, sjöfarare och pirater, riddaren, vapenmästaren och sylfens vrede (vilken jag fortfarande väntar på....). En så drastisk förändring av regelkärnan kan göra alla dessa moduler ogjorda, speciellt med den extremt låga utgivningstakten neogames hållit de senaste åren.

Det känns lite som om det är ett annat spel, vilket förmodligen passar bättre till en annan- eller åtminstone annorlunda värld.
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,184
Location
Lunden, Göteborg
Det är alltid trevligt med lite nytänkande, men jag oroar mig för hur det kommer att bli med alla de magnifika moduler som finns till Eon III; monsterböcker, sjöfarare och pirater, riddaren, vapenmästaren och sylfens vrede (vilken jag fortfarande väntar på....). En så drastisk förändring av regelkärnan kan göra alla dessa moduler ogjorda, speciellt med den extremt låga utgivningstakten neogames hållit de senaste åren.
Det är väldigt enkelt att konvertera värden från Eon 3 till Eon 4 så de gamla modulerna kommer definitivt inte kännas värdelösa.

Det är dags för Eon att uppdateras på riktigt. Regelkärnan till de tidigare versionerna är 15 år gammal, i stort sett är det ingen skillnad på Eon 1, 2 och 3. Tanken med Eon 4 är att det verkligen ska kännas nytt och bättre. En del kommer säkert föredra de gamla reglerna men de allra flesta kommer förhoppningsvis uppskatta förändringarna.

/Jonatan
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Den mäktige überkrigaren hade i Eon 3 troligen löst det genom att finta eller göra en mängd utfall för att tvinga upp svårighetsgraden för försvararen. Dessutom kommer även milismannen i Eon 4 kunna hålla någon typ av defensiv gard för att underlätta sitt försvar i samma veva som han har en sköld. Den eventuella skillnaden som återstår ligger dock inte i att det är omvänd Ob som används utan att det är effekt som räknas, något som faktiskt är praktiskt görbart med omvänd Ob.
well, case in point; jag har aldrig någonsin sett ett effekt mot effekt-system som fungerar, de gör det alltid hart när omöjligt att hantera situationer där rollpersoner kämpar i underläge, för om "högst effekt vinner" kommer draken/helmgasten/methuselahn/you name it alltid att slakta dem direkt.

Här är skillnaden:
I gamla Eon, om Nicoz med säg FV 25 och optad stridskonst, anfaller milismannen Albert, FV 14, suboptad stridskonst:
Nicoz gör tre anfall + ett för två vapen, får följande svårighet på varje:
Ob5T6
Albert försvarar sig med sköld och svärd (två vapen i stridskonsten), får följande svårigheter:
Ob2T6-Ob3T6-Ob3T6-Ob4T6

men om Nicoz genom ob-klättring misslyckas med ett enda av sina anfall, går Alberts svårighet genast ned på:
Ob2T6-Ob3T6-Ob3T6

Det finns alltså en mycket specifik dynamik här, vars like jag aldrig stött på i något annat rollspel; Eon erbjuder bättre möjligheter att slåss i underläge.

Nu är jag som kanske bekant bara med och gör väldigt specifika delar av Eon IV, så jag har ingen koll på stridssystemet, hence my worry, men om vi tänker oss att det är tex såhär:

Nicoz, FV 25, det är väl 6T+1 typ? Albert, FV 14, vad blir det tro...3T+3 kanske? Ob-klättringen blir bara till Nicoz favör, snarare än hans nackdel som den skulle varit i exemplet ovan, och om han får högre effekt än Albert är Albert körd, right? Och det kommer han få, om det inte finns typ en hel plantskola av modifikationer i Alberts favör.

Om vi kör motsvarande exempel men byter ut Albert mot en drake blir det hela ännu värre. Nicoz är en typ episkt skicklig kämpe, men kommer obönhörligen ändå få drakens svanssnärt i huvudet i första rundan, eftersom han måste -överträffa- drakens slag för 'Svanssnärt' med sitt eget slag för 'Undvika' för att överleva. I Eon III hade Nicoz bara tävlat mot sitt eget färdighetsvärde. Det är en mycket stor skillnad där.

Jag menar inte att den exakta balansen mellan kombatanter i Eon III är helig, och det finns en orgie av tärningsexcercis involverad i stridssystemet som man med fördel hade kunnat jobba bort på något sätt, men den goda maktbalansen/dynamiken mellan kombatanter med olika skicklighetsnivåer/mäktighetsgrader är en av Eons main selling points för mig, en av de grejer som Eon verkligen gör bättre än alla andra rollspel, och jag är därför lite orolig att den ska bli fuckad i Eon IV.

Relativt få fysiska färdigheter har kopplingar till Styrka och Tålighet som är monstrenas främsta attribut. Det är dock så att attribut inte avgör hur lätt det är att höja färdigheten, utan det spelar in i hur lätt det är. Det handlar enkelt om att "En person med hög bildning och Hög psy borde ha lättare än en person med låg psy och låg bil på att höja t.ex. akademiska färdigheter." (som Gemstone sa i "Vilken färdighet vill du (inte) se i Eon IV"-tråden).
Fair enough, det kan jag köpa. Jag har dock fortfarande stora invändningar mot att BIL öht är ett attribut :gremsuck: Och hur ser den här förbättringsmekaniken i Eon IV egentligen ut då?
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
TheSod said:
Det enda jag kan tänka på som potentiellt talar emot det är ju att Eon som det nu ser ut har en rätt "finkornig" skala för färdigheter, och en mer "grovkornig" sån med antal T6 blir lätt lite klumpig, tycker jag. Å andra sidan har ju Eon 3 också regler för t.ex. vapenskada där man har XT6, XT6+1, XT6+2, XT6+3, (X+1)T6... har ni tänkt göra nåt liknande här?
Antar att du missat sista stycket i inlägget:

avatarex said:
För att inte färdighetstärningarna ska bli alltför grovkorniga så kommer de vara angivna som tärningar+värde, exempelvis Ob3T6+2. Som med skador i gamla Eon så gäller regeln om att +4 omvandlas till +Ob1T6.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Låter intressant. Ska bli väldigt kul att testa det nya systemet när ni låter oss göra det. :gremsmile:
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Perenna said:
Nu finns möjligheten att alltid lyckas, men det innebär samtidigt att risken för att alltid kunna misslyckas försvinner? Eller, finns det någon fix på detta också?
Vid svårighetsslag så finns alltid möjligheten att lågt med tärningarna och därmed misslyckas. vid motsåndsslag så finns alltid risken att motståndaren slår bra. Däremot byts känslan en hel del när ob-skalan vänds, och vi som testat är helt klart positiva till denna förändring.


Hur är det tänkt att fummel/perfekta slag skall hanteras?
Fummel kommer inte finnas på samma sätt, det är dags att lämna den typen av skadeglädjesregler. Perfekt ersätts med relativ effekt, alltså hur högt över svårigheten / motståndsslaget man slår avgör hur bra resultatet blir. Slår man väldigt lågt på ett motståndsslag så blir antagligen motståndarens övertag väldigt stort, istället för att det beskrivs som att man tappar sitt vapen så kan motståndaren avväpna en. Okontrollerad dissipation kan ändå fås genom att magikern misslyckas med att kontrollerat dissipera, och då handlar det om att sätta svårigheten så att det blir lagom svårt.



Perenna said:
Det var ändå vettigare att ha sköld än att parera med svärdet, just för att den lägre svårigheten gav vissa fördelar. Går detta att implementera i de nya reglerna? Om inte, kommer sköldar att få någon annan bonus som gör det vettigt att välja sköld?
Helt klart ska det ge en bonus att ha sköld, vi lutar nu åt att man får slå en extra tärning.

Perenna said:
Är även nyfiken på vad grundsvårigheten blir (10?), samt hur stora "hopp" det normalt sett blir på skalan för att komma till nästa nivå?
10 kan ju ses som en grundsvårighet (vi väljer att kalla det medelsvårt istället för normalsvårt, eftersom normal snarare för tankarna till rutin). Stegen mellan standardsvårigheterna (motsvarande +-Ob1T6) blir på 4. En skillnad mot gamla Eon är att om man vill så är det fullt möjligt och väldigt enkelt att sätta svårigheter som inte ligger på hela 4-steg från 10.

Perenna said:
Och till sist, hur kommer motståndsslag för attributen att fungera?
Jag antar att exempelvis gifter får en tärningskombination beroende på hur kraftigt giftet är, och så blir svårighetsgranden lika med offrets TÅL.
Men, om vi tar någon situation där man slår STY mot STY? Räknar man om STY-värdet till en tärningskombination enligt 4 = Ob1T6, eller finns här andra idéer? Jag förutsätter att attributen normalt sett fortfarande kommer att vara fasta värden, och inte tärningskombinationer.
Attributen blir till tärningar de också.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Kraetyz said:
Jag gillar! smile Jag har alltid gillat system med tärning vs svårighet, det är i allmänhet enklare att lära ut och en av de saker som fick mig att älska D&D (trots att jag, som alltid, av princip, hatar systemet).
Samma här. Minns att jag tyckte det var rörigt när jag lärde mig Eon för tio år sen att färdighetsslag skulle vara låga och skadeslag höga. Nu blir det både enklare och roligare. Det är bra.

Kraetyz said:
Jag kommer bli lite ledsen när Eon 4 kommer ut, för alla mina älskade böcker kommer vara svåra att konvertera (gissar jag). Men, det blir nog bra ändå.
Vi fixar självklart konverteringshjälp. Gamla moduler ska kunna användas till Eon IV. Vi som utvecklar Eon IV är själva gamla Eonköpare så då är det lätt att förstå att folk vill ha nytta av sina böcker.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Det låter väldigt spännande. Det känns helt rätt, och viktigt, att ni, som poniz sa, vågar ändra och göra om ordentligt. Vore det bara en revision av 3:an som är på gång, då kan det bli svårt att locka folk till spelet, tror jag*.



avatarex said:
I Eon IV kommer färdigheter vara angivna som tärningar som man slår för att komma över en svårighetsgrad.
Frågan är då förstås: Kommer grundegenskaper att vara tärningar eller värden?


*(Själv har jag ett par version av Eon hemma, men har aldrig gillat ObT6 i dess nuvarande form (slå om för att se om du misslyckas - inte kul). I stället spelade jag en stund med att man slog 1t20 istf Ob3t6, och modifierade värdet med +-4 för varje +-Ob1t6).
 

Hrimfar

Veteran
Joined
23 Aug 2010
Messages
124
Location
Skåneland
Ymir said:
Den mäktige überkrigaren hade i Eon 3 troligen löst det genom att finta eller göra en mängd utfall för att tvinga upp svårighetsgraden för försvararen. Dessutom kommer även milismannen i Eon 4 kunna hålla någon typ av defensiv gard för att underlätta sitt försvar i samma veva som han har en sköld. Den eventuella skillnaden som återstår ligger dock inte i att det är omvänd Ob som används utan att det är effekt som räknas, något som faktiskt är praktiskt görbart med omvänd Ob.

well, case in point; jag har aldrig någonsin sett ett effekt mot effekt-system som fungerar, de gör det alltid hart när omöjligt att hantera situationer där rollpersoner kämpar i underläge, för om "högst effekt vinner" kommer draken/helmgasten/methuselahn/you name it alltid att slakta dem direkt.
+1

Just att effekt inte spelar roll ger Eon III sin särprägel. Det finns redan mängder med spel där jag ska slå så högt som möjligt med tärningspölar.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Fair enough, det kan jag köpa. Jag har dock fortfarande stora invändningar mot att BIL öht är ett attribut :gremsuck: Och hur ser den här förbättringsmekaniken i Eon IV egentligen ut då?
Tar den här delen först: Det är inte spikat, men i likhet med Eon3 vill vi använda ett högre färdighetsvärde till att göra det svårare att höja. Eftersom färdighetsvärden numera utgörs av tärningar så är det lämpligt att man i detta fall ska slå under ett värde för att få höja. (I likhet med att man i Eon3 ska slå över ett värde för att höja).

I Eon3 slår man vanligen Ob3T6 med modifikation för svår-/lättlärdhet. I Eon4 innebär det att man slår sina färdighetstärningar (utan eventuella + efter tärningar; det är alltså lika lätt att höja Ob3T6 som Ob3T6+3) och försöker slå under eller lika med ett visst värde, troligen 10. För lättlärdhet och svårlärdhet är detta värde högre respektive lägre.

Attribut kommer in genom att en färdighet alltid anses lättlärd om dess värde är under eller lika med attributet det baseras på (funkar för övrigt lika bra i Eon3). En drake med massiv Tålighet kommer fortfarande inte att bli mer än lättlärd i... Supa och Marsch
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Ymir said:
- Maktbalansen; det fakum att man alltid kan misslyckas, så att det inte går att bli för bra. (Även en ärkehjälte kan få spö av en bonde, och Drizzt av en orc).
Även om jag till en viss del håller med dig är faktiskt detta något som kan komma att bli bättre... som det är nu är det svårt att lita på sin karaktärs färdighetsvärden i min erfarenhet...
- Förbättringsslagen; som leder till en fucking perfekt utvecklingskurva.
Även här är jag kluven till att hålla med dig. Jag gillar iden, men det blir orättvist med förbättringsslag. Jag har en spelare som är Oförmögen att slå över 12 med Ob3T6 då det gäller förbättringsslag medan en annan spelare konsekvent snittar 15 med Ob2T6 och kan därmed självträna sig upp till höga färdighetsnivåer.

En annan nackdel är ju som sagt att det skitsnygga förhållandet magnitud = tärning går om intet. Det är dock inte lika viktigt som ovanstående punkter, och en godtagbar uppoffring för fördelarna omvänd ob utlovar
Även om det är ett snyggt system har jag aldrig tyckt att det varit särskilt regeltekniskt bra eftersom magi är en sådan sak som släpats runt och blivit dissikerat en hel del och efter mina erfarenheter hade ett annat system varit mycket vettigare.

Tärning = magnitud gör att lite mer avancerade besvärjelser än Ob3T6 så gott som är att glömma innan man fått sjuka höga färdighetsnivåer och då fumlar man ihjäl sig ganska ofta.

Jag har också lite svårt att klura ut något specialiseringssystem för omvänd Ob som är lika regeltekniskt elegant som det Marco föreslagit tidigare för vanlig Ob(slå extra tärning, ta bort den sämsta), men det går väl säkert att lösa.
Specialisering = +Ob1T6 eller +2 på slaget eller dylikt. mycket mer elegant än det specialiseringsystem som finns i nuvarande Eon 3 imo.
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
När det här släpps nån gång 2059 (samtidigt som NX) så kommer jag stå i kö i butiken.

Det här skulle jag velat speltesta.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
skillnaden mellan Eon IV och NX är att det just nu är hela gäng av personer som jobbar aktivt och hängivet på Eon IV.

Så du kan nog räkna med att det kommer ut innan apokalypsen.
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Är tanken att närstrid skall klumpas ihop till en färdighet, eller kommer vi fortfarande ha olika färdigheter för svärd, spjut, sköld, osv?

Om vi har olika färdigheter, så tappar ju skölden det som var så speciellt i tidigare utgåvor.
Hade man 14 i Svärd och 10 i Sköld, så var det ändå vettigare att blockera med skölden just för att det var större chans att blockera perfekt och mindre chans att fumla (pga Ob2T6 i grundsvårighet).
Har man nu motsvarande Ob3T6+2 i Svärd och Ob2T6+2 (som med bonusen +Ob1T6 blir Ob3T6+2), så spelar det ingen roll vad man blockerar/parerar med. Skölden tappar det som gjorde den unik i tidigare utgåvor. ...om det är så här det är tänkt?
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Så det går alltså inte att höja en färdighet över 44 utan att vara lättlärd? Inte för att det någonsin kommer att ske, men för att bevara Eon-känslan bör det omöjliga fortfarande vara teoretiskt möjligt. (Med 44 i färdigheten har man alltså 44 / 4 = Ob11T6 till förbättringsslag och skall slå på eller under 10. )

Edit: Eller för att ta ett bättre exempel, ett troll kan alltså inte träna sin styrka?
 
Top