Sån tur att Olav skrev ett i-alla-fall-medelmåttigt-cyberpunkspel för bara nått år senEksem said:Ett cyberpunkrollspel som inte är dåligt vore fint.
Ett rollspel som lever upp till cirka 50-60% av det du beskriver är Artesia - Adventure in the Known World (baserat på serien).IcarusDream said:Jag önskar mig:
Ett system med EONs bredd på färdigheter, Pendragons vinterfas-system kombinerat med Svavelvinters Skuggspel och Burning Wheels BIT-system. Man gör karaktär med EONs bakgrundstabeller fast mer som ett Life Pathsystem från Rouge Trader så man bygger en karaktärs bakgrund via skapandet, man har även Erfarenheter som i Svavelvinter.
Helst ska det vara BRP-inspirerat med färdigheter istället för konfliktslag. Om det är D20, D100 eller ObD6:or man slår gör ingen skillnad.
Sedan vill jag ha en modul för massiv krigsföring, så man kan utkämpa allt från enklare gängstrider till slaget vid Endor.
Mekanurg said:
Jag med. Ska vi skriva ett sådant? Jag vill ha ett stort system för att skapa de här coola sakerna, typ organiskt genererat utifrån listor, på samma sätt som jag får awesome-känslan av att läsa zonskaparavsnittet i Mutant: År Noll. Dessutom skulle jag vilja få in hela spelet på 32 sidor. Av någon anledning.krank said:+1000Gurgeh said:Ibland önskar jag att det fanns ett science fiction-rollspel som gav mig samma känsla av storslagenhet som Iain M Banks eller Alastair Reynolds böcker. Jag vill se ett universum som känns gammalt och obegripligt -- fyllt med raser som existerat i miljontals år, fallna civilisationer och gudalika artificiella intelligenser i dyson-sfärer eller matrioshka-hjärnor.
Och vad skulle man göra i spelet? Man skulle absolut inte vara medlemmar i någon militärliknande organisation som man tenderar att vara i spel baserade på Star Wars eller Star Trek. Snarare skulle man vara en grupp av interstellära Indiana Jones, som söker efter kvarglömda artefakter från legendariska civilisationer.
/tobias
Jag har inte läst zonskaparkapitlet tror jag.Dimfrost said:Jag med. Ska vi skriva ett sådant? Jag vill ha ett stort system för att skapa de här coola sakerna, typ organiskt genererat utifrån listor, på samma sätt som jag får awesome-känslan av att läsa zonskaparavsnittet i Mutant: År Noll. Dessutom skulle jag vilja få in hela spelet på 32 sidor. Av någon anledning.
Äh, jag tycker vi låter Gurgeh sköta intryckandet av det hela på 32 sidor.krank said:Jag har inte läst zonskaparkapitlet tror jag.Dimfrost said:Jag med. Ska vi skriva ett sådant? Jag vill ha ett stort system för att skapa de här coola sakerna, typ organiskt genererat utifrån listor, på samma sätt som jag får awesome-känslan av att läsa zonskaparavsnittet i Mutant: År Noll. Dessutom skulle jag vilja få in hela spelet på 32 sidor. Av någon anledning.
Jag har inget emot listor, så länge man inte på något sätt tvingas slumpa på dem (jag väljer hellre).
Jag har nog svårt att se att allt jag skulle vilja få in (om hur man bygger fungerande äventyr och långa episka kampanjer, hur man bygger intressanta ledtrådar som leder till saker etc) på 32 sidor, men det kanske går. Eller så har vi bara olika syn på vad som behöver vara med i ett sånt spel =)
Varför just ett hack på AW?Erik Ny said:Svaret på alla önskemål i den här tråden är "ett AW-hack". Chrome World, Mass Effect World, Traveller World, Evert Taube World.
För att AW är lösningen på allt, inklusive dålig andedräkt, gikt, ryggvärk, tandvärk, hårbortfall, ful uppsyn, nageltrång och svordomar.Mekanurg said:Varför just ett hack på AW?Erik Ny said:Svaret på alla önskemål i den här tråden är "ett AW-hack". Chrome World, Mass Effect World, Traveller World, Evert Taube World.
Avsaknad av system är sällan ett problem; det finns så många universalsystem att det bara är att plocka ett valfritt.Erik Ny said:Ärligt, jag gillar AW mycket, så jag kan lätt se att lösningen på många problem där en sjysst setting saknar ett bra system är att göra ett AW-hack.
Japp. Eller Null State-hack. Jag har hört om folk som gjort de underligaste grejer med det stackars systemet =)Eksem said:GURPS-tillägg kanske?
Om jag fick önska ett rollspel så skulle det vara ett rollspel som jagade ifatt och åt upp alla AW-hack så att folk kunde börja skriva bra rollspel igen.Erik Ny said:Svaret på alla önskemål i den här tråden är "ett AW-hack". Chrome World, Mass Effect World, Traveller World, Evert Taube World.