Nekromanti Olika tärningar

Lan

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
113
Location
Ängelholm
Re: Tärningar och fötter

Städa så försvinner a...eller? Och som mat säger du går inte ihop med tärningarna...jag har de dagarna rätt ofta själv också, medans taverenäcklet konstant snurrar de små stackarna yra så att de bara visar bra..../images/icons/mad.gif


Och Rising....vad ska man säga....Skönt att någon här iallafall är doktorand i något... tärningar är ju gott som något... /images/icons/laugh.gif
 

mat

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
103
Location
Ängelholm
Re: Tärningar och fötter

Har jag faktiskt inte tänkt på...men jag slår ju ganska så hyfsat. Men är man en taveren så är man.
Visserligen så kanske ett stort bidrag till det hela är att visa inte är så heta....menar fumla 3 gånger under en strid...hmhmmmm. /images/icons/wink.gif
 

Lan

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
113
Location
Ängelholm
Re: Tärningar och fötter

Om du syftar på mig så tycker jag att det är fullt normalt för en vapenmästare....Han är ju trots allt inte så skicklig...*dunkar huvudet i väggen*
 

mat

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
103
Location
Ängelholm
Re: Tärningar och fötter

Sluta och larva dig nu. Du får ju +1. Det skall du avra nöjd med. Du är ju trots allt bara en vapenmästare. /images/icons/wink.gif
 

Nalle med AK4

Swordsman
Joined
20 Jan 2001
Messages
421
Location
Hemma
Märka ord och så

Nja, t20 är inte den största tärningen, det är t100 (såvitt jag vet).
Jag tycker att det är helt okej att använda t20 i sitt rollspel om man gör det originellt(och om man inte gör det originellt förresten, se bara på alla nya spel under d20-licensen) och inte bara kopierar D&D. Men det är förstås roligare om man orkar vara lite mer nyskapande än så.
Min viktigaste regel när jag skapar egna rollspel är att det ska vara originellt och annorlunda, något du inte har spelat förr. Om du kommer in på en sida där du kan ladda ned hacka-och-slå-fantasyspelet "Hacka-och-Slå-med-Riddargänget-i-Mörka-Grottan" eller det surrealistiska framtidsfurryrollspelet "Arga älgar i långkalsonger" så väljer jag nog att ladda ned det sistnämnda. Okej, det var ett dåligt exempel på spel.
Men vad jag försöker säga är att ett gratisrollspel på internet ska tillföra något nytt till rollspelen (IMHO) ifall det ska vara värt att ladda ned. Annars kan man lika gärna spela något av de komersiella spelen eftersom de oftast har snyggare layout och feedback med material och så.
Så om du måste använda d20-liknande regler, gör det, men se till att själva spelet tillför något till rollspelsmarknaden.
 

Nalle med AK4

Swordsman
Joined
20 Jan 2001
Messages
421
Location
Hemma
Re: Tärningar är så mycket mer än ett antal sidor

Jag ogillar t4 och t8, för de är kantiga och kan landa plofs! direkt på spelbordet utan att rulla ibland och då slår man nästan alltid dåligt. T6 har nästan alltid rundade kanter men t8 och t4 har det inte. Dessutom gillar jag inte sättet som t4 avläses på. T6 kan också vara obehaglig faktiskt, för våra t6 tagna ur gamla Warhammerboxen slår uckigt mycket 6:or när man ska slå OB, på gott och ont. Traumatiska minnen från gamla Neotech-möten. Och t20, en sån underbar tärning! Den känns så där härligt tung och mystisk i handen, och när man knackar på den låter den solid, inte ihålig. Den rullar bra, ibland för bra och finns i alla möjliga färger (som alla tärningar iofs...) och har alltid fina siffror.
Men din analys stämmer bra Rising.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Mycket bra, men...

...du glömde att skriva om T30 och T100.

T30 är en lömsk, opålitlig tärning som inte gör något för att skaffa sig anhängare. Gång på gång händer det att någon ny bekantskap noterar den fete lunsen som ligger och tränger undan sina mindre artfränder och testar att slå med den några gånger. Resultatet blir alltid detsamma; inga intressanta värden kommer upp, spelaren suckar, T30 läggs tillbaka och det konsteras att man nog aldrig kommer ha användning för den i något spel.

T100 är en svår tärning eftersom det inte är helt lätt att se vad resultatet blir och eftersom den går sönder om den tappas i golvet. Somliga spelare lockas av dess mångfald och originalitet, vilket är till men för de övriga som tycker det är tråkigt att vänta på att någon ska försöka se vad det blev för resultat. Ännu tråkigare är det att "T100-entusiasterna" lätt förflyttar koncentrationen från spelvärlden till tärningen, men detta är ju förstås inte tärningens fel.

Slutligen så skrev du inget om den speciella magi som uppstår då två T10 slås samtidigt och bildar en T100. Detta tärningarnas radarpar är en fröjd för ögat och har sannolikt lockat många in i rollspelens underbara värld. Kanske är detta ett så självklart faktum att du inte ansåg dig behöva nämna det?

Arcana
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Mycket bra, men...

Jag är lite av en tärnings-rookie och har aldrig ens sett en T30...

T100 har jag däremot rullat ett par gånger och nej, den är inte så lattjo direkt.

Att slunga fram två T10:or däremot som T100, det är grejer det! Du har rätt, jag borde tvingas till att steppdansa på ett golv fyllt med T4:or bara för att jag glömde att skriva något om det. Jag kommer fortfarande ihåg när jag var liten och satt med en nyöppnad DoD-bok och kollade in hur man skulle göra. Ena tärningan för tiotal och den andra för ental. Och så hade vi det luriga "00" som man skulle räkna som hundra... Jag var inte särskilt bright som barn (heller) så det tog faktiskt ett tag innan jag fattade, men när jag gjorde det var jag helt tokig och bara slog de där tärningarna, gång på gång och häpnade över att det kunde bli så mycket olika resultat. Det var tider, det.

/Rising
som passar på att nämna att han köpte DoD när han var åtta år och inte visste något om reglerna innan dess. Så ni inte tror att jag har krulligt hår och mustache eller så. =)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,710
Location
Värnhem, Malmö
T8 och T12 är ju de finaste tärningar som finns! T12 har en ytterst vacker form som redan Platon (eller var det Aristoteles?) satte som symbol för universums fullkomlighet! T8 är liksom... fin... på något vis. Plus, om man inte har T6 (okej, liten chans) eller T4 kan man ju använda T8 och T12 som man delar med 2 enligt T3-principen. Egentlgien kan man ju använda en T12 so mT4 också, men då måste man ju ändå ha en T8 för att slå T8.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,710
Location
Värnhem, Malmö
Re: Tärningar och fötter

Aaack! Jag drabbades just av posttraumatiskt stressyndrom när jag minns hur jag... förlorade... min första T20. Den var gul och fin, men en dag... glömde jag den hos en vän. När jag skulle hämta den hade den redan... gått förlorad... i dammsugaren. /images/icons/sad.gif
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Mycket bra, men...

"Jag är lite av en tärnings-rookie"

Själv har jag tidigare varit något av en tärningsdyrkare och ihop med rollspelskompisar ägnat timmar åt att föra statistik över de olika tärningarna m m. Har nog en bit över 200 tärningar varav alla utom sådär 8-10 stycken numera enbart fyller funktionen att få mina gäster att säga "aha, du är en sån där rollspelare" (fast det vet de ju i 90% av fallen redan innan).

"har aldrig ens sett en T30..."

Ska se om jag kan låna en polares digitalkamera och bifoga en bild på min T30 med något inlägg framöver. Egentligen skulle jag väl ha med en bild på mig själv också så du ser att jag inte heller har krulligt hår eller mustach...

"Jag var inte särskilt bright som barn (heller) så det tog faktiskt ett tag innan jag fattade"

Några som jag spelar med hävdar att en nolla på entaltärningen ska räknas som tio. Slår de t ex först 6 och sen 0 så anser de sig ha slagit 70 och inte 60 alltså. 90 blir alltså 100 och 00 blir 10... verkligen sjukt! Har givetvis förbjudit dumheterna i min närvaro, men man blir ju ledsen när man tänker på att det fortfarande, år 2002, finns rollspelare som inte förstår de speciella krafterna och funktionerna hos två T10.

"köpte DoD när han var åtta år och inte visste något om reglerna innan dess"

Själv gjorde jag tvärtom; introducerade grabbarna i klassen till rollspel utan att ha något spel. Hade spelat med kompisarna vid sommarstugan och kunde någotsånär komma ihåg hur det gick till - väldigt bra var att ingen kunde protestera mot reglerna... /images/icons/smile.gif

Arcana
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,548
Location
Helsingborg
"T12 har en ytterst vacker form som redan Platon (eller var det Aristoteles?) satte som symbol för universums fullkomlighet!"
Enligt numerologin (ja, det ja.. Men sök på nätet då, mänska!) så sägs det att födelsetalet är ett viktigt tal.. Man adderar ihop sitt födelsenummer, om talet är tvåsiffrigt adderar man de två talen igen... och igen, tills det bara är ett tal kvar.. Talet sägs säga något om ens personlighet.

1 står för det dominerande, envisa, aggresiva, 2 för motsatsen till 1, attraktiva, passiva, initutiva.. 3 är ett turtal och symboliserar krativitet, elegans och livlighet.. /.../ 6 (som dessutom är lika med summan av sina faktorer, 1+2+3) står för balans, sinnesro, anpassning och glädje..

Alltså är T6 "bäst".. Kan det bli bättre?

/[color:448800]Han</font color=448800> som tycker T2 är en löjlig uppföljare
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Smaken är som baken..

Jag för min del gillar t 20:an ganska mycket. Sen så är ju inte t 10:an, t 6:an så dumma heller.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,710
Location
Värnhem, Malmö
I en bok läste jag om olika "specialfall" över det normala maxtalet 9 inom detta med födelsetal. Där stod bland annat 21 som ett specialfall... alltså en klar förklaring på varför man får hjältepoäng i DoD när man uppnår detta magiska färdighetsvärde. Även 12 var ett specialfall, som också inom talmystiken representerade fullkomlighet. Om vi sedan ska bli ännu mer mystiska kan vi ju hävda att de tio sephiroth klart visar att T10 är den mest fulländade tärningen, eller gå in på zodiaken som ytterligare ett argument för T12.

Den där grekiska filosofen - Platon var det nog - satte ju tetredern (T4) som symbol för eld, kuben (T6) som symbol för jord, oktaedern (T8) som symbol för luften och ikosaedern (T20) som symbol för vattnet, förutom att han satte T12 som universums symbol. Dessa kroppar är de mest fulländade enligt Platon, då de har likformiga sidor som dessutom är liksidiga med samma vinkel i alla vinklar (till skillnad från de aristoteliska kropparna, som T10 och T30, vilka inte har samma vinkel i alla sidytans hörn (ibland är sidorna inte heller liksidiga)).

Det här blev kanske mystiskt i överkant, men vadå...
 
Top