Nekromanti "Offensiv"(+inspiration+länktips+Phpskola) *långt*

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
--
Lehrion var en mycket speciell alv, som ung var han redan en känd som en mycket duktig fäktare. En dag besökte han Valtorenne –Stjärnporten, för att utmana Sejerion –Mästaren i alvernas mest kände stridsakademi.
Hur som helst så hade Lehrion problem med att det var bara seniorer som antog utmaningen, aldrig Stormästaren själv. På detta sätt förlorade inte Sejerion ansiktet ifall om en utav hans närmaste förlorade. Akademin var för ”fin” för att riskera att stormästaren skulle förlora.
Lehrion kom löste problemet genom att gå ut med utmaningen till allmänheten. Tillslut blev det så mycket snack om duellen, att Sejerion inte kunde ignorera utmaningen längre utan att tas som en ynkrygg, så han ställde upp.
En duell var mycket formel och många etiketter fanns. Sejerion kom formellt klädd och med sitt svärd vid sidan. En stor folkmassa hade samlats för att se duellen, när gryningen kom skulle duellen ta sin början. Gryningen kom, himlen blev ljusare och fåglarna sjöng för den nya dagen –men fortfarande hade inte Lehrion dykt upp. Sejerion, som redan innan var irriterad över utmaningen höll nu på att explodera, efter denna långa tids väntan.
Faktum var att Lehrion redan var på plats, bara en liten bit från Sejerion, men ingen lade märke till honom. Lehrion var klädd i vanliga kläder mer lämpade för att promenera i parken än för duell.
När Lehrion klev in i ringen, blev Sejerion förbluffad. Genom att gå helt emot vad etiketten sade, tillsammans med irritationen, blev det för mycket för Sejerion. Han drog sitt tvåhandssvärd och gjorde ett raserianfall mot Lehrion huvud. I sann stridskonst, vinner tajming över snabbhet; Lehrion drog sitt träsvärd långsamt uppåt för ett mäktigt hugg under Sejerions haka. Sammanstötningen dödade Sejerion med en gång och i förvirringen flydde Lehrion, innan Sejerions elever kunde hämnas.
--

Jag tror att historien känns igen, för den är ganska känd. Lehrion i detta fall skall bytas ut mot en utav de mer kända krigarna i världshistorien; Miyamoto Musashi.
Musashi gjorde detta i Kyoto när han var 21. Denna samuraj skrev senare i livet en bok som är väldigt känd; <A HREF="http://www.samurai.com/5rings/">"De fem ringarnas bok"</A> (boken har många namn).
Det som gjorde Musashi till en utav historiens mest kända krigare var hans känsla för den mänskliga naturen. Han visade också att strid inte handlar om snabbhet och styrka utan om tajming och koncentration.
"Ett upprört sinne hanterar ett svärd vårdslöst", sa Musashi och genom just detta han vann duellen i Kyoto. Musashi gjorde många liknande grejer, och mer om hans liv kan ni läsa om <A HREF="http://www.samurai.com/5rings/transintro/life.html">här</A>, mycket kan vara inspirerande och tänkvärt att läsa.

Från det ena till det andra... Här kommer en snabb snabbkurs i hur man kan göra gammalt papper i photoshop, "kursen" baserar sig på ett grafiktips i Datormagazinet nr 8-2001 slå upp sidan 110 i det numret för att få en utförligare förklaring.
Kursen kräver lite kunskap i Photoshop.

1. Skapa dig pappret (beige färg eller nått),och lägg det lagret.

2.Använd sedan filtret som heter Stänk (spatter) under penseldrag (brush strokes). Genom detta filter kan du få fram den hackighet som du vill ha (på det första papperslagret). Börja dock med att sudda bort de stora bitarna av pappret som inte skall finnas.

3. Plocka bort små fliser som blir över så du får ett "rent" papper, genom att makera pappret och sedan invertera markeringen. Tryck sedan delete.

4. Skriv texten och sedan högerklicka på den lilla lagerbilden och välj "rasterize layer".

5. Spreja med mörkare färg (brunt och lite svart) runt kanterna på pappret och även lite i mitten. Varje färg som sprutas på skall läggas i eget lager.

6. Plocka bort all sprejfärg som hamnat utanför pappret genom att ctrl-klicka på lagret som innehåller pappret så det markeras, "invertera" markera pappret och klicka sedan klicka på lagren som innehåller sprejfärg och tryck delete.

7. Gör samma sak med textlagret.

8. Markera papperslagret och högerklicka på den lilla översiktsbilden, välj "blending options" och sedan bocka för "Drop shadow".

9. Spara bilden i något lämpligt format.

Klart!
Med ett resultat som är förhoppnigsvis bättre än det jag presterade. /images/icons/laugh.gif


jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by jonix on 2001-08-17 21:06.</EM></FONT></P>
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"Med ett resultat som är förhoppnigsvis bättre än det jag presterade."

Jag tyckte inte alls det blev så dumt. Önskar just nu att man hade Photoshop, indesign och liknade program samt kunskap i att använda dem så man kunde göra snyggt rollspelsmaterial . Jag har iofs MS-photoeditor som ingår i Office97 SBE men det programmat har jag aldrig öppnat. Jag testade MS-publisher när jag skrev "Örter och Växter" då jag först tänkte ha med lite bilder i dokumentet men jag lyckades inte klura ut hur programmet funkade, så man får klara sig med MS-words.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 
Top