Klaatu;n158186 said:
Men jag antar att "nya" Järnringen har en dator/server/USB-enhet någonstans med M:UA sparat? Rent tekniskt men inte lagligt skulle de kunna göra det eller har nämnda enheter förstörts eller skickats till Cabinet?
Vad gäller officiellt material skulle jag bli förvånad om MUA-råmaterialet inte finns kvar. Tyvärr tror jag att även om rättighetsfrågan hade varit löst så finns det inte pengar tillräckligt i det för att motivera någon från att sitta och arbeta fram ett släpp. Det är tyvärr nästan aldrig så enkelt att man bara kan "ta en fil": man behöver nästan alltid justera något, och då behöver man det program som användes en gång i tiden, och vem äger det programmet etc osv... så inte ens "rent tekniskt" behöver det vara "lätt".
Jämför med Wizards of the Coast som nu betalar folk för att scanna in gamla moduler. Att ge en random snubbe på internet 50 dollar är mycket billigare än att försöka leta fram originaldokumenten och att betala lön till en anställd.
(Oftast kommer frågan upp angående gamla JFABs forum, och där har nog tåget gått. Det kom några naiva löften, men folk går ju vidare... Tyvärr har inte forum någon enkel "exportera till textfil" funktion som gör att databasen lätt kan läsas utan sin webbserver)
Har Fria Ligan verkligen något att säga till om i detta?
Har jag påstått att de har något att säga till om?
(Men troligtvis har de sett till att ha skaffat sig en exklusiv licens, och då har de något att säga till om. Men jag är ingen advokat, eller IANAL som jänkarna säger
Säg inte det. Om vi skall vara ärliga så är det två helt olika rollspel med olika settings och olika regler som råkar dela samma namn. Hade jag varit Fria Ligan så hade jag varit glad om M:UA släpptes fritt för det skulle knappast stjäla business från min produkt, istället skulle det troligast "hajpa" min försäljning.
Jag tänkte mer på att marknaden för gamla D&D är tusenfalt större än marknaden för gamla Mutant.
Och jag tittar på Fria Ligans nya startbox, med Stålenhag-omslaget. Nej, jag tror inte Cabinet är redo skjuta sin licensinnehavare i ryggen genom att konkurrera om Mutantnostalgikernas gunst (och plånböcker).