Nekromanti Obeväpnad strid

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Ok, utan att överhuvudtaget bry mig om en diskussion gällande kampsporter och deras dödlighet tänkte jag ställa en liten fråga. Mitt system behandlar obeväpnad strid på ett högst orealistiskt och mycket Hollywood-mässigt sätt. Detta innebär att du inte tar någon skada alls om en träff inte gör mer skada än din Tålighet (Toughness).

Tänk då att en genomsnittlig person har en Tålighet på 2, 3 eller kanske 4 och att en knytnäve normalt gör en skada på detsamma så länge du inte lyckas slå lika med ditt värde i färdigheten obeväpnad strid. För gör du detta är det en automatisk Knockout - så länge du träffar i huvudet. Någon som är väldigt duktig på obeväpnad strid gör däremot mer skada (mellan ett och tre poäng extra).

Detta system gör att det blir många snabba slagväxlingar utan att någon skada egentligen delas ut. Väldigt mycket som i den genomsnittliga Amerikanska actionfilmen.

Då är min fråga: Vad är för- respektive nackdelar med ett sådant system ?

(Obs: Vapen är fortfarande fruktansvärt dödliga, det är bara obeväpnad strid som behandlas på detta sätt.)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Fördelar:

Snabbt & Enkelt

Kul (Tror jag? GAAAAH! DÖÖÖ DÅ! /images/icons/wink.gif)

Man kan få spelarna att anstränga sig för att göra skada
(Jag gör en hopp-manöver, voltar, hjular mot marken och smäller till honom med bägge fötterna i ansiktet.)
Alltså bara SNYGGA träffar som skadar!

Passar bra till spelvärlden


Nackdelar:

Orealistiskt (Vem behöver sådant???? /images/icons/wink.gif)



Sammanfattning: Det låter bra, och kul!
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
<I>
"Detta innebär att du inte tar någon skada alls om en träff
inte gör mer skada än din Tålighet"</I>

På sätt och vis är detta tämligen realistiskt. Jag har fått
ett smälltjockt slag på käften men stod fortfarande upp,
även efter 2:dra och 3:dje - Fick inga men för det.
Bra och actionladdat, krävs mycket skicklighet eller val
av rätt motståndare så lite taktik blir inblandat (kan dock
gå över styr, men det är inget måste).

En stor nackdel kan väll vara att när spelarna börjar märka
att det är tväromöjligt att piska skiten ur någon med
enbart nävarna så börjar de bara använda skjutvapen - Ett
par jag känner skulle garanterat göra så. Därför tycker jag
att man ska lägga till uppmuntrande partier i obeväpnad
strid-sektionen av reglerna, såsom att man kan få
motståndaren ur balans, göra så denne snubblar lätt, tappar
koncentrationen, kan sikta på vissa känsliga delar men
fortfarande ha en lagom chans att träffa. Kanske kan vara
något beroende på vad du vill uppnå och känner för.

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Mitt system behandlar obeväpnad strid på ett högst orealistiskt och mycket Hollywood-mässigt sätt. Detta innebär att du inte tar någon skada alls om en träff inte gör mer skada än din Tålighet (Toughness)."

Det är ungefär så jag hanterar fjös-skador i Västmark, och faktum är att det funkar riktigt bra. Fast jag gör ingen skillnad på beväpnad och obeväpnad strid - skillnaden är bara att risken att man ger en fjös-skada om man har ett svärd är mindre jämfört med om man bara har en rak höger.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Stearn.com

Veteran
Joined
3 May 2001
Messages
130
Location
Sollentuna
Jaha... Du borde kolla lite mer på TV... eller tvärtom...
man ska faktiskt skrika först typ aiiiaaaaiiiaaaaa!!!!

May the force be with me!!!
 

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Riktig fight!

`På sätt och vis är detta tämligen realistiskt. Jag har fått
ett smälltjockt slag på käften men stod fortfarande upp,
även efter 2:dra och 3:dje - Fick inga men för det.`

Jag har sett en polare få tokmycket stryk av flera personer samtidigt (Jag var för feg för att göra nåt, var 5 år sen!) Samtidigt som jag på min träning (Thaiboxning) har sett hur en kille blev ruggigt borta av bara en smäll i ansiktet..

Detta beror på att i slagsmål så vevar folk oftast och träffar därför oftast pannan eller på sidan av huvudet och inte på de känsliga områdena som i en boxningsmatch (Med raka slag) då man oftast träffar näsan, ögonbryn eller hakan (som brukar resultera i att man svimmar.)

För övrigt så tycker jag att det verkar vara ett smart sätt och jag ser fram emot att få se den färdiga produkten...

Jag älskar snabba regelsystem!

Gabriel
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Vad är det för rollspel?
Min polare använde något liknande när han gjorde sitt HK-action-rollspel. Är det något sådant du gör också?

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,500
Location
Helsingborg
Skjutvapen

"<EM>En stor nackdel kan väll vara att när spelarna börjar märka
att det är tväromöjligt att piska skiten ur någon med
enbart nävarna så börjar de bara använda skjutvapen</EM>"
Bra poäng. För att undvika sånt så kan man göra skjutvapen nästintill omöjliga att få tag på. Å andra sidan så kommer superskurkens underhuggare kanske ha vapen som man kan sno eftersom de inte kan nån kampsport och på så sätt får karaktärerna vapen.

/[color:green]Han</font color=green> som annars tycker det verkar vara en kul idé
 

Dr_hof

Veteran
Joined
26 Apr 2001
Messages
42
Location
Nässjö, Sverige
Schysst med obeväpnad strid är att man som sl kan variera hur pass mycket man måste slå ngn för att däcka honom.
Exempel: Rpna är ute på sin sedvanliga suparunda inne på den druckne dvärgen. Rpna ryker ihop med ett par lediga stadsvakter, och slagsmål är ett faktum. Rpna och stadsvakterna vevar på, blåmärken och ömma kroppsdelar kanske även ett par trasiga bord som enda efter följd. (alltså endast skada i form av smärtpoäng om man anväder sådana).
Två: Rpna har blivit tillfångatagna av ett par ondskefulla orcher, och de skall snart offras till deras shamans ära. Rpna dyrkar upp låset till grinden, och käftar till orchen som står vakt. Tre fyra slag och sedan ligger orchen med bruten näsa och käke. (Kanske inslaget struphuvud eller vad som helst). Här gäller det med andra ord rpnas liv, och då kanske det är ganska intressant att låta rpna lyckas med att käfta livet ur personen.

Summa: Beroende på situationen... Allt så att det blir kul och "filmiskt".

/"Come! Come! To Mordor I will take you"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Skjutvapen

<I>
"För att undvika sånt så kan man göra skjutvapen nästintill
omöjliga att få tag på"</I>

Men om det inte passar ihop med världen blir det bara fel
ändå. Föreställ dig en mutant-framtidsvärld utan de där
roliga pickadollerna ! Men, du angav ju ett bra alternativ.

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Det är ett mytiskt medeltidsspel - verkligen INTE hk-action :)

Anledningen till systemets utseende är att obeväpnad strid normalt inte utgår från syftet att döda någon utan att snarare förhöja stämningen med lite dramatisk action.
 
Top