talgboll
Rollspelskollektivet
- Joined
- 24 Apr 2014
- Messages
- 242
På begäran kommer här en kort presentation av mitt nya rollspel Byrån. Jag etiketterar det som samberättande för de som redan rollspelar (helt nya spelare kan självklart spela, man behöver inga särskilda skills, snarare är det nog lättare om man inte spelat så mycket och färgats av hur rollspel "ska vara" men vill hålla textmängden nere (siktar på ca 50 A4) och har inga kapitel för att introducera vad rollspel är etc) men det finns oändligt många definitioner. Ja, det finns (iaf för spelgrupper utan erfarenhet av samberättande) från början en huvudberättare som har mer info och mer ansvar än övriga berättare (spelare) men tanken är att gränserna ska suddas ut ju mer erfaren spelgruppen blir. Det huvudberättaren vet som inte berättarna vet är aktörernas alla agendor, resurser och relationer.
Det finns väldigt få regler och de som finns är för att stötta samberättandet (det finns tex inga regler för våld, inga tärningar och rollformuläret, här kallat karaktärsark har fokus på karaktären och hens relationer). Huvudberättaren avgör om en handling hellyckas eller dellyckas (blir inte som det var tänkt eller med oönskade bieffekter, "misslyckas framåt" etc) efter att spelgruppen gett ok och inte sagt veto. För att stötta samberättande finns mekanismer för att uppmuntra berättarna att delta i beskrivningar, komma på nya händelser, stickspår och plots eller introducera nya SLP (här kallade biroller/statister). I Byrån är karaktärerna privatdetektiver och deras ambitioner och personlighetsdrag är tänkta som drivkrafter i spelandet och det finns mekanismer för att fokusera på det också.
Byrån är ett sandboxspel som utspelar sig i ett alternativt nutida Sverige kallat Ett litet annat Sverige. Ett dystopiskt samtida film noir. Det är mörkare, farligare och kallare. Mycket är sig likt men det finns möjligheter för spelgruppen att forma spelvärlden till sin. Rule of cool etc. Settingen presenteras i storstadsmiljö men det finns egentligen inget som binder i varken tid eller rum. Staden är sandboxen och spelet är karaktärsdrivet på så sätt att karaktärerna drivs av sina ambitioner och i staden finns hela tiden ett gäng aktuella aktörer med egna agendor och resurser. Att spela med några tänkta aktörer kallas en episod där det finns incitament och tänkta tidslinjer och reaktioner men inte någon metaplot eller story. Karaktärerna ska vara helt fria att sträva efter sina ambitioner bäst de vill. Så småningom växer sandboxen med fler aktörer, biroller och statister och episoderna ger sig själva.
Ett första utkast är klart för utom episoden och kapitlet om hur man skapar egna episoder, vilket jag hoppas blir klart under sommaren. Sen måste texten redigeras (har en som är villig att läsa och ge respons men tar gärna emot fler men kan inte erbjuda ersättning) och spelet illustreras (ett tiotal är intresserade men tar gärna emot fler, symbolisk ersättning erbjuds, läs länk nedan) och layoutas (kirrat bror som gör det pro bono). Ni kan följa utvecklingen här: http://ukronier.blogspot.se
Är du själv eller tror du någon annan är intresserad av att illustrera, tveka inte att höra av dig! https://docs.google.com/document/d/1-miMy1PBAgERT_4uanYzLF-r2vcU7PmWzxlkmh2hWBQ/edit
Jag kommer att håller er uppdaterade här lite då och har ni frågor redan nu så skriv!
Puss <3,
Max
Det finns väldigt få regler och de som finns är för att stötta samberättandet (det finns tex inga regler för våld, inga tärningar och rollformuläret, här kallat karaktärsark har fokus på karaktären och hens relationer). Huvudberättaren avgör om en handling hellyckas eller dellyckas (blir inte som det var tänkt eller med oönskade bieffekter, "misslyckas framåt" etc) efter att spelgruppen gett ok och inte sagt veto. För att stötta samberättande finns mekanismer för att uppmuntra berättarna att delta i beskrivningar, komma på nya händelser, stickspår och plots eller introducera nya SLP (här kallade biroller/statister). I Byrån är karaktärerna privatdetektiver och deras ambitioner och personlighetsdrag är tänkta som drivkrafter i spelandet och det finns mekanismer för att fokusera på det också.
Byrån är ett sandboxspel som utspelar sig i ett alternativt nutida Sverige kallat Ett litet annat Sverige. Ett dystopiskt samtida film noir. Det är mörkare, farligare och kallare. Mycket är sig likt men det finns möjligheter för spelgruppen att forma spelvärlden till sin. Rule of cool etc. Settingen presenteras i storstadsmiljö men det finns egentligen inget som binder i varken tid eller rum. Staden är sandboxen och spelet är karaktärsdrivet på så sätt att karaktärerna drivs av sina ambitioner och i staden finns hela tiden ett gäng aktuella aktörer med egna agendor och resurser. Att spela med några tänkta aktörer kallas en episod där det finns incitament och tänkta tidslinjer och reaktioner men inte någon metaplot eller story. Karaktärerna ska vara helt fria att sträva efter sina ambitioner bäst de vill. Så småningom växer sandboxen med fler aktörer, biroller och statister och episoderna ger sig själva.
Ett första utkast är klart för utom episoden och kapitlet om hur man skapar egna episoder, vilket jag hoppas blir klart under sommaren. Sen måste texten redigeras (har en som är villig att läsa och ge respons men tar gärna emot fler men kan inte erbjuda ersättning) och spelet illustreras (ett tiotal är intresserade men tar gärna emot fler, symbolisk ersättning erbjuds, läs länk nedan) och layoutas (kirrat bror som gör det pro bono). Ni kan följa utvecklingen här: http://ukronier.blogspot.se
Är du själv eller tror du någon annan är intresserad av att illustrera, tveka inte att höra av dig! https://docs.google.com/document/d/1-miMy1PBAgERT_4uanYzLF-r2vcU7PmWzxlkmh2hWBQ/edit
Jag kommer att håller er uppdaterade här lite då och har ni frågor redan nu så skriv!
Puss <3,
Max