Nekromanti Nytt konstigt projekt

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Okej, jag håller fortfarande på med mytomnesia... -kommer snaaart- ;^D

Fick en rolig idé i duschen, bara:

Spelarna är olika snubbar i en sorts Matrix-värld. Det började med att man under 2200-talets början fann en sorts utomjordiska maskiner ligga infrysta i ismassor på nordpolen. Några maskiner var revolutionerande ting såsom vattendrivna motorer och vågkraftverk m.m. vars effektivitet och konstruktion vida överträffade våra motsvarigheter. När man hade kommit så långt ansåg man att vilka det än var som nu skickat de här grejerna måste anses vara ha fredliga avsikter, och man beslutade att också tina upp och ansluta de mer komplicerade maskinerna. -Givetvis ett stort misstag. Omedelbart när de tinats upp började de ge instruktioner om att bli inkopplade i vårt då mycket välutbyggda internet. Därefter var det bara en fråga om sekunder innan den väckte krigsmaskiner till liv och började slå ut alla i närheten av centraldatorn. Som ni kan förstå följde ett långt och klicheartat krig vilket drev människorna till att gömma sig i berg och grottor och liknande. Maskinerna har förstås inte skickats hit för att bara exterminera oss sådär utan vidare, utan för att maskinerna undersöka våra hjärnor och leta efter våra svagheter. Dessa skickar centraldator ut mot deras hemplanet där de har lidit stora förluster mot människorasen. (I själva verket har de förlorat sedan flera tusen år tillbaka och det gör att centraldatorn håller på att bli paranoid. Men det är en bihandling) De är i vart fall programmerade att förslava människor och föder nu upp oss i en plats som kallas "Bårhuset". Kropparna är dock redan livlösa där sedan fyrahundra år tillbaka, de ligger uppsvällda och förruttnade i en sorts glastankar. Datorerna kan hålla våra hjärnor igång ändå, och de tillsätter stamsceller för att hålla våra kroppar i funktion genom århundradena. Människornas riktiga kroppar dör alltså inte, de används om och om igen efter att man nollställt minnena på dem. En sorts reinkarnation alltså.

Till skillnad från The Matrix så styrs vår virtuella värld av en sorts AI som på sistone börjat rosta sönder, och centraldatorn har börjat slussa folk till en ny datacentral där flera olika AI:n byggts för att kunna ta hand om dem.

Dessa har dock inte alls fungerat som de borde. (En tröst för mänskligheten, alla medvetanden kan tänka "fel", även datorernas) De har uppfattat varandra som hotfulla inkräktare, och arbetar nu febrilt för att slå ut varandra. Man kallar dem "de tio apostlarna".

Några människor har redan slussats in i den nya världen, den man kallar "The Con". Andra har man valt att vänta med, tills man fått ordning på apostlarna. Dessa människor får tills vidare vimsa omkring i en sorts sluss mellan världarna. Det är en ogenomtänkt värld som människorna kallar "The void". Här fann de färre regler och restriktioner än de var vana vid i den gamla världen. -Det var ju inte meningen att människorna skulle vistas här i längre perioder, men nu har de i alla fall utnyttjat situationen (helt omedvetet, förvisso) och börjat lära sig att påverka själva koden som håller dem infångade i datorvärlden. Så har de lyckats bryta sig loss och tagit sig in i datorhjärnorna hos ett par människojägardroider i den VERKLIGA världen. På så vis finns det några, typ, Terminators som går omkring i en sönderbombad apokalyptisk värld och lever på människornas sida. De har lärt människorna använda teknik och datorer, och dessa människor har sedan lyckats koppla in sig i ett eget nät, "The Messiah". Här kan de logga in sig och byta programvaror med varandra, planera attacker, m.m.

Med hjälp av de "uppvaknade" från The Void har de lyckats logga in sig också på själva internet. Här ligger fortfarande det kvar alla kommersiella sidor (som virtuella 3D-världar, förstås) och skit från tiden innan datorerna gick till attack. På sina håll leder det här nätet in i själva centraldatorns domäner, det som man kallar "The Trekk". Från den HÄR världen kan de logga in sig var som helst, in i vad som helst, och de kan också råka ut för vad som helst! Det viktiga är förstås att dölja ingångarna till "The Messiah" så att ingen elak datormaskin slinker in i det allra heligaste... Så, då har vi alltså ett spel som utspelar sig i ett virvarr av datornät och virtuella världar... Vilka var de, nu igen?

Jo, dels finns vårt gamla fängelse, som den havererade gamla rostdatorn basar över. Det är en plats man kallar "The Dome", och det är en sorts mischmasch av alla existerande kulturer och nationaliteter på en plats. Man försökte återskapa jorden som vi kände den, men gjorde ett dåligt jobb och redan från början var The Dome" bara en smaklös karrikatyr på vår fina planet. Hela vår historia har rekonstruerats här, men nu börjar de olika delarna falla ihop och slås in i varandra... AI:n är fullkomligt trött och spelare som vistas för länge här "blandas ihop" med omgivningarna. De börjar tro att de har en familj som lever i ruinerna och som måste räddas, de kan få för sig att de ska göra en karriär på närmaste MacDonalds och så vidare. På stora områden lever folk som vi gör idag, på andra ställen har djur blandats ihop med varandra och antikens Rom flyter samman med aztekernas tempel och ett modernt Berlin. Det är en bra värld att leva i på många sätt, eftersom många centraldatorns jägarprogram, s.k. "Sentinents" ogärna vill gå in i en datorvärld som inte fungerar som den ska...

Den nya världen, "The Con", den ser olika ut beroende på i vilken "apostels" värld man vistas i. Vissa apostlar har haft en idé om att bygga en värld som människorna skall trivas i, andra har byggt olika tankeexperiment för att testa osss, som labyrinter och liknande, för att forska på vårat intellekt. Några har galna visioner om att använda människorna som vapen mot de andra apostlarna och utbildar våra hjärnor i krigsföring... Världen är ett märkligt pussel av fantastiska medelhavsparadis med lyxkryssningar och solsemestrar och vansinniga laboratorier och militärläger. På vissa håll går till och med centraldatorn in med sina Sentinents och utkämpar våldsamma krig mot sina egna skapelser, apostlarna. Det här är en mycket farlig värld att leva i...

The Void har blivit en farlig krigsplats. Världen som sådan består av vidsträckt stenöken, med fåtaliga bosättningar av människor som förlorat sina förstånd. Här gäller nästan inga regler, så är man bara uppvaknad kan man göra de mest fantastiska saker här. Verkligheten kan tänjas, brytas och modifieras på otaliga sätt. Dessvärre har även några Sentinents lärt sig att utnyttja förhållandena för att bekämpa människorna. Man bör dock inte stanna i världen för länge. De människor som inte blivit uppvakna här har på sina håll blivit en sorts hillbillies som inget lärt sig om datorernas plan eller världarna runtomkring dem. Ett par av dem har lärt sig förmågan att utnyttja världens förhållanden till perfektion, men dessa har blivit tyngda av psykoser och mentala sjukdomar efter att ha levt i den tomma världen så länge, datorn lämnar dessa i fred tills vidare.

Sedan har vi vårt internet. Där kommer huvudparten av äventyren att utspela sig. Det är en nästintill oändlig värld av virtuella caféer och konferensanläggningar och gamla kommersiella cybernätverk. En hel del av varelserna här är enkla Structar; en sorts enkla datorprogram som administrerade det gamla nätverket. Det kan till exempel se ut som Ronald MacDonald och säga förprogrammerade hälsningsfraser till äventyrarna, eller guider av olika slag. På porrsajter tar de sig annorlunda uttryck... Vissa delar av nätet ledeer till centraldatorns inre, The Trekk. Därifrån kan man länka sig in i utrotardroiderna som vandrar över den fysiska världen och letar efter människor att utplåna...

Det är det enda sättet för De uppvaknade att beträda den fysiska världen, deras egna kroppar ligger ju och ruttnar i provrör... En del människor har byggt enklare robotar som man kan logga in sig i från The Messiah. De är dock oftast bara huvuden med talsyntes, så att de kan ge instruktioner och liknande.

En häftig detalj med det här spelet är att jag tänkte låta äventyren skrivas av ett ASP-program på nätet (vårt nät, inte deras cybernät, dummer!). På så sätt ger det en ny dimension åt spelet. Liksom, då ÄR det ju en dator som ger förutsättningarna för deras äventyr MOT en dator, hmm....

Okej, jag har inga idéer till regler ännu, men visst låter det häftigt?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Nytt konstigt projekt (OT svar)

Underbar och spännade ide. Men frågan jag måste ställa är: Hur länge står du i duschen?

Daniel "Warduke" Schenström

SK LOKE 15 ÅR. LOKES LUNTA 10 ÅR.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag är en långduschare (ot)

Jag brukar stå en och en halv timme i duschen. Det är som en biologisk klocka. När nittio minuter har gått, då känner jag mig färdig.

Däremot fick jag naturligtvis hitta på namn och lite andra detaljer medans jag satt framför tangentbordet.

Och för att återknyta till vår diskussion längre ned på forumet...

-Den här gången kom jag på världen innan jag fingrade på reglerna. Så, tja, det gick visst bra det med!

/Rising
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Om man vidareutvecklar varje enskild apostels "världsdel" ytterligare, med såväl själva aposteln som dess värld samt dess invånare, samt lägger till olika subkulturer bland människorna, såsom gatugäng (riktiga/i virtuella världar), lägger till en ordentlig beskrivning över hur det fungerar i gränslanden mellan konstgjorda verkligheter och verkligheten själv (hur fungerar det egentligen, dör man "på låtsas" dör man då också på riktigt, kan man få deja vú känslor från den riktiga världen, osv), gör en beskrivning över hur världen i sin verkliga form ser ut, både kontinetalt, topografiskt samt socialt och samhällsligt, och fyller på med annat som jag säkert glömt, då har man en värld som enligt mig är:

#1: Väldigt häftig.
#2: Väldigt anpassningsbar.
#3: Väldigt intressant för kombineringsprojekt. I de virtuella världarna skulle det t ex kunna finnas konstgjorda fantasyvärldar i stil med Otherland, liksom Sci-Fi världar. Det ger en riktigt bra grund för en ordentlig kampanj med "dimensionvandring" som kan kulminera i ett inträde i InterNet, och därefter den verkliga världen...

Kort sagt, jag tycker det är en jävligt bra idé, och följer dess utveckling med stort intresse...

"The strongest tyrant cannot crush freedom of thought"
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Re: Jag är en långduschare (ot)

Jag brukar stå en och en halv timme i duschen.

Anar du vilket fruktansvärt slöseri med varmvatten det är!?

/images/icons/smile.gif

Nåväl, det är en intressant idé. Möjligen att den kändes något kaotisk och svåröverblickbar - fast å andra sidan var det väl det som var meningen. Och påminner det hela inte lite om en högteknologisk variant av Kult?

Jag skulle gärna läsa mer om du beslutardig för att börja jobba på den.

Ridijeck
som inte duschar lika länge som Rising

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Ridijeck on 2001-09-24 12:48.</EM></FONT></P>
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ja, till strukturen liknar väl mitt projekt världen i Kult, med alla olika dimensioner, så jag hade väl tänkt att lägga upp rollspelet så också. Särskilt apostlarna behöver väl få särskilt detaljerade beskrivningar.

"samt lägger till olika subkulturer bland människorna, såsom gatugäng (riktiga/i virtuella världar),"

Skitbra idé! Det blir ju som roligast om det inte bara stannar vid en konflikt mellan goda människor/dumma datorer, utan att man breddar och komplicerar konflikerna ytterligare. Särskilt gatugäng från den gamla datorvärlden skulle ju vara värda att ge riktigt utförliga beskrivningar.

"I de virtuella världarna skulle det t ex kunna finnas konstgjorda fantasyvärldar i stil med Otherland, liksom Sci-Fi världar."

Det var lite så jag började tänka. Det roliga är ju att man kan få riktigt välutförligt beskrivna världar som apostlarna basar över, men att alla SL får ett vidsträckt internet som de kan bygga in sina egna visioner i. Jag hade en egen idé om en sorts människobyggd AI (som programmerades innan rymddatorerna hittades) som gömt sig i en defragmenterad fantasyvärld konstruerad för virtuella lajvare. Nu är han mycket fientligt inställd till både människor och centraldatorns jägarprogram. Problemet är bara att äventyrarna behöver dess tjänster...

Jag fortsätter klura...

/Rising
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Jag är en långduschare (ot)

"Och påminner det hela inte lite om en högteknologisk variant av Kult?"

Tja, jo, det började med att jag klurade på hur ballt man lyckats göra actionhistorier av gnosticismen. Denna religion (filosofi?) har ju legat som grund för både filmen The Matrix och för rollspelet Kult. Jag började fundera om hur man skulle översätta de världarna med varandra, och tja, då började jag hitta på egna grejer tills det blev något helt annat.

Men paralleller med apostlarna och arkonterna kan jag stå ut med. Jag tror att så fort jag skriver lite utförligare om världen så kommer den att bli intressantare, och kännas som något helt annat än sina tankeförlagor.

Vi får se.

/Rising
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tänkte föreslå fantasyvärldar jag med, eftersom det är en del av vår kultur. Själv hade jag tänkt göra ett liknande rollspel, men nu är det ingen idé längre.. Det kommer aldrig att bli bättre än det här! /images/icons/frown.gif (Det är å andra sidan bra. Om du skulle skriva klart det! /images/icons/smile.gif Jag gillar den iden bäst av alla dom du kommit på, men det vore synd om den tog uppmärksamhet från dina andra projekt.)



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Heh, tja, jag kommer ingen vart med mina andra projekt, riktigt. Tänkte att jag borde inleda min rollspelsmakarkarriär med ett mer traditionellt rollspel. Då kommer säkert de andra projekten rinna på av bara farten.

Vi får hoppas det, iaf <:^I

/Rising
 
G

Guest

Guest
:Cþ

astufft! :C) jag kräver att få vara i den mest psykade världen i "the Con"! fast jag tycker att det skulle vara tuffare om kriget mällan människorna och alienarnas fortsätter. då blir det ännu mer variablar... eller kanske att människorna som överlevde ute i rymden försöker ta tillbax jorden från robotarna... astufft iaf.

Mvh Wardrobeprogrammer
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Mer:

Om människorna börjar lära sig koden så borde det väl finnas "psychics"? Det vore coolt!

Jag tycker det verkar lite tråkigt att människor bara kan ta sig till den riktiga världen via klumpiga robotar. Kan dom inte återskapa kroppar med gammal sjukhusteknologi? Påsåvis så "återföds" dom verkligen, filosofiskt och fint.. :)

Sedan.. Äventyren. Har du tänkt att man ska hoppa en massa mellan världarna eller? Det kanske blir lite tråkigt om man byter värld en 2-3 gånger i en kampanj, det tappar nog sin charm då. Är det tänkt att man ska byta en massa, eller att man ska ha en massa olika världar att kunna spela i?

(Jag skulle nog spela så att jag spelar en kampanj i en värld.. Sedan en i en annan.. Och sedan en annan.. Och spelarna börjar lägga märke till likheter mellan dom.. [Reinkarnerade] Och i en sista kampanj så får dom bryta sig fria. Därefter kommer kampanjerna lite som dom vill.)



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,777
Location
Göteborg
Wow!

Det här är helt klart din häftigaste idé hittills! Jag hoppas att du tänker utveckla den, något annat vore synd och skam.

Vad gäller regler vet du att du alltid kan lita på mig /images/icons/smile.gif. Jag älskar att fundera på olika regelsystem och väga dess för- och nackdelar mot varandra. Jag gillar också att hitta på kulturer, karaktärer, gatugäng, vad som helst! Däremot är jag inte så mycket för att skriva ned mina idéer. Det är den tråkiga delen av allt ihop.

Jag kan tänka mig äventyrsuppslagen i världen, det finns ju oändliga möjligheter. Man kan ju i princip ta ett äventyr från vilket annat rollspel som helst och spela i en av apostlarnas världar. Eller, eller...

Äventyrarna måste ta sig in i the Dome för att hämta en person som sitter inne med mycket viktig information. Problemet är bara att han hålls fången av fanatiska tyska nazister i en borg från det feodala Japan...

Äventyrarna måste ta sig in i the Trekk för att sabotera en utrotardroid som befinner sig på helt fel ställe. Tiden är knapp och the Trekk är hårt bevakat av onda Sentinels som verkar ha vaknat på helt fel sida...

Äventyrarna befinner sig på semester efter alla långa och tuffa äventyr i en av de snälla apostlarna, med lyxkryssningar och soliga stränder. Då går något fruktansvärt fel. apolsteln invaderas av fanatiska människor som blivit hjärntvättade av en annan apostel. Äventyrarnas semester har förvandlats till en kamp för livet, de måste ut därifrån med livet i behåll...

Du skriver att de flesta äventyr kommer att utspela sig i det gamla internet. Personligen kommer jag inte på en enda rolig äventyrsidé där.

Min penna är trasig


"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: :Cþ

Jag vet inte riktigt hur det ska vara i kriget mellan människor och robotar i världsrymden... Dessutom är jag osäker på hela "maskiner i nordpolen-grejen" Hur kan datorer från rymden koppla upp sig i vårat nätverk? Det är ju lika korkat som när de ger rymdvarelserna ett datorvirus i "Independence Day"...

Min senaste idé är att våran gamla Voyager (du vet, den där kapseln vi har skickat ut med information om hur människor ser ut och med musik av mozart och bach och så) ska ha kraschlandat på maskinernas planet, rakt i en av deras största kärnreaktorer. De tror att vi har skjutit någon sorts vapen mot dem, och när de undersöker kapseln och ser ett par flinande människor tolkar de detta som en krigsförklaring. De kan undersöka vår teknologi och skicka ut krigsmaskiner med grundläggande kunskap om hur vi människor och vår teknologi fungerar.

Däremot vill jag inte riktigt att det ska bli något Star Wars, eller några bataljer i rymden. Maskinernas planet får helt enkelt gå under, bara några decennier efter att de skickat ut deras mördarsond mot oss....

Jag gillar den idén bättre, tror jag.

/Rising
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Wow!

Du har skitcoola äventyrsidéer! Det är väl ungefär så jag själv har tänkt, och jag kommer väl att skriva om alla areor i världen så att man får uppslag till äventyr.

MEn du gillar inte internet? Tja, det bearbetade jag ju väldigt knapphändigt. Till stor del kommer nätet att fylla samma funktion som värdshusen i fantasyrollspel. Ett ställe där man hänger i början, typ. För att komma in i de olika världarna behöver man navigera runt på nätet tills man hittar en ingång. Alla ingångar ligger i simulerade verkligheter på nätet, dessa är lika varierade och mångsidiga som vår tids hemsidor. Få är jämförelsevist lika verklighetstrogna som "The Dome" och "The Con". De flesta är rätt kassa världar med ett par naturlagar och inte mycket mer. (Man känner ingen smärta om man nyper sig, tex. Får man smuts i ögat så skymmer det förvisso sikten, men ögat blir inte irriterat, du kan inte gnugga träpinnar mot varandra för att få eld, m.m.) Här finns både rollspelsvärldar som gamla onlinespel legat på, fyrstjärniga konferensanläggningar i submarin miljö och -trots att delar av det är avstängt efter ett hackeringrepp- så finns ändå två tredjedelar av inspelningsplatsen från den interaktiva filmen "Jurrasic Park VII" uppe att beträda på egen risk.

Prylen med internet är att en duktig hacker har fullkomlig makt här. Han kan se ut hur som helst, röra sig hur som helst, och han kan använda världen på fler sätt än i de simulerade areorna. Men internet bör kanske framförallt ses som äventyrarnas andra "liv" i deras EGENTLIGA äventyr. Om din kropp blir dödad i "The Dome" så kan du göra en snabb reträtt tillbaka till nätet. Och då gäller det att agera snabbt- för det är ju inte direkt svårt för centraldatorn att spåra dig om du dör mitt framför ögonen på hans sentinents... Blir du angripen av dem på internet har du dock ingen chans. Då slår de ut din dator, skärm och -om du är inkopplad via centrala nervsystemet- hela din kropp.

/Rising
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Mer:

"Om människorna börjar lära sig koden så borde det väl finnas "psychics"? Det vore coolt!"

Jag hade tänkt mig rätt många olika sätt för människorna att kunna utnyttja situationen i koderna. The Con, med sina många apostlar är alldeles för svår och dynamisk för att någon ska kunna sia i framtiden. Om man däremot tar sig till ruinerna av de areor där utslagna apostlar har regerat kan man mycket enkelt "ladda ner" fördelar från internet, utan att någon kan lokalisera intrånget (en central idé med spelet är att INTE bli upptäckt när man rör sig mellan världarna).

I "The Dome" hade jag däremot tänkt mig att några utvecklar ett sinne för att "känna" rostdatorn. De kan i stora drag förutse vad datorn kommer att göra härnäst, hur den kommer reagera och bete sig. Däremot ska man INTE kunna förutse vad ANDRA medvetanden (spelarna, centraldatorn, sentinents) har i sinnet. Så spågumman från Matrix är ingen bra referensram. En eremit som säger "det finns två vägar in i det där fortet, varav två kommer vara MYCKET farliga när ni anlänt dit. Och jag skulle inte ta skogsvägen dit om jag vore ni..." m.m. är däremot vanligare. Det bör dock nämnas att de flesta som hamnat i "samklang" med centraldatorn också står på dess sida. Så förvänta er inte särskilt många hjälpsamma siare i "domen".

"Jag tycker det verkar lite tråkigt att människor bara kan ta sig till den riktiga världen via klumpiga robotar. Kan dom inte återskapa kroppar med gammal sjukhusteknologi? Påsåvis så "återföds" dom verkligen, filosofiskt och fint.. :)"

Jag vet inte... Jag hade en annan idé:
Om en människa är ansluten direkt i hjärnan och råkar ut för ett direktangrepp (virus, maskar m.m.) så kan han i värsta fall bli hjärndöd. Sådana kroppar kan jag tänka mig att rebellerna sparar och använder som "värdkroppar" åt digitala användare. Har man inga sådana kroppar så får man ta djur och ansluta en sorts maskin till deras huvuden. Dessa kan man sedan ansluta till ett nätverk och -voila!- en datoranvändare har plötsligt en kropp att röra sig med! Dock ska endast någorlunda intelligenta varelser gå att använda på det här sättet, dvs de smartaste aporna och vissa havslevande däggdjur. (= späckhuggare och delfin) Dock är detta inte att föredra, då djur har starka instinkter som har större prioritet än medvetandets impulser. Hjärnsonderna har inbyggda hörlurar, så att man kan prata, fastän ens värddjur saknar stämband.

"Sedan.. Äventyren. Har du tänkt att man ska hoppa en massa mellan världarna eller?"

Det lämnar jag åt äventyrskonstruktörerna. Jag kommer rekommendera spelledarna att använda internet som en "bas", ungefär som värdshuset i fantasyspel, fast med oerhört utökade möjligheter och -faror. Därifrån kommer nog bara äventyrarna inträda i en eller kanske två simulerade världar per äventyr. Jag klurar på det.

Jag hade tänkt mig två rätt separerade regler. Ett för rollpersoner som känner till centraldatorns existens och har nått "The messiah". Det andra skulle koncentrera sig mer på rollpersoner som inte fattar detta, utan är "inlåsta" i någon av de simulerade världarna. Den senare delen andas kanske lite väl mycket Kult för att bli intressant? Kanske bör den bara användas som introduktionsäventyr, på det sätt som du beskriver?

Jag klurar vidare...

/Rising
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Fantastiska blommor [ot]

Nä, jag har bara skrivit ner ett helkonstigt system för att konstruera en rollperson som suger gammal arselapa och ett par helflummiga texter om världen under andra världskriget, industrialismen och den borgerliga stagnationen under 50-talet. Tja, och en drös med handskrivna papper om olika småfolk, vilddjur, svartfolkets historia i södra asien under 1900-talet och om en del sköna alver (bl a en skitcool alvras som kallas för Vildblomma som levt i samklang med indianerna i nordamerika tills dumma Columbus kommer och förstör alltihopa) Tja, en del modernare grejer har jag kluddat på också. (Framförallt en lång text om vad bomberna i Nagasaki och Hiroshima har betytt för älvfolken i Japan, Kina och sydöstra asien. (De flesta dog under våldsamma smärtor (de är ju så känsliga av sig), men de som trots allt överlevt har i många fall dragit upp till ryssland och blivit starka amerikamotståndare och övertygade kommunister.) Tja, och så började jag skriva en text om Shavi Rankar, svartalfen i indien som immiterar den kända sitarvirtuosen Ravi Shankar. Men det blev mest löjligt.

Det går absolut inte att spela ännu. Jag kommer ingen vart, riktigt. Ska göra ett vettigt, normalt rollspel innan jag börjar på allvar med FnF. Men tack för att du frågade.

/Rising
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Mer:

Hmmmm. Plötsligt känns det mer som cyberpunk än kult och matrix.. /images/icons/frown.gif Jaja, modifikationsmöjligheterna verkar ju oändliga ändå..

Hur ser den verkliga världen ut? Finns rollspel.nu kvar på internet?
Kan man leta upp just den här tråden och upptäcka att verkligheten egentligen är ett rollspel? /images/icons/laugh.gif



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Mer:

"Hmmmm. Plötsligt känns det mer som cyberpunk än kult och matrix."

Ojdå, en avskräckt presumtiv speltestare!!!! ;^D

Tja, det här verkar vara standard för mig; jag presenterar en tanke och en massa människor får egna idéer och kommer med sina egna tankar. Det visar sig (som med mytomnesia) att ingen gillar min vision, när de väl fattar hur jag har tänkt {:^P

Tja, det ska nog vara betydligt mer cyberpunk (kan man förkorta det till cp, förresten?) än Kult, är jag rädd. Åtminstone i den övergripande strukturen. Jag hade en skön bild i huvudet där äventyrarna träder in i ett hackerklubb på nätet, stället pumpar av musik och enkla structar föreställandes mangafigurer dansar på scenen. Stället är dock övergivet, sånär på ett benrangel i slokhatt och en enorm panda som sitter i ett hörn och spelar en sorts spel på bordet. Pandan röker en fet cigarr och vinkar äventyrarna till bordet. De sätter sig vid bordet bredvid dem och skelettet väser under hattbrättet;
"Redan tillbaka, mmm? Ni har tur, fick precis in ett gäng höjdarmoduler clearade. En officer. En brandchef. Tja, och så har jag en soldat, också. Bara en menig, men han är STOR, 1'98, och stark som en oxe! Kan det vara något? Ja, jag tänkte väl mig det... Men hörni, ni kommer väl tillbaka snart, va? Tror att stora "c" har fått nys på det här stället. Vi stannar och vaktar en fyra-fyra blips, men sedan får ni klara er själva!"

Jag vet inte, men det är på något vis rätt häftigt, tycker jag.

"Hur ser den verkliga världen ut?"

Nordamerika är nedbombat totalt. Där huserar maskinerna. Europa står i ruiner. Japan har kapitulerat och i vissa delar av kina finns det stora grupper som skyller deras lidande på rebellerna. "Om människorna bara kapitulerade, så skulle alla krig vara över", lixom.

På sina håll finns det dock rebellbaser som maskinerna inte riktigt rår på. Framförallt i Afrika, men även i sydamerika.

"Finns rollspel.nu kvar på internet?"

Nej, inga textsidor finns kvar. Nätet är egentligen bara en massa ettor och nollor som strömmar fram åt alla möjliga håll, man måste ha en "Eyesight" för att göra informationsflödet begripligt. Varje användare kan ha flera stycken, och växla mellan dessa, ungefär som en Predator. Det vanligaste läget är att man ser på saker som de angett att de vill bli sedda, men i många lägen är det förstås bättre att se på saker på helt andra sätt. (Att se genom väggar, att filtrera bort alla structar (bra om en sentinent gömmer sig i en folkmassa) eller att se alla användare som starkt lysande flammor från långt håll, tex.)

På nätet rör man sig i tre olika plan: Dels konstruktionsplanet (man svävar över informationsutbudet och ser alla "hemsidor" som lysande prickar på marken, som om man tittade ut ur ett flygplan över en storstad på natten), dels abstraktionsplanet (själva världen, som en stad eller ett landskap, eller något annat som är lättfattligt för det mänskliga sinnet. (hos galna hackerföreningar är det däremot mycket förbryllande) Närhelst du går in genom en dörr eller liknande, kan du komma in i en "sim" =simulerad verklighet. Då känner du plötsligt gravitation under fötterna och världen fungerar som i The Dome och The Con, ungefär, fast förstås sällan lika verklighetstroget.

Om man från konstruktionsplanet istället stiger upp mot rymden upplever du hela den vidsträckande nätrymden som ett gäng planeter i kosmos. Det är navigationsplanet. Planeterna rör sig inte eller så (som i ett riktigt solsystem), men de flesta fenomen här förklaras ändå med stronomiska termer. Genom att lämna en planet bakom dig och röra dig mot en annan kommer du till ett nytt webbhotell, där det finns fler webbvärldar att undersöka.

Ju högre upp i rymden man svävar, desto mer "riktig" upplever man alltså nätets struktur. Där ser man ju precis på vilken dator man surfar, och vilken väg datan skickas hem till ens egen hårdisk. När man landar och rör sig på planeternas "mark", då upplever man världen så konstigt som möjligt, så abstrakt som möjligt. Ändå är den för våra sinnen betydligt verkligare än vad det är att susa genom rymden och landa på planeter...

Men, som sagt, flummet i nätrymden är mest till för att stämningsfullt och andaktigt leda rollpersonerna in i de fysiska världar där de skall äventyra på riktigt.

/Rising
 
Top