Nekromanti Nytt artefaktsystem

Ceetan

Warrior
Joined
9 Jan 2004
Messages
246
Location
Stockholm, Bromma
Geometrisk förtrollning
Jag är inte särskilt förtjust i dod system för att göra magiska föremål. Jag ogillar särskilt sättet på vilket sigill, permanens och nexus är utformade när det gäller mer varaktiga förtrollningar. Jag har heller aldrig varit riktigt förtjust i det här med att ”lägga ner sin själ” i föremål (dvs. nexus, magikerstavar är en annan femma). Därför förutsatte jag mig att skapa ett system som dels hade lite mer flavour (tyckte jag), dels bygger lite mer på materialens förmåga att ta emot magi.

Tanken är att skapandet av en artefakt ska gå till så här:
• En besvärjelse kostar en viss mängd energi (psykepoäng) att lägga in i föremålet. Exakt hur många är lite oklart, men de formler jag hittills jobbat med är SV^2 * sqrtE, K * SV * sqrtE (K är en konstant som jag har varierat under mina försök men ännu inte hittat rätt med) och K * SV * E. Ett föremål förtrollat på det här sättet betraktas på samma sätt som ett föremål med permanens förut gjorde.
• Vill man minska kostnaden för att sedan använda föremålet kostar det extra energi. Här har jag funderat på två möjligheter. Endera att denna kostnad är proportionell mot grunden (t.ex. 10 * kostnaden enligt ovan) eller att den kostar ett visst antal energipoäng (t.ex. 100 /poängreduktion).
• Själva arbetet är tänkt att gå till så här: Magikern eller magikerna tar ett föremål, som måste ha någon slags magisk substans i sig (t.ex. anses guld, silver och koppar ha en liten magisk gnista). Om materialet inte har det, som t.ex. är fallet vid merparten av all keramik, måste man blanda i någon typ av alkemisk substans som kan tillhandahålla detta. Själva energiinmatningen (se ovan) sker ceremoniellt. En magiker kan normalt tillhandahålla psykepoäng i samma takt som han får den, i normala fall 1/ 3 timmars arbete. När energimängden är betald är föremålet förtrollat och kan användas. Flera magiker kan givetvis samarbeta; det kräver dock att samtliga behärskar den formel som skall ingjutas i föremålet till FV 15 eller mer. Det är bara den skickligaste magikern som behöver slå färdighetsslag. Tiden det tar att göra ett föremål är således beroende av antalet magiker och energimängden som krävs. Tiden i timmar det tar att förtrolla föremålet fås av formeln e * 3 / antalet magiker, där e = energin som krävs. För att kunna göra riktigt mäktiga föremål behöver man således ha väldigt gott om tid eller gott om magiker.

Fluff
Först tänkte jag att när man förtrollar ett föremål med geometrisk förtrollning, som jag gillar att kalla den här metoden, så skulle man rista in en fraktal på föremålet som på något sätt skulle representera ett ”bindningssigill”. Denna idé förkastade jag då den kändes alldeles för komplex. Vad jag istället valde jag att varje förtrollning måste man rista in en månghörning i föremålet. Denna månghörning ska ha lika många sidor som besvärjelsens skolvärde och minst lika stor area i kvadratcentimeter som E cm2.

Tankar
Två saker jag känner att jag måste fundera på är olika bonusar från olika material, samt bonusar från föremålets hantverkskvalitet (BFV).
En annan tanke: Ska jag göra den geometriska förtrollningen till en skola, där det dessutom finns olika specialeffekter man kan addera till det formler man lägger in och dessutom egna besvärjelser man kan lägga in?

Det här är givetvis väldigt alfa och därför vill jag gärna ha tips, synpunkter och idéer. Det lämpar sig förmodligen dåligt för low-fantasyvärldar, iaf för det som är riktigt low. Dessutom resulterar den fortfarande i relativt ”vanliga” föremål (typ ”förtrolla vapen E3”). Hur man gör med mer spännande och fascinerande magiska föremål har jag ännu inte kommit på, även om jag har en idé på lut.

Skall tiläggas att det är skrivet för DoD <6
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,599
Location
Helsingborg
Re: Nytt artefaktsystem [lång]

[tankar] Hmm.. Var ska jag börja och hur jag ska jag lägga upp det.. Det är ju så mycket jag vill skriva.. Jag måste begränsa mig på något sätt.. [/tanke]

Först och främst.. Vad vill du ha fram för känsla med dina regler? Som det är nu så tycker jag mest du ersatt enkla regler med ett par avancerade.. De fungerar lite annorlunda, men i princip så gör de samma saker.. Är det någon stämning du vill få fram? Visserligen.. Det ser ut som om du vill begränsa vanliga "Bredsvärd +1"-föremål.. Jag vet inte om det lyckas dock.. Du vill också göra det svårare för att lägga in magi i ett föremål.. Lite mer detaljerade regler för att krångla till det för magikern..

För mig själv.. Jag gillar att magi ska ha mystik.. Du har det lite för utstolpat för min smak.. Exempelvis det där med geometrisk utformning.. Det är lite stelt.. Se på Labols tråd nedan.. Sådana symboler skulle magiker kunna "yxa in" i de föremål som denne vill göra magiska.. Bara vetskapen om att symbolen kan se ut hur som helst tycker jag (vilket med andra ord inte behöver vara en världsomfattande åsikt) kan hjälpa till att sprida mystiken..

Du skriver "artefakter".. En artefakt när något jag sammanknippar med ordet "sällsynt".. Visst kan det finnas diverse magiska föremål, men när det kommer till artefakter så är det ett föremål i i regel har något att göra med förändringar i världshistorien.. Jag skulle inte ens skapa sådana regler för rollpersoner.. Artefakter är något de upplever, inte skapar..

Just artefakter vill jag ha unika.. De ska ha en personlighet, en stämning som gör att man verkligen inser att föremålet är unikt.. Det är svårt att få till i DoD:s magiregler och dina regler hade inte direkt något som gjorde det heller.. Det står i magireglerna till EDD att föremålet måste vara perfekt skapat.. Jag håller inte med.. Det är bara ballt om det är lite småtrasigt och gärna ska magin förvrida föremålet.. Jag har (inte) funderat (klart) på hur tiden påverkar magin i ett föremål.. Jag skulle tycka det var apballt med ett system som sade "För varje 5E som läggs in i föremålet så får den en nackdel".. Nackdelarna skulle kunna vara saker som -1 på STY, att det ger sin ägare något djurs karaktärsdrag, att det stjäls ofta, bringar förbannelse (fummel på 19-20) över sin ägare, blir intelligent, ändrar form/färg på något sätt.. Det finns nog rätt mycket man kan hitta på..

Egentligen är mitt enda trista svar "sätt ut dem värden du vill" om du vill skapa något så kraftfullt som en artefakt.. Egentligen är det det "bästa" men inte direkt vettigt då reglerna trots allt ska finnas där för att stödja spelledaren till att ta "rätt beslut" (läs: spelskaparens beslut).. Jag antar att det är sådana du vill forma..

"Jag har heller aldrig varit riktigt förtjust i det här med att ”lägga ner sin själ” i föremål (dvs. nexus, magikerstavar är en annan femma)."
Mellan magiska föremål och magikerstavar ser jag faktiskt inte någon skillnad (trots att jag har specialregler för magikerstavar.. Jag får tänka lite på det.. Visserligen har jag skrivit att det går till på annorlunda sätt att skapa magikerstavar efter karaktärsskapande än när rollpersonen skapas)..

Vad är det egentligen du inte gillar med själsgrejen? Det är väl rätt vanligt att man lägger ner sin tid, själ och pengar i något? :gremgrin: Från början är det en begränsning för magiker, men det kan man ju försköna genom att utveckla det hela.. Kanske är magi något endast begränsat till gudar att sprida och därför så försvinner PSY:n permanent när magikern delar med sig av sin magi till något annat? Kanske är det så att alla ting som är magiska även är levande och för att göra ett föremål magiskt så måste magikern dela med sig lite av sig själv?

Ok, men nu vill du inte ha det så.. Givetvis ska jag inte säga emot dig..

Jag tycker det är en bra grej att du skriver in i reglerna att föremålet behöver en magisk substans, typ en ädelmetall.. Du har det tankesättet när det gäller golemvarelser, så det är bra att du följer upp det tänkandet i övrig magi också.. Jag gillar också att ju bättre hantverk föremålet är, desto mer bonus ger föremålet.. Det tänkandet måste jag sno.. Som "bättre hantverk" ser jag också detaljer, möda och även vilket material föremålet består av.. Jag har läst regler på magikerstavar på nätet som raddat upp massormassor av olika ämnen och vilka saker som ger plus till vad.. Visst är det kanske "logiskt" men i längden så blir det tråkigt.. Det kan få resultatet att det är rätt lätt sluta sig till att "killen med kattskinn säkerligen är en mentalist".. Dessutom så hatar jag att behöva ta med mig en radda listor till speltillfället.. Jag gjorde som så med mina regler till magikerstavarna att ett sällsynt material gav en fast bonus, oavsett material.. För mig ett enkelt tankesätt.. Jag vet inte, men det känns som om en nekromantiker trots allt väljer en stav av ben.. Det är liksom standard ändå.. Så varför skapa regler som tvingar ("vägleder") spelaren till det?

"Ska jag göra den geometriska förtrollningen till en skola,"
Slutligen så kan jag skriva att till DoD4 så finns det en sådan skola.. Symbolism kallas den.. Själv så har jag kastat bort (nästan) alla symbolistens besvärjelser och gjort de allmänna besvärjelserna till symbolistbesvärjelser.. Den som skapar en symbolistmagiker (gud, vad jag använder ordet symbolist mycket nu då) skapar i princip en artefaktmagiker.. Denne har lärt sig tekniken att konvertera de gester som görs från vanliga besvärjelser till symboler som denne kan fästa på föremålet.. Jag har dock inte tänkt igenom symbolisterna så noga så detta är bara mina grundtankar..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte är nöjd med framförandet av sina kommentarer
 

Ceetan

Warrior
Joined
9 Jan 2004
Messages
246
Location
Stockholm, Bromma
Re: Nytt artefaktsystem [lång]

Forst...jag har typ suttit och väntat på att du skulle svara...du brukar kläcka ur dig värdefulla synpunkter.

Sen gjorde jag en verbal miss jag skrev artefakt när jag menade magiska föremål. mitt artefaktsystem är ju annorlundaregelbundet, är mest baserat på gadget systemet i gurps supers

Först och främst.. Vad vill du ha fram för känsla med dina regler? Som det är nu så tycker jag mest du ersatt enkla regler med ett par avancerade.. De fungerar lite annorlunda, men i princip så gör de samma saker.. Är det någon stämning du vill få fram? Visserligen.. Det ser ut som om du vill begränsa vanliga "Bredsvärd +1"-föremål.. Jag vet inte om det lyckas dock.. Du vill också göra det svårare för att lägga in magi i ett föremål.. Lite mer detaljerade regler för att krångla till det för magikern..

Njae.....jag har arbetat med magikerns handok som utgångspunkt, och där krevs det ju dels sigill permanenes och nexus samt (SV) månaders arbete. så med mina regler kontra det gamla blir det vanilgare med magiska föremål, vilket var min avsikt (vill ha det så i en viss del av kampanjen.
Just hära ville jag ha känslan "vetenskap" vi kommer til varför sen.


Du skriver "artefakter".. En artefakt när något jag sammanknippar med ordet "sällsynt"

Som, sagt en miss


Egentligen är mitt enda trista svar "sätt ut dem värden du vill" om du vill skapa något så kraftfullt som en artefakt.. Egentligen är det det "bästa" men inte direkt vettigt då reglerna trots allt ska finnas där för att stödja spelledaren till att ta "rätt beslut" (läs: spelskaparens beslut).. Jag antar att det är sådana du vill forma..
sånna har jag I gurps supers....de är bar lit eoklar t hur jag skall hanter dem i DoD

Sen är det faktiskt viktigt för mig att rollpersoner i teorin skall kunna göra allt som andra dödliga kan om de har samma förutsättningar..(sen att de kanske alldrig får det är en annan grej) Jag gillar att har reegler att luta mig mot, också om d e är mina egna.

Jag ogillar starkt när magi är teurgustisk och håller mig därför ifrån det.

Mellan magiska föremål och magikerstavar ser jag faktiskt inte någon skillnad (trots att jag har specialregler för magikerstavar.. Jag får tänka lite på det.. Visserligen har jag skrivit att det går till på annorlunda sätt att skapa magikerstavar efter karaktärsskapande än när rollpersonen skapas)..

Tänkte mer att ämne skulle listas typ såhär
Mithrill: -20% energi kostnad
Tex

Skilnaden för mig är att magiker stavar bara kan användas av magikern och därför är mer bunden til honom...typ

Själsstrulet håller magi ovanligt vilket inte passar världen vi spelar i nu
(ciress har fler magiska förmål än en d20 värld)
Där är just magin mer av en veten skap...och i synnerhet för "the geometric guild"...det är till och med så att den med sin vetenskapliga magi lyckas övermanna alla andra magiker.

Sen valde jagh inte att görra geometriken till en egen skola
Hade jag gjort nåt i den vägen skulle jag ha gjort dfem till syblism...så vi tänkte lika där

Jag vet att det bär me månghörningarna är tris...kände rätt förs..men sen var det inte lika kul llängre...för stelt.

Tack för svaret

:gremlaugh:
MVH Ceetan, som nu lägger sig aldelees försent
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Re: Nytt artefaktsystem [lång]

Är du inte rädd att världen blir en sprakande julgran av magiska föremål om man använder ett dylikt system? Det blir lite "Äh, jag orkar inte bära alla mina magiska svärd så jag ger bort ett till tiggaren i hörnet", varpå svaret blir "Han vägrar ta emot det utan ber om ett par kopparmynt så att han åtminstone kan köpa sig en brödbit."
 

Ceetan

Warrior
Joined
9 Jan 2004
Messages
246
Location
Stockholm, Bromma
Re: Nytt artefaktsystem [lång]

Tja.......i världen i fråga är magiska förmål unge fär lika vanliga som morderna bekvämligheteter i stil med telefon och frys. det är egetligen inte DOD kanske men jag använder dod s system för att jag kan det så pass bra.

"Är du inte rädd att världen blir en sprakande julgran av magiska föremål om man använder ett dylikt system"

Jo det är ett problem. Men om jag känner min spelgrupp rätt så slipper jag det. Känner jag dem fel får jag byta system.

Sen bero det juy lite på hur high man spelar. Men man måste ju forfarande ha en magiska bas att bygga det på....och guld, silver och mithrill är ju rätt värdefulla i de flesta världar, vilket brukar tyda på en viss ovanlighet.

Desutom Är ciressjust lite en Julgran av magi och magiska föremål
Det är en serievärld som publicerades av cross gen förlag......Serien heter Mystic ifall du vill snoka :gremsmile:

Sen vad gäller just magiska vapen tänkte jag göra dem lagbegränsade
 
Top