Ceetan
Warrior
Geometrisk förtrollning
Jag är inte särskilt förtjust i dod system för att göra magiska föremål. Jag ogillar särskilt sättet på vilket sigill, permanens och nexus är utformade när det gäller mer varaktiga förtrollningar. Jag har heller aldrig varit riktigt förtjust i det här med att ”lägga ner sin själ” i föremål (dvs. nexus, magikerstavar är en annan femma). Därför förutsatte jag mig att skapa ett system som dels hade lite mer flavour (tyckte jag), dels bygger lite mer på materialens förmåga att ta emot magi.
Tanken är att skapandet av en artefakt ska gå till så här:
• En besvärjelse kostar en viss mängd energi (psykepoäng) att lägga in i föremålet. Exakt hur många är lite oklart, men de formler jag hittills jobbat med är SV^2 * sqrtE, K * SV * sqrtE (K är en konstant som jag har varierat under mina försök men ännu inte hittat rätt med) och K * SV * E. Ett föremål förtrollat på det här sättet betraktas på samma sätt som ett föremål med permanens förut gjorde.
• Vill man minska kostnaden för att sedan använda föremålet kostar det extra energi. Här har jag funderat på två möjligheter. Endera att denna kostnad är proportionell mot grunden (t.ex. 10 * kostnaden enligt ovan) eller att den kostar ett visst antal energipoäng (t.ex. 100 /poängreduktion).
• Själva arbetet är tänkt att gå till så här: Magikern eller magikerna tar ett föremål, som måste ha någon slags magisk substans i sig (t.ex. anses guld, silver och koppar ha en liten magisk gnista). Om materialet inte har det, som t.ex. är fallet vid merparten av all keramik, måste man blanda i någon typ av alkemisk substans som kan tillhandahålla detta. Själva energiinmatningen (se ovan) sker ceremoniellt. En magiker kan normalt tillhandahålla psykepoäng i samma takt som han får den, i normala fall 1/ 3 timmars arbete. När energimängden är betald är föremålet förtrollat och kan användas. Flera magiker kan givetvis samarbeta; det kräver dock att samtliga behärskar den formel som skall ingjutas i föremålet till FV 15 eller mer. Det är bara den skickligaste magikern som behöver slå färdighetsslag. Tiden det tar att göra ett föremål är således beroende av antalet magiker och energimängden som krävs. Tiden i timmar det tar att förtrolla föremålet fås av formeln e * 3 / antalet magiker, där e = energin som krävs. För att kunna göra riktigt mäktiga föremål behöver man således ha väldigt gott om tid eller gott om magiker.
Fluff
Först tänkte jag att när man förtrollar ett föremål med geometrisk förtrollning, som jag gillar att kalla den här metoden, så skulle man rista in en fraktal på föremålet som på något sätt skulle representera ett ”bindningssigill”. Denna idé förkastade jag då den kändes alldeles för komplex. Vad jag istället valde jag att varje förtrollning måste man rista in en månghörning i föremålet. Denna månghörning ska ha lika många sidor som besvärjelsens skolvärde och minst lika stor area i kvadratcentimeter som E cm2.
Tankar
Två saker jag känner att jag måste fundera på är olika bonusar från olika material, samt bonusar från föremålets hantverkskvalitet (BFV).
En annan tanke: Ska jag göra den geometriska förtrollningen till en skola, där det dessutom finns olika specialeffekter man kan addera till det formler man lägger in och dessutom egna besvärjelser man kan lägga in?
Det här är givetvis väldigt alfa och därför vill jag gärna ha tips, synpunkter och idéer. Det lämpar sig förmodligen dåligt för low-fantasyvärldar, iaf för det som är riktigt low. Dessutom resulterar den fortfarande i relativt ”vanliga” föremål (typ ”förtrolla vapen E3”). Hur man gör med mer spännande och fascinerande magiska föremål har jag ännu inte kommit på, även om jag har en idé på lut.
Skall tiläggas att det är skrivet för DoD <6
Jag är inte särskilt förtjust i dod system för att göra magiska föremål. Jag ogillar särskilt sättet på vilket sigill, permanens och nexus är utformade när det gäller mer varaktiga förtrollningar. Jag har heller aldrig varit riktigt förtjust i det här med att ”lägga ner sin själ” i föremål (dvs. nexus, magikerstavar är en annan femma). Därför förutsatte jag mig att skapa ett system som dels hade lite mer flavour (tyckte jag), dels bygger lite mer på materialens förmåga att ta emot magi.
Tanken är att skapandet av en artefakt ska gå till så här:
• En besvärjelse kostar en viss mängd energi (psykepoäng) att lägga in i föremålet. Exakt hur många är lite oklart, men de formler jag hittills jobbat med är SV^2 * sqrtE, K * SV * sqrtE (K är en konstant som jag har varierat under mina försök men ännu inte hittat rätt med) och K * SV * E. Ett föremål förtrollat på det här sättet betraktas på samma sätt som ett föremål med permanens förut gjorde.
• Vill man minska kostnaden för att sedan använda föremålet kostar det extra energi. Här har jag funderat på två möjligheter. Endera att denna kostnad är proportionell mot grunden (t.ex. 10 * kostnaden enligt ovan) eller att den kostar ett visst antal energipoäng (t.ex. 100 /poängreduktion).
• Själva arbetet är tänkt att gå till så här: Magikern eller magikerna tar ett föremål, som måste ha någon slags magisk substans i sig (t.ex. anses guld, silver och koppar ha en liten magisk gnista). Om materialet inte har det, som t.ex. är fallet vid merparten av all keramik, måste man blanda i någon typ av alkemisk substans som kan tillhandahålla detta. Själva energiinmatningen (se ovan) sker ceremoniellt. En magiker kan normalt tillhandahålla psykepoäng i samma takt som han får den, i normala fall 1/ 3 timmars arbete. När energimängden är betald är föremålet förtrollat och kan användas. Flera magiker kan givetvis samarbeta; det kräver dock att samtliga behärskar den formel som skall ingjutas i föremålet till FV 15 eller mer. Det är bara den skickligaste magikern som behöver slå färdighetsslag. Tiden det tar att göra ett föremål är således beroende av antalet magiker och energimängden som krävs. Tiden i timmar det tar att förtrolla föremålet fås av formeln e * 3 / antalet magiker, där e = energin som krävs. För att kunna göra riktigt mäktiga föremål behöver man således ha väldigt gott om tid eller gott om magiker.
Fluff
Först tänkte jag att när man förtrollar ett föremål med geometrisk förtrollning, som jag gillar att kalla den här metoden, så skulle man rista in en fraktal på föremålet som på något sätt skulle representera ett ”bindningssigill”. Denna idé förkastade jag då den kändes alldeles för komplex. Vad jag istället valde jag att varje förtrollning måste man rista in en månghörning i föremålet. Denna månghörning ska ha lika många sidor som besvärjelsens skolvärde och minst lika stor area i kvadratcentimeter som E cm2.
Tankar
Två saker jag känner att jag måste fundera på är olika bonusar från olika material, samt bonusar från föremålets hantverkskvalitet (BFV).
En annan tanke: Ska jag göra den geometriska förtrollningen till en skola, där det dessutom finns olika specialeffekter man kan addera till det formler man lägger in och dessutom egna besvärjelser man kan lägga in?
Det här är givetvis väldigt alfa och därför vill jag gärna ha tips, synpunkter och idéer. Det lämpar sig förmodligen dåligt för low-fantasyvärldar, iaf för det som är riktigt low. Dessutom resulterar den fortfarande i relativt ”vanliga” föremål (typ ”förtrolla vapen E3”). Hur man gör med mer spännande och fascinerande magiska föremål har jag ännu inte kommit på, även om jag har en idé på lut.
Skall tiläggas att det är skrivet för DoD <6