Kronolaben
Veteran
Trevligt att ni engagerar i mina frågor! Jag uppskattar verkligen att diskutera regeltolkningar.
Askefora kan förmodligen också skada rollpersonerna ganska mycket innan de blir fria, åtminstone de som är i samma zon som hon. Hon kan ju köra spetsande grenar tills en hypnotiserad rollperson tappat all gard och dessutom förmodligen ett antal gånger till. Hypnosen byts ju inte förrän ”skada minskar målets hälsa” och då krävs ett lyckat slag för viljestyrka. Med en viljestyrka på 25% är risken ganska stor att rollpersonen hinner dö innan de blir fria. Även med 50% i viljestyrka så får hon ju ofta (50% av fallen) in minst två anfall som ger 5T6 skada. Missförstår jag något i reglerna?
För att göra fängslande blick mer balanserad skulle man kunna köra att hypnosen bryts så bryts så fort Askefora anfaller den hypnotiserade, eller åtminstone att man får göra viljestyrkeslaget så fort hon anfaller. Man skulle också kunna göra slaget för viljestyrka lättare om hon strider med någon av rollpersonerna. Andra tankar?
Det låter som en bra generell regel. Är detta beskrivet någonstans i reglerna som jag har missat? Att hypnotisera någon på pilskotts avstånd känns dock lite svårt. Jag hittar nog på någon begränsning här.Bolongo;n345577 said:Vad gäller avstånd för hennes blick eller besvärjelser eller avståndsvapen eller vad som helst, så är det siktavstånd om inget annat anges.
Bolongo;n345577 said:Jag har alltid spelat att magikern får Skuld Även vid misslyckande. Dels utifrån en ordagrann läsning av reglerna (i punktlistanstår det bara att det händer, inga kvalificeringar görs), dels eftersom det verkar metafysiskt rätt.
Jag läste också reglerna som att magikern får skuld hur det än går. Att jag tvekade berodde på att det inte är supertydligt och det i övrigt verkar vara ett ganska snällt rollspel.
Bolongo;n345577 said:Jag ser inte den hypnotiska blicken som särskilt problematisk.
Att Askefora ska vara en utmaning har jag inga problem med, men blir hon inte nästan omöjlig att ha ihjäl? Kan jag inte som diabolisk SL använda fängslande blick i tur och ordning på varje rollperson (har dessutom bara två i gruppen). Med FV 95% och begränsad viljestyrka hos rollpersonerna kommer hon (nästan) hypnotisera en rollperson per runda. Redan där har det väl blivit omöjligt att döda henne. Hypnosen bryts ju inte förrän den hypnotiserade blir skadad. Finns det någon annan begränsining i hypnosens varaktighet?Askefora kan förmodligen också skada rollpersonerna ganska mycket innan de blir fria, åtminstone de som är i samma zon som hon. Hon kan ju köra spetsande grenar tills en hypnotiserad rollperson tappat all gard och dessutom förmodligen ett antal gånger till. Hypnosen byts ju inte förrän ”skada minskar målets hälsa” och då krävs ett lyckat slag för viljestyrka. Med en viljestyrka på 25% är risken ganska stor att rollpersonen hinner dö innan de blir fria. Även med 50% i viljestyrka så får hon ju ofta (50% av fallen) in minst två anfall som ger 5T6 skada. Missförstår jag något i reglerna?
För att göra fängslande blick mer balanserad skulle man kunna köra att hypnosen bryts så bryts så fort Askefora anfaller den hypnotiserade, eller åtminstone att man får göra viljestyrkeslaget så fort hon anfaller. Man skulle också kunna göra slaget för viljestyrka lättare om hon strider med någon av rollpersonerna. Andra tankar?