Nekromanti Nybörjaräventyr

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Skall hålla i en studiecirkel för nybörjare i EON, och undrar om något av Neogames egna äventyr lämpar sig väl för nybörjare, eller om ni möjligtvis vet något annat äventyr som lämpar sig väl för nybörjare. (Och som är färdigskrivet då, såklart)

För övrigt: Någon som över huvud taget var det minsta intresserade av det material vi la upp om Mau-feng?
 

Legion

Warrior
Joined
22 Oct 2002
Messages
221
Diamantäpplet är i första hand skrivet för nybörjare, och är lätt att följa upp för den som spelat det och sedan vill ge sig på att spelleda. Fördelen med detta är också att man kan bygga vidare med de efterföljande äventyren Katres gåtor och Av blod komna.

Regnsynd är förmodligen det som ligger närmast efter detta i lämplighet. Lättöverskådligt, men ger lite andra aspekter på spelandet. Dock något mörkare och dystrare i sin framtoning.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Jag personligen har ju alltid fått för mig att nybörjare utvecklas mycket snabbt och bra om de spelar något lite svårare... Eftersom jag antar att spelledaren inte är nybörjare på varken rollspel eller eon skulle jag kunna tänka mig svårare och mer intrigerande äventyr än t.ex. diamantäpplet.

Diamantäpplet är ju ganska dataspels likt, få en quest, gå till en dungeon, döda monster, akta er för fällor, ta skatten, gå tillbaka, få belöning... Ja du vet...

Sådant känner jag att det inte utvecklar nybörjare speciellt mycket, istället kan de fastna i dungeon-bash-äventyrande eftersom de tror att det är det som gäller...
Nu beror ju allting på vad det är för grupp man spelar med, men som sagt, äventyr där man pratar med varandra, med andra och försöker lösa något på andra sätt än bara våld... Självklart ska våld och slagsmål förekomma, det är ju en kul och spännande del av rollspelandet (tycker jag)...

Men som sagt, jag tror på att man lär sig mer om det är lite mer utmanande. Nybörjaräventyr är bra, om både spelledaren och spelarna är nya på rollspel... Men annars...
Jarla är ett ganska trevligt äventyr där man som spelledare ganska enkelt kan göra svårighetsgraden lättare om spelarna inte verkar hänga med... Man kan dessutom slänga in mycket strid om spelarna gillar det... Men samtidigt kan man lära spelarna att prata med varandra in-character...

Diamantäpplet kan man köra igenom som kort introduktion och sedan fortsätta med Katres Gåtor som huvudäventyr... Det skulle kunna vara intressant...

Man skulle till exempel kunna inleda diamantäpplet med att rollpersonerna redan står utanför porten till templet och har nyckeln i sin hand, så berättar du/spelledaren lite kort om hur de fick uppdraget och vad de stött på under vägen dit... Sedan låter du dem gå in... Då kan man nog hinna med diamantäpplet på en eller två spelsessioner beroende på hur långa man gör dem... Man får med all bakgrund som behövs för att spela Katres Gåtor och sedan sätter man igång med KG direkt...

När jag leddes in på rollspelandets bana, så började jag med att lajva (vampire lajv), det vad dock ingen spelledare som hade tid att förklara hur det fungerade mer än "försök spela din karaktär"... Så fick jag sätta utt lite pluttar på ett karaktärsblad, som jag knappt visste vad de gjorde och se'n var det bara att köra...
Jag hade ingen aning om något, men det blev hur bra som hälst...

Samma har jag observerat hos nybörjare inom både rollspel och lajv, "tvingar" man dem att rollspela direkt så blir de väldigt bra rollspelare och det sitter i att rollspel är mer än dungeon-bash...

Nu blev detta inlägg ganska långt bara för att säga:
Välj ett äventyr som är lite svårare och innehåller intriger... Förbered dig på att ändra svårighetsgrad och innehåll efter vad spelarna verkar gilla...
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Som Legion skriver så gjordes Regnsynd för att passa som ett nybörjaräventyr, det är avgränsat och har handfasta "Om... så..."-beskrivningar (typ "Om RPna pratar med Bosse om Båtar så säger han att han hatar dem").
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Well, hade äran att lira Diamantäpplet nu i helgen. Få säga att det är ett tillräkligt enkelt & bra aäventyr att börja med. Om jag får säga det själv.
Så ta & fixa det, tycker jag. Så får jag hoppas att ni får lika trevligt som jag hade, när jag lirade det.

/ Johan K, som önskar alla Gott Nytt år !
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Då måste jag säga att det verkar som om det blir Diamantäpplet följt av Katres Gåtor och Av blod komna. Skall bli spännande, har själv aldrig spelat ett officiellt äventyr trots fem års EON-spelande, så det är nytt även för mig :gremlaugh:
 
Top