Nekromanti Nya vinklar?

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
Med anledning av de senaste debatterna på Skräckforumet tog jag en titt i de andra forumen för att se om det var något som "behövde diskuteras" - från mitt eget höga tyckes synsätt förstås.
Det jag kom fram till, och som jag gärna skulle vilja veta hur ni ställer er till innan jag ger mig till att skriva något långt, var att det diskuteras mycket om regelmekanik och spelvärldar här på Rollspelsmakandeforumet, men mycket lite om "spelvärldsskapandet" i sig.

Låt mig precisera lite;
Ta mitt inlägg om <a href="http://forum.rollspel.nu/showthread...llapsed&sb=5&vc=1#Post121082">Generaliserande hit och dit...</a>, tillexempel. Vore det inte intressant att diskutera sätt att beskriva världen på? Hur man bäst ska visa skillnaderna mellan kulturer och raser och få fram sina idéer till läsaren?
Eller varför inte diskutera lite mer i termerna utav behovet av att skapa nya raser i många fantsyvärldar (som f.ö. ofta verkar vara en skruvad variant av någon utav de "etablerade" fantasyraserna) istället för intressanta mänskliga kulturer?
Eller hur man skapar en mångfacetterad icke-mänsklig kultur; alla alver är sannolikt inte lika.
Eller skapar en välfungerande, men samtidigt världstypiskt och nyskapande magisystem?
Eller hur man balanserar den (förhoppningsvis) pågående politiska debatten i rollspelet, utan att göra det för invecklat (Vampire-hållet) eller för 'oseriöst' (Shadowrun-hållet.. "Orc Rights Activist", någon?)
Eller varför inte tips på litteratur; de flesta har väl tillgång till internet och bibliotek (och förhoppningsvis är de läskunniga också.. /images/icons/wink.gif).

Ja, så skulle jag kunna fortsätta. Idén och frågan är egentligen; är det värt/finns det intresse för att gå in lite djupare på grunderna bakom världsskapandet?

- §eraphim.
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Räta vinklar

Ja, det tycker jag...Alla diskussioner är intressanta. Specifiera bara en frågeställning...

"Love is a wonderful thing, too bad that it's ruined by lovers"
 
Top