Nya grejor att ha till grillat?

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
Jag har grillat över hela vintern och vad gäller kött så har vi en ganska stabil situation med oftast kyckling, fläskfile och fläskytterfile.

Men vad gäller tilltugg så börjar vi bli lite trötta på de saker som vi har. Mycket pommes av alla de slag, mer fancy potatisar som hemmagjorda klyftisar, smashed parmesan osv. och sedan mycket haloumi och majs och liknande. Lite andra saker som portobello, sparris med bacon och så vidare. Åsså sallader, vanliga eller med saker som feta, soltorkade tomater, melon, vindruvor och allsköns smaskigheter.

Men nu skulle det vara kul med något nytt på tilltugg! Jag är mest nyfiken på alternativ till potatis eller alternativa potatisar men även alla andra saker som kan göra grillningen lite varierad. Några bra tips?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,187
Jag gillar inte sötpotatis i olika former, men många andra gör det.

Och grilla fisk? (Men eftersom det inte nämndes antar jag att det finns en anledning till det?)
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,121
På grillen:
  1. majskolv
  2. blomkål (antingen ett helt huvud med lite olja och salt, men då behöver den lång tid och gärna ett bra lock), eller i skivor.
  3. Aubergine. I skivor, pensla med olja och salta. Eller släng på en hel, grilla skiten ur den och gör en röra med vitlök och persilja.
  4. Lök. Hela eller halva beroende på storlek. Lite mindre rödlök är toppen såhär på vårkanten.
  5. Sparris. Supergott att grilla istället för att koka.
  6. svamp. hela champinjoner eller varför inte en portabello? funkar även som ersättning för biffen i hamburgare.
Från köket:

  1. Guacamole. Mosa lagom färsk avokado med vitlök, salt, peppar, finhackad rödlök, lite lite chili och massa koriander.
  2. BBQ sås om det vankas något åt pulled-pork hållet (https://javligtgott.se/recept/bbq-sas-grundrecept-som-gar-att-variera/)
  3. En god hemkörd bea
  4. Hemmagjord salsa: urkärnade tomater, någon fin lök, salt, peppar, chili efter tycke och smak, vinäger och lite socker. en fulvariant som jag tycker blir rätt gott är att toppa upp med lite sweet chilisås. blir toppen till fläsk.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
Jag gillar inte sötpotatis i olika former, men många andra gör det.

Och grilla fisk? (Men eftersom det inte nämndes antar jag att det finns en anledning till det?)
Nej då, ingen anledning direkt. Vi grillar inte fisk så ofta men det händer. Men det är mer tilltuggen som jag är ute efter. :)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,187
  1. Hemmagjord salsa: urkärnade tomater, någon fin lök, salt, peppar, chili efter tycke och smak, vinäger och lite socker. en fulvariant som jag tycker blir rätt gott är att toppa upp med lite sweet chilisås. blir toppen till fläsk.
Pico de Gallo blir alltid bra.

 
  • Like
Reactions: Ram

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
321
Färsk frukt.

Låtsas som om det var "vanlig mat". Pasta eller ris. Potatismos (eller ett mos av något annat). Polenta. Risotto.
 
  • Like
Reactions: Ram

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,121
Färsk frukt.

Låtsas som om det var "vanlig mat". Pasta eller ris. Potatismos (eller ett mos av något annat). Polenta. Risotto.
Vilket får mig att komma ihåg:

Vattenmelon + rödlök + mynta + fetaost.
 
  • Like
Reactions: Ram

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
321
Vilket får mig att komma ihåg:

Vattenmelon + rödlök + mynta + fetaost.
Ja, det är en trevlig klassiker!

Men jag menar alltså att helt enkelt äta frukt till. :) Men nu kom jag också att tänka på: bröd. Ät bröd till (något som inte är korvbröd alltså).
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,187
Vi har pratat salsa och guacamole redan, men man borde väl kunna vinkla hela grejen åt taco-hållet om man vill, med salsa, guacamole, nachos, tortillas... det blir ett rätt annat grepp än det svenska "grillat med potatissallad"?
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Skiva aubergine (eller squash) på längden. Salta, låt stå, torka av. Stek hårt i grillpanna till fina ränder. Lägg i ugnsform, slå över så mycket olivolja som samvetet medger. Baka i 200-225 grader 25-40 minuter. Pressa över vitlök.

Gott men inte vackert.

Man kan grilla potatis också. Koka inte helt färdig, halvera eller skär i tjocka skivor beroende på hur stor den är, pensla med olja, grilla.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,187
Skiva aubergine (eller squash) på längden. Salta, låt stå, torka av. Stek hårt i grillpanna till fina ränder. Lägg i ugnsform, slå över så mycket olivolja som samvetet medger. Baka i 200-225 grader 25-40 minuter.
Man kan också använda grillen för en hel aubergine eller två (obs! peta hål, det är en jäkla handgranat annars!) och mycket enkelt ta det vidare till Baba Ganoush, som alltid blir suveränt bra.

 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,925
Gräddstuvad majs, alltså det jänkarna kallar ”creamed corn”. Oerhört onyttigt. Jag:
  1. fräser någon hackad klyfta vitlök och färsk chili i smör,
  2. Slår i en avrunnen burk majs i kastrullen, fräser lite till,
  3. sedan häller jag på vispgrädde och låter det puttra några minuter. Ta inte för mycket grädde, du kan alltid hälla på mer senare om det skulle bli för stabbig konsistens
  4. Ta upp ungefär 2/3 av majsen och ställ åt sidan.
  5. Mixa den majs som är kvar i med en stavmixer.
  6. Häll tillbaka den hela majsen i kastrullen och låt puttra ett par minuter till.
  7. Smaka av med salt
 
Top