Nekromanti Noir skickat på tryck

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Grattis!

En liten fråga bara: varför har Noir ett eget forum istället för ett som ligger på wrnu?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Grattis!

Noir.nu har faktiskt fem öppna forum och fem interna forum, som nästan alla används flitigt. Ett enda forum på rollspel.nu hade inte funkat lika bra - dessutom behöver vi som sagt interna forum som inte är öppna för läsning. Utöver det är förstås fördelen att forumen är nära knutna till Noirs hemsida och kommande wiki - samt att de är snyggare :gremwink:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Grattis!

Tackar! Det är ett läskigt åtagande och mycket pengar står på spel, men det är sådant här som gör livet värt att leva. =)

Anledningen är att den (lilla) forskning som finns gällande forum och communitybyggnad (jag har inga referenser här hemma, utan allt finns på MindArk) visar att om forumet inte finns på samma sajt som en tjänst eller vara så uppfattas det inte alls i lika hög grad som varandes "officiellt".

Nackdelen är ju att man går miste om en stor användarbas från start.

Dessutom bygger min vision av Noir som helhetskoncept mycket på ett aktivt och levande community och då sköts det bäst om allt ligger under samma tak.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Kul, ska bli spännade att bläddra i då! Hur stor upplaga blev det? Och var trycker ni?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Trevligt att hörs !

Det var ju misnt sagt goda nyheter.
Hoppas att du slipper nått klödd med tryckerier & sådant...

/ Johan K, som är sådär lagom mör efter en helgs jobbande.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Upplaga

Vi trycker i Baltikum och upplagan är 2500 ex (jag ser ingen anledning att hålla siffran hemlig, jag hoppas att sälja dessa på fem år). Av dessa är 100 special limited and numbered edition och 10 i äkta läderband (dessa är dock inte till försäljning utan är speciella hedersutgåvor).

Hur många ex är Saga i?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Trevligt att hörs !

Nej, det får vi verkligen inte hoppas. Jag tycker att frekvensen av strulande tryckerier har varit väl hög för svenska tillverkare på sistone.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Upplaga

2500.. you got balls ;-)

Första tryckningen på Saga är ynka 300 ex. Det var tydligen lite lågt, med tanke på intresset hittills, men det ger i alla fall möjlighet att rätta till några irriterande småfel (som felstavade namn ;-) ) till nästa upplaga. Vi tryckte hos Printon i Estland.
 

Gismya

Veteran
Joined
27 Aug 2006
Messages
24
Location
Nyinflyttad Umeåbo
Re: Upplaga

Vad är det speciella med limited edition förutom att den har nummer? Hur mycket mer kommer den att kosta?

Självklart vill man ha en limited edition!

/Gismya - Jag måste kanske börja beta av alla rollspel jag inte testat >_<
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Limited edition

Alla detaljer är ännu inte spikade, men omslaget blir annorlunda, antaligen "fuskläder", kanske ett bokband som kan användas som bokmärke samt ett signerat och numrerat certifikat, stämplat och godkänt av Staten i form av Arkivministeriet och Sanningsministeriet. Jag inväntar slutligt pris på detta från tryckeriet, men jag gissar på mellan 500-700 kr.
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: Limited edition

Nu får man ju lite ångest. Det vanliga omslaget är ju så snyggt att man absolut vill ha det också! Blir dyrt med dubbla ex... :gremwink:
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Upplaga

[ QUOTE ]
Vi trycker i Baltikum och upplagan är 2500 ex (jag ser ingen anledning att hålla siffran hemlig, jag hoppas att sälja dessa på fem år).

[/ QUOTE ]

Hur står sig detta jämfört med andra svenska komersiella rollspel? T.ex. med förstautgåvorna av Eon eller Neotech. (Om nu en "gammal" man minns så långt tillbaka i tiden?)

Själv tycker jag 2500 ex låter i minsta laget men jag kan ju inte branchen lika bra som Marco så det är nog realistiskt.

Vad implicerar en sådan upplaga för eventuella suplement, typ 1000 eller 1500? Man kan ju anta att mängden grundböcker sätter en övre gräns för hur mycket ex av moduler man kan kränga.

/Bjorn
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Upplaga

Tvärtom, det är en stor upplaga nuförtiden... I alla fall för ett relativt nischat spel som Nior. Har ingen aning om hur många nya DoDT eller Eon som trycks, men det är fler än Western, och dubbelt så många som Saga, En Garde och Hammaren & Trollspöt tillsammans, om jag förstått rätt.
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
När boken dyker upp skulle jag vilja ta på mig min hatt, vinkla persiennerna, hälla upp ett glas whiskey och försvinna in i boken i några dagar. Jag ser fram emot att få lägga mina fingrar på den.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Gemiggemiggemig! ...

Boka in mig på en Limited Edition Noir.

Nu!
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Gemiggemiggemig! ...

Gärna det, men du kan göra det själv om några dagar, när Noir-shoppen (i samarbete med Neogames) kommer upp. =)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Gemiggemiggemig! ...

Några dagar bidde 12. Men nu är Noirbutiken uppe på www.noir.nu och där kan man förhandsbeställa Noir regelbok samt Noir Limited Edition regelbok. =)

Samt ett schysst paket. ,-)
 
Top