Nekromanti Nej nu hundans så är jag.....

Lord Renisis

Warrior
Joined
26 Jul 2003
Messages
376
Location
Linköping
GLAD :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:
Idag kom två efterlängatade böcker på posten och har nu läst det mesta som finns i MiM ovh Vapenmästaren.......
Några saker jag undrar över är:
Vad har Kuradi("Var det första vi slakta :gremsmile: ") o göra i de Svarta tornen?
Vad är det för något som finns där? (Eventuella svar är det spoiler för silvervarg o Ziax på då jag hadde tänkt att skicka ett hejdundrande äventyr på dom..)

2.Tycker inte ni munkarna från sung ska andvända sig av svärd,stavar,shurikens?
Jag har alltid sett de som shaolinmunkar och dom har en helsikes massa vapen...


3.Vad tyckte ni om böckerna?(De som fått dom alltså..)
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Vad har Kuradi("Var det första vi slakta ") o göra i de Svarta tornen?

Läs sista delen i Nattens Ängel så har du min version om vad de gör där...eller snarare inte gör :gremwink:
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Re: Ordet har jag aldrig hört förr [OT]

Speciellt inte från Revan

Förstår det..vet inte var det kom ifrån, det bara dök upp liksom

Allvarligt..läs om Svarta tornen där..vad dom gör där vet ingen..utom Eons alla SL..det är upp till var och en.
 

Zippo

Veteran
Joined
1 Oct 2002
Messages
178
Location
Kristinehamn, Värmland
2.Tycker inte ni munkarna från sung ska andvända sig av svärd,stavar,shurikens?

Nej, för Sungmunkarna skall ändast använda stavar(eller liknanade trävapen). Så står det och så skall det vara också. Men om du är SL så får du självklart ändra saker hur du vill utan att behöva andras klagomål.

3.Vad tyckte ni om böckerna?(De som fått dom alltså..)

Vapenmästaren
Tjae, allt var faktiskt bra. Men jag blev lite besviken med några liten saker.De har inte gjort upp några vapen eller rustningar för raunlänningar :gremmad: jag hoppades nämligen det. Tyckte mer om faktasättet som stridskonsterna ståg i från Krigarens väg desutom

Men hur som helst så var det bra beskrivet om alla vapen, rustningar och historia om legendariska vapen och kapitlet Vapensmeden var mycket bra också, särskilt beskrivningen om att man kan tillverka ett svärd som är eldformad.
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Några frågor om Vapenmästaren.
Fungerar stridskonsterna likadant som i Krigarens Väg?
Fanns det nya tekniker/stridsskolor, eller var den nästan bara samma som tidigare?
Hur mycket längre var stirdskonstkapitlet (gärna antal sidor)?
Är ordnarna desamma som i Riddaren?
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
"Fungerar stridskonsterna likadant som i Krigarens Väg?"

Typ...

"Fanns det nya tekniker/stridsskolor, eller var den nästan bara samma som tidigare?"

Ganska grovt mycket ändringar och nytt... 'ganska' är en underdrift.

"Hur mycket längre var stirdskonstkapitlet (gärna antal sidor)?"

Stridskonst kapitlet börjar på sidan 75 och slutar på sidan 100

"Är ordnarna desamma som i Riddaren?"

Nehee, du...
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Fungerar stridskonsterna likadant som i Krigarens Väg?
Det har tillkommit en del, bland annat regler för att begränsa antalet tekniker man kan ha. Dessutom finns det nu regler för exakt hur man lär sig nya tekniker man vill infoga i en stridskonst.


Fanns det nya tekniker/stridsskolor, eller var den nästan bara samma som tidigare?
Jag tror att det var tre (eller möjligen någon mer) nya skolor, jag har inte Krigarens väg här, men vissa har också försvunnit - framför allt lönnmördarkonsten, som jag reagerade för. Det fanns en del nya tekniker, men till exempel "lönnmord" hade försvunnit. (Vet någon om detta är en medveten strategi, alltså att det kommer andra regler för sådana aktiviteter senare?) En del gamla tekniker har också modifierats.


Hur mycket längre var stirdskonstkapitlet (gärna antal sidor)?
Se tidigare svar, men var medveten om att layouten har ändrats (enligt mig: drastiskt förfulats!) från Krigarens väg - texten är mycket mer ihoptryckt.

/LordTengel
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Lönnmord [OT]

"Det fanns en del nya tekniker, men till exempel "lönnmord" hade försvunnit. (Vet någon om detta är en medveten strategi, alltså att det kommer andra regler för sådana aktiviteter senare?)"

Frågar man mig är den tekniken fruktansvärt onödig, överflödig och ologisk och därför kommer åtminstone inte jag att sakna den det minsta. Det borde liksom inte krävas en hel teknik för att ha ihjäl en totalt oförberedd motståndare. Jag skulle säga att det går under (den inoficiella?) regeln Nådastöt, som multiplicerar skadan med tio, låter spelledaren välja lämpliga extraskador eller (bäst av allt) automatiskt ger offret en passande, livshotande skada, kanske utan någon ytterligare regels inblandning om spelaren bara motiverar sin nesliga handling nog bra, kanske genom att säga: "Jag smyger mig upp bakom personen och bryter nacken/skär av strupen/kör min dolk genom ryggen, in i hjärtat/[något annat kreativt]". Vissa av alternativen kan väl kräva någon form av slag kanske, som ett mot Styrka, Slagsmål eller någon Stridskonst med Greppa för att bryta nacken, ett slag mot Läkekonst (anatomi) för att köra dolken genom ryggen, in i hjärtat. Eller nå. Enda kravet för vem som helst, lönnmördare eller inte, att utföra denna handling borde vara att just att motståndaren inte kan göra något åt saken, exempelvis eftersom man lyckats med sitt Smyga-slag medan han inte lyckats med något passande slag för att upptäcka en. Och en låg heder, kanske.
 

Hanoi

Veteran
Joined
5 Jan 2003
Messages
79
Location
Lidingö
jaha. vad finns det för sköna nya ordnar då? riktiga vapenmästarordnar? finns det nån order för bara alviska vapenmästare?
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Lönnmord [OT]

Jo, det låter ju vettigt. Nådastöt är en officiel regel, men jag tror den bara låter offret likvideras utan större problem.
Kanske lite dåligt med tanke på att om någon lyckas smyga fram mot en RP är denne ganska död...
 

Hanoi

Veteran
Joined
5 Jan 2003
Messages
79
Location
Lidingö
liljegardist

äh, de får man ju inte vara... yrket finns inte. i och för sig kan man väl göra en sådan med hjälp av vapenmästaryrket och den unika stridskonsten, men då borde den sistnämnda innehålla lite mer sekundära färdigheter. kunde vara lite coolt att vara en liljegardist annars (åka runt och utföra en massa uppdrag åt högt uppsatta politiker och magiker, eller vad säger ni?), fast jag tänkte mig nåt annat... kanske lite sköna léaram-alver som har nån orden..? inte?
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Lönnmord [OT]

"Kanske lite dåligt med tanke på att om någon lyckas smyga fram mot en RP är denne ganska död..."

Jag tycker det låter alldeles utmärkt konsekvent, logiskt och trovärdigt, men som tur är inte särskilt vanligt. Eller åtminstone borde det inte vara det. Fast det är ju klart; bråkar man med fel personer ständigt, lägger näsan i blöt hela tiden eller blir för mäktig för sitt eget bästa utan att lägga tillräckliga resurser på att skydda sig så är det kanske inte så ovanligt att någon skulle vilja få en kniv inkörd i ens rygg.

Fast när man tänker efter så skulle nog lönnmordet ske genom något så odramatiskt och tarvligt som matförgiftning, och då talar jag inte om salmonella eller någon annan inälvsparasit. Det är så mycket enklare, billigare och säkrare, helt enkelt. Varför krångla till det med dyra lönnmördare som förutom att de riskerar sitt eget liv dessutom riskerar att avslöja vem som anställt honom?
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Lönnmord [OT]

För att dyra lönnmördare blir så mycket bättre spelande efteråt när de har misslyckats :gremwink:
Men jo, det är konsekvent. Men alldeles för dåligt. Tänk bara en spelare som skulle kunna få för sig att missbruka regeln...
 

Lord Renisis

Warrior
Joined
26 Jul 2003
Messages
376
Location
Linköping
Re: Ordet har jag aldrig hört förr [OT]

Allvarligt..läs om Svarta tornen där..vad dom gör där vet ingen..utom Eons alla SL..det är upp till var och en.
Jag tycker det är svårt att komma på någon vettig andledning....

P.s Hoppas du inte tog illa upp i mitt tidigare inlägg D.s
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Re: Ordet har jag aldrig hört förr [OT]

Jag tycker det är svårt att komma på någon vettig andledning

Tycker jag har en yfsad anledning i Nattens Ängel..faktiskt :gremwink:

Hoppas du inte tog illa upp i mitt tidigare inlägg

Ingen som helst fara :gremlaugh:
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Lönnmord [OT]

"För att dyra lönnmördare blir så mycket bättre spelande efteråt när de har misslyckats"

Jag skulle tycka det var roligare om man blev anklagad för giftmordförsök, eller bara för att man anställt en lönnmördare, och sedan att man måste rentvå sig från dessa anklagelser. Misslyckade våldsmord, eller äventyrliga och asballa våldsmord över huvudet taget samt den fartfyllda och farliga flykten från dessa o.s.v. är sååå uttjatade att jag nästan kräks.

"Tänk bara en spelare som skulle kunna få för sig att missbruka regeln."

Missbruka? Vill man döda någon på ett enkelt men ändå våldsamt vis så är det ju liksom det självklara valet, såvida man verkligen har låg heder eller något annat passande som motiverar till ett sådant "hugg i ryggen", bokstavligt talat. Så, enda sättet jag ser att man ska kunna missbruka regeln är om man använder den med en opassande karaktär, som exempelvis har hög heder, men sådana inkompetenta spelare, som inte kan spela sina rollpersoner, kan man ju tvinga att misslyckas med ett lätt eller, i vissa fall, mycket lätt slag mot Heder för att få utföra handlingen. Jag vet att det är trist att reglerna tar över hur ens rollperson reagerar, men spelare som missbrukar regler för egen "vinning" (om man nu verkligen kan tala om vinning i rollspel) är långt mycket tråkigare, för hela spelgruppen alltså, utom möjligen den kassa spelaren.

Denna regel bör knappast existera för att den är balanserad eller bara lagomt användbar när det gäller att dräpa folk. Det finns ändå så otroligt mycket regler att missbruka för våldsamma handlingar som det är (*host*magi*host*stridskonster*host*). Nej, den är trovärdig och faktiskt rent ut sagt realistisk, men realistiska krav kommer ju därtill, vilket lär begränsa dess användande.

Men det är ju klart, vissa spelare skulle ju kunna börja ge alla sin nya karaktärer låg heder just för denna nya regels skull, men då skulle jag som spelledare se till att sätta käppar, nej trädstammar, i hjulen för honom genom att ständigt låta hans offer upptäcka honom eller liknande. Eller varför inte låta någon utredare av mordet hitta en vital ledtråd som möjliggör att rättvisa kan skipas och spelarens rollperson blir av med sitt huvud? Eller så skulle jag försöka bli av med spelaren. Eller tillrättavisa honom.

För övrigt tycker jag inte att en enda regel bör vara balanserad utan att de endast ska finnas för att avspegla hur spelvärlden fungerar, oavsett hur mycket usla spelare kan mygla med dem. Det medför en tillräckliga och passande balans automatiskt, om man nu vet vad man vill och dessutom kan konstruera en regel för just det ändamålet.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Vapenmästaren: en sammanfattning

De första kapitlet vid namn Krigaren bjuder ganska lite nytt, utan är ganska lik Krigarens väg-stuket med veteranregler, nischade yrkesbanor och några ordnar.

Kapitel två är Vapen och det sammanfattar ganska väl vad det handlar om. Det innehåller standardvapnena från regelboken, samt alla andra publicerade vapen från KV, Alver, Dvärgar, Tiraker och Sjöfarare & pirater + en del nya. Alla dessa beskrivs med en text, en bild och vapendata. Vapnena är grupperade efter vapengrupp, t ex svärd, yxor, stångvapen, piskor och armborst.

Kapitel tre heter sköldar pch rustningar och är ganska likt det föregående. Nytt är att rustningsbilderna föreställer hela rustningar (nej, det finns ingen bild på nitläder...) istället för en kvadrattum (nej, jag menar inte bildstorlek) av rustningarna. Nytt är även en efterlängtad bild som illustrerar träffområdena/rustningskoderna på en humanoid och en välbehövlig lista på vilken utrustning (vapen+rustning) som vissa typiska sorters krigare brukar ha. Saknas gör informationen om hur man tar på sig respektive rustning (behöver man hjälp?, hur lång tid tar det? osv.). Detta kan dock åtgärdas med en liten text på hemsidan i framtiden.

Kapitel fyra kallas Vapensmeden, och är trots sin ringa storlek (8 sidor) är ett av de viktigaste, eftersom det är i stort sett helt nytt. Beskrivningarna om smidesindustrin verkar hamna på en bra nivå mellan fjantasy (D&D) och medeltid (Västmark). Lite närmare den andre tror jag...

Kapitel fem är stridskonster. Nytt är förhållandet mellan hur många poäng tekniker kostar samt att vissa tekniker kräver andra för att kunna läras in (målpunkter borde dock kräva precisionsanfall, men så blev inte fallet, vet ej varför). Dessutom finns det beskrivet hur olika typer av stridsakademier ser ut.

Kapitel sex och sju är Berömda krigare och Legendariska vapen, vilka är som man hade kunnat tänka sig, bra är att de tinte finns några krigarkändisar med Rykte 6 som i Krigarens Väg.

Jag vill inte betygsätta boken då vapenfetischism inte är riktigt min grej, jag hade hellre sett en ny magibox alternativt en bok om Thalamur. Men jag är glad ändå, för jag är ärkemagiker... :gremsmile:
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Lönnmord [OT]

Det jag menade var missbruka, som i en spelare som bestämmde sig för att han är sur, smyger sig på alla andra rollpersoner ochhar ihjäl dom.
Inte heller menade jag våldsmord och flykt, utan bara vanliga mordfösök och vad som händer efteråt...
 
Top