Nekromanti Necronomicon

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Är bara väldigt nyfiken på om det finns någon på forumet som anser att Necronomicon och den så kallade "Chtulu Mythos" vara mer än bara ett kul påhitt av H. P. Lovecraft.

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Inte som du sannolikt menar (att det skulle finnas sanning bakom) men det har ju blivit mer av det hela... Jag tror att det finns rätt många icke-lovecraftläsare som skulle tro att necronomicon faktiskt är något ur verklig mytologi. Det är ju inte så konstigt med tanke på att folks religioner kan vara nästan hur knäppa som helst...

Om man frågade mannen på gatan "vad är necronomicon" skulle nog flera säga "något ockult" än "en del av lovecrafts litterära universum" :)

Vad gäller Mythos är det ju lätt att testa:
Hastur, Hastur, Hastur...
Se, inget hände...

hmm, måste sluta nu för jag hörde ett mystiskt ljud i det andra rummet.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Nja, det jag egentligen frågade efter var om det finns folk som tror att Abdul al-Hazred är någon annan än Lovecrafts alter ego.

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
hörsägen

En kompis till mig påstod att det funnits en galen arab vi det namnet som skkrivit en del rappakalja som kom att kallas necromonicon, och att sedan HPL fått nys om detta och broderat ut historien betydligt vilket i slutändan ledde till hela myten kring Necromonicon.
Vet ej hur sant detta är. Kommentar någon?
 

Chrono_UBBT

Veteran
Joined
13 Feb 2001
Messages
114
Location
Mars (tänker flytta till Pluto)
Necronomicon!!!(yes please)

Jo jag tror bestämt att Necronomicon och de gamle existerar,
och när vi ändå är igång ÄR DET NÅGON SOM SKA MED PÅ SMURF JAKT I HELGEN!

"It´s to bad she won´t live,
but then again who does"/Blade Runner
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Re: hörsägen

Det låter som om din vän har läst något i stil med <a href="http://www.digital-brilliance.com/necron/necron.htm">The Necronomicon Anti-FAQ</a> eller det som denna sägs vara byggd på, nämligen "The Book of the Arab" av Justin Geoffry, (Starry Wisdom
Press, 1979). Författaren till TNA-FAQ, Colin Low, har dock själv förklarat att detta bara är ett påhitt. (Se <a href="http://www.digital-brilliance.com/kab/essays/index.htm">här</a>.)

Tja, själv utesluter jag inte någonting, jag bara kommenterar.

/Jakob
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: hörsägen

"själv utesluter jag inte någonting, jag bara kommenterar."

Jag tänkte bra kort sammanfatta vad som står i inledningen till Necronomicon: De döda namnens bok, sammanställd av Sam J Lundwall och det är att Necronomicon är uppfunnen av Lovecraft själv och har därför aldrig funnits. Samtidigt så är det så i vår underbara värld att inget är omöjligt. I England och USA finns fler tal olika Necronomicon, den första utgiven 1973 av L Sprague De Camp som en tunn bok med alla sidor identiskt fyllda med vacker kalligrafi. Texten går inte att läsa den inte betyder något men den är vacker att se på. Det ges exempel på fler necronomiconböcker så trots att den egentligen inte finns så finns den ändå så att säga.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Nerosuferoth

Swordsman
Joined
3 Dec 2000
Messages
409
Location
Menzoberranzan
Re: hörsägen

Det är ju inte omöjligt (observera att jag skriver möjligt, inte troligt) att H.P. Lovecraft har läst Al Azif/Necronomicon eller en motsvarande existerande text, och bestämde sig för att det var riskfritt att sprida sanningen om den värld vi lever i eftersom läsaren automatiskt tror att det är fiktion. På så vis slipper man ju bli inspärrad på Arkham Asylum eller något annat madrasserat ställe med jättesympatisk personal.

När nu "Necronomicon: De döda namnens bok" från Sam J Lundvall Fakta & Fantasi AB nämndes tidigare så kan jag inte låta bli att berätta att jag sammanställde en egen Necronomicon som ett skolarbete i Grafisk formgivning. Där samlade jag alla Lovecrafts faktatexter om Necronomicon som finns med i "Necronomicon: De döda namnens bok". 42 sidor, jättemassor med övertid och ett MVG blev det av det i särklass roligaste jag har gjort i skolan.

Jag reserverar mig för eventuell svamlighet på grund av att jag snart har varit vaken i 24 timmar. Jag känner mig faktiskt lite... eh... trötzzz...zzzz...................................................................................................................Ashley Riot

And this is also part of the game, I suppose, Sydney?
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: hörsägen

Nerosuferoth skrev:
Det är ju inte omöjligt (observera att jag skriver möjligt, inte troligt) att H.P. Lovecraft har läst Al Azif/Necronomicon eller en motsvarande existerande text, och bestämde sig
för att det var riskfritt att sprida sanningen om den värld vi lever i eftersom läsaren automatiskt tror att det är fiktion. På så vis slipper man ju bli inspärrad på Arkham Asylum eller
något annat madrasserat ställe med jättesympatisk personal.

Det är heller inte omöjligt att månen är jord av grön ost, att solen kretsar runt jorden och att Lovecrafts mamma egentligen var en Dark Young of Shub-Niggurath.

Lovecraft själv var (enligt bevarad brevväxling mellan honom och hans vänner) oerhört irriterad på de SF- och skräcknördar som redan då det begav sig var övertygade om att Necronomicon fanns på riktigt.

Det är väl fint att vara tolerant och ha ett öppet sinne, men som en vän till mig brukar säga: “Don't be so open-minded your brains fall out.”

mvh
Örnie
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Tja, någon "riktig" necronomicon kan nog inte sägas finnas... Själva ordet necronomicon är ju i sig en rätt underlig sammansättning. Dock finns ju en hel del nog så skumma böcker, vilka Lovecraft säkert har hämtat inspiration från. Voynich-manuskriptet, Liber Logaeth, Liber Iuratus är några sådana...

Agh zadrau pôtul ilur Exarhep iz zanashrob bugd agh stâzob majât-snoshgronk tiul rausuga...
 

Palpatine

Veteran
Joined
25 Jun 2000
Messages
65
Location
Olofström, Olofströms kommun, Blekinge, Sverige.
Re: hörsägen

Men håll med om att det är en kul sak att sitta och spåna på. Vilka fantastiska äventyrsuppslag man kan få fram när man funderar på att ha ett äventyr att utspela sig år 2001 cirka femhundra meter hemifrån. :) Har du möjlighet så skall du läsa Rickard Berghorns "Necronomicon i Sverige" i Minotauren nr 8. Där nämns bland annat Sam J. Lundwalls "kopia".

Nihil curo de ista tua stulta suoerstitione!
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Re: hörsägen

Har du möjlighet så skall du läsa Rickard Berghorns "Necronomicon i Sverige" i Minotauren nr 8. Där nämns bland annat Sam J. Lundwalls "kopia".

Den kan även jag rekommendera. Om inte annat så blir jag precis liksom du inspirerad till läskiga äventyr här hemma på vår egen svenska bakgård.

/Jakob
 

Nerosuferoth

Swordsman
Joined
3 Dec 2000
Messages
409
Location
Menzoberranzan
Re: hörsägen

Det är heller inte omöjligt att månen är jord av grön ost, att solen kretsar runt jorden och att Lovecrafts mamma egentligen var en Dark Young of Shub-Niggurath.

De två första skulle jag kalla relativt omöjliga, det där om Lovecrafts mamma vet jag ingenting om:)

För övrigt så kan jag inte minnas att jag påstod att jag tror på vad jag skrev, däremot skrev jag "observera att jag skriver möjligt, inte troligt", det var mer som ett vetenskapligt konstaterande (med en smula humor) att man kan inte vara riktigt, RIKTIGT säker.

Ledsen om du blev upprörd på grund av missförståndet. Jag hoppas du inte tog smurfjägaren på för stort allvar också.

Ashley Riot

And this is also part of the game, I suppose, Sydney?
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: hörsägen

Äh, det är klart att jag inte tog illa upp.
Däremot är det ett vanligt missförstånd att tro att det skulle vara “vetenskapligt” att anta att ingenting egentligen är säkert och att allt är relativt.

Man kan t ex vara bortom allt tvivel säker på saker som att
• jorden existerar
• påskharen inte finns
• Lovecrafts mytologiska Necronomicon inte finns på riktigt
• signaturen Krille gör många inlögg på www.rollspel.nu mvh Örnie
 

Svartsmurfen

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
121
Location
Handen
En bra lögnare håller sig ju så nära saningen som möjligt. Å andra sidan så tror ju folk på de mest bizara saker som är välldigt långt ifrån sanningen (politiker, tex).

Man märker i HP's verk att han har tagit nyheter och uppfinningar som grund för många saker och händelser. Är man intreserad av historia och orkar grotta i gamla tidsskrifter så skulle man nog hitta en hel del roliga sammanträffanden. Pluto och skivspelaren (eller om det var radion) kommer jag själv ihåg sådär på rak arm.

Hurvida Necronomicon finns i den tappning som HP framlade så tror jag inte på det. Däremot finns det liknande verk (nåja). De flesta trosläror har ju plitat ned någonting i skrift. Om de inte stämmde överens med kyrkans verision av verkligheten så tenderade de att vara lättantändliga. Delar av dessa skrifter finns bevarade lite här och där och säkert någon heter nog necronomicon.


Svartsmurfen.
 
Top