Nekromanti Namnregistrering

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Tänkte bara kolla med er om någon vet hur man går tillväga för att kolla upp ett tänkbart namn till ett rollspel. Dvs om jag får använda namnet i fråga. Måste man ringa PRV och fråga om det finns registrerat eller är det bara att köra på (tror knappast det va). Dessutom undrar jag vad som gäller för rent generiska namn som ingen egentligen borde få "trademarka". Som typ Avgrund (det är inte det namn jag tänkt till mitt rollspel). Vad gäller i dessa lägen?
Jag vore SÅÅÅ tacksam om någon kunde ge mig klarhet i denna fråga :)

Fly me to the moon and let me play among the stars
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Arbetsnamnet är PARSEC (med en eventuell payoff under namnet). Det finns inte registrerat i Sverige (ännu). Problemet är att det finns någon form av gratis nätverksspel som heter så i USA tror jag. Däremot vet jag inte om det är reggat...

Fly me to the moon and let me play among the stars
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Parsec

Parsec är ju ett längdmått så jag tror inte att någon kan "trademarka" det namnet!
En Parsec är för övrigt: 3.0857*10^16m=2.06265 *10^5 AU
AU betyder Astronomical Unit och är sträckan mellan jorden och solen (i medel).

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Sereg on 2001-01-16 20:12.</EM></FONT></P>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Dessutom undrar jag vad som gäller för rent generiska namn som ingen egentligen borde få "trademarka". Som typ Avgrund (det är inte det namn jag tänkt till mitt rollspel). Vad gäller i dessa lägen?</I>

Allmänna tumregeln är man inte kan registrera ett helt vanligt <I>ord</I> som varumärke. Ovanliga ord hamnar lite i ett mellanfack, men kan gå igenom om de inte är vanligt förekommande.

Rävspel fick t.ex registrera "gondica" (inga problem alls i ett sånt fall) och även "rävspel", men inte "western".  Lancelot Games fick också registrera "wastelands" på sin tid.

"Parsec" är en vetenskaplig term, så den tvivlar jag lite på; det vore som att registrera "meter". Fast det betyder ju också att ingen <I>annan</I> kan registrera namnet och sen hävda att du inte får använda det.

--
Åke
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Sedan om inte jag läst helt galet på PRV:s hemsida, så måste man varumärkesskydda ett märke på flera områden.

Om du t.ex. har ett bilmärke som Volvo och skall skydda det, så skyddas det under bil, vill du också skydda det under spel, måste det också ansökas, och skall det sedan skyddas under möbler, så måste det också ansökas.

Sedan om du skall skydda Volvo i Frankrike, måste du göra om proceduren där, och vidare till Italien så måste det skyddas där etc...

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
"Sedan om du skall skydda Volvo i Frankrike, måste du göra om proceduren där, och vidare till Italien så måste det skyddas där etc..."

I dessa fall räcker det men en så kallad EU-registrering, där alla länder behandlas samtidigt.

Fly me to the moon and let me play among the stars
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Re: Parsec

Jag vet vad Parsec är och vad det står för (sammanslagning av parallax och second) men jag vet också att det går att regga namnet eftersom det redan finns två bolag i Sverige som har namne Parsec (kollade igår). Det är väl antagligen så att det måste heta någonting mer, kanske i form av någon undertitel eller payoff...

Fly me to the moon and let me play among the stars
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Men inte i Turkiet, USA, Canada etc...eller varför inte Norge också ;-)

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Krigeus

Veteran
Joined
23 Oct 2000
Messages
135
Location
Luleå, Sverige
Namnisar

Kan vara bra att veta om man ska copyrighta ocg regga ett spel, men vart fixar man en copyright?

Thomas Krige - Hederskapten i Dödsgardet, E-corps främsta försvarare
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
PRV

"Kan vara bra att veta om man ska copyrighta ocg regga ett spel, men vart fixar man en copyright?"

Den får du automatiskt så fort du skapar din moj, i enlighet med upphovsrättslagen. Vill du skydda din rätt till namnet och produkten så kan du registrera den hos Patent- och Registreringsverket (PRV). Läs mer på PRVs webbplats (<A HREF="http://www.prv.se" target="_new">http://www.prv.se</A>).

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Copyright och varumärke

Skilj på copyright och registrerat varumärke...det är helt olika saker.

Copyright = Upphovsrätt, dvs Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk.

Detta får man så fort man har skrivit något med någon innebörd. Skriver jag t.ex. endast Hej, så är inte det upphovsrättsskyddat... Men allt jag skriver i detta inlägg äger jag upphovsrätten till i den form som det visas här... Det behöver man aldrig ansöka om, det gäller ändå... Oavsett om det är på papper eller en hemsida osv...

Registrerat varumärke är en helt annan sak, och då skyddar man ett varumärke som bara du får använda under en viss tid för en viss typ av produkter som du ansökt om. Reggar du t.ex. "Rollspel och sånt" för din speltillverkning, så får du bara använda den kombinationen i sådant, andra får det om du ger tillstånd... Däremot kan någon annan varumärkesskydda "Rollspel och sånt" för sin nya fräcka sportbil ;-) Det ingår nämligen inte i spelkategorien.

Skyddet varar om det var 10 år tror jag, sedan måste det förnyas.

Mer info står hos PRV www.prv.se och dit kan man skicka ansökan.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Re: Namnisar

Patent och Registreringsverket fixar detta. Var beredd på att vänta i ett år innan namnet är reggat dock. Det kostar 1200 per kategori samt ytterligare 200 för registrering av logga (även här per kategori).
EU registrering kostar 20000 för alla inblandade länder (svider lite väl mycket).

Fly me to the moon and let me play among the stars
 
Top