Nekromanti Namnbyten, bra eller dåligt?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Sapient said:
Om motparten inte vill ses som "folk" - dvs. kanske inte är här för att just utveckla relationer
I en tidigare tråd (en av Elmrigs startade) så ansåg de flesta att de var här för just en community, inte för enbart diskussionsforum? Med andra ord, där blir Übereils poäng ganska fastslagen. Merparten (av de som svarade där) var här för community-tråden.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Robert Jonsson said:
Sapient said:
Om motparten inte vill ses som "folk" - dvs. kanske inte är här för att just utveckla relationer
I en tidigare tråd (en av Elmrigs startade) så ansåg de flesta att de var här för just en community, inte för enbart diskussionsforum? Med andra ord, där blir Übereils poäng ganska fastslagen. Merparten (av de som svarade där) var här för community-tråden.
Var det en omröstning? Är vi alltså bundna av det resultatet som "merparten" bestämt?

Spännande.

Robert, hade det du säger nu varit något mer än din privata uppfattning, hade det här forumet varit en användare färre från och med nu.

Du understryker min poäng väldigt väl.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Sapient said:
Måste du ha det då? Eller rättare sagt, är det givet att DU ska få definiera den relationen så som du gör om du kräver att motparten inte byter namn?

Om motparten inte vill ses som "folk" - dvs. kanske inte är här för att just utveckla relationer, utan för att latja lite mer - prata, skoja och ha kul med andra rollspelare - så säger du att det inte passar dig? Och då ska hen underordnas ditt beslut och uppträda som folk som du kan forma relationer till?
Det handlar inte om mig, det handlar om oss. Mitt val att byta namn påverkar inte bara mig själv, det påverkar mina medforumiter också. Därför kan jag inte bara tänka på mina känslor när jag väljer, jag måste tänka på medforumiternas också.

Det handlar inte om att beslut ska fattas så att de passar mig (och hur de passar andra är irrelevant), det handlar om att beslut inte ska fattas så att de passar namnbytare (och hur de passar andra är irrelevant). Dvs det ska inte vara precis lika illa som du målar upp det fast fokus på såna som vill byta namn snarare än såna som tycker andras namnbyten är jobbiga.

Och folk kommer lära känna dig (och därmed utveckla en relation till dig) om du umgås med dem, oavsett om du vill det eller inte - det är så vi funkar. Vill du slippa ta ansvar för hur din närvaro påverkar andra så bör du inte umgås med andra.

Übereil
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Sapient said:
Var det en omröstning? Är vi alltså bundna av det resultatet som "merparten" bestämt?
Nej, det var inte en omröstning. Det var bara ett påpekande att majoriteten verkade inte dela din och Elmrigs åsikt om att det enbart skulle vara ett diskussionsforum. Många kommer hit för just den aspekt som Übereil påpekade. Det är dock helt okej om man inte kör det, men Elmrig kände ju så starkt för det så han drog från forumet på grund av det.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Robert Jonsson said:
Sapient said:
Om motparten inte vill ses som "folk" - dvs. kanske inte är här för att just utveckla relationer
I en tidigare tråd (en av Elmrigs startade) så ansåg de flesta att de var här för just en community, inte för enbart diskussionsforum? Med andra ord, där blir Übereils poäng ganska fastslagen. Merparten (av de som svarade där) var här för community-tråden.
Alltså, jag tycker inte att nambyte nödvändigtvis går på tvärs med communitytanken. Det kan lika gärna vara tvärt om. Ta sommarnamnen som exempel, det var ju en typisk community-happening, jag skulle våga påstå att namnbyten "i onödan" bara är möjligt på ett community. Att byta namn och latja runt är ju om något att kommunicera enbart interpersonellt.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
För klubben för inbördes beundran? Jo, absolut. Då blir det en jättebra communitydel. Det håller jag helt klart med om.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Robert Jonsson said:
För klubben för inbördes beundran? Jo, absolut. Då blir det en jättebra communitydel. Det håller jag helt klart med om.
Vad menar du med "klubben för inbördes beundran"? Ärligt talat?
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Übereil said:
(...) Det handlar inte om att beslut ska fattas så att de passar mig (och hur de passar andra är irrelevant), det handlar om att beslut inte ska fattas så att de passar namnbytare (och hur de passar andra är irrelevant). Dvs det ska inte vara precis lika illa som du målar upp det fast fokus på såna som vill byta namn snarare än såna som tycker andras namnbyten är jobbiga.
Jo, det är exakt vad det innebär - "andra" är den delmängd av forummedlemmar som har en åsikt. De övriga ska anpassa sig efter den.

Vilket understryks av:
Übereil said:
Vill du slippa ta ansvar för hur din närvaro påverkar andra så bör du inte umgås med andra.
Alltså, i klartext: "passar det inte så stick".

Det är den attityden jag vänder mig mot. Ingenting annat. Det här forumet hade lika gärna kunnat ha en teknisk lösning där namnbyte vore omöjligt - då hade just den här frågan aldrig kommit upp.

Nu gjorde den det. Och det finns en, dessvärre ganska aggressiv, rörelse som vill öka graden av konformism här.

Det är en utveckling jag starkt beklagar.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Ah. Justja, det kanske ses som negativt ja. (Eller ja, det gör det ju. Det är bara jag som gör andra associationer.) Vad jag menade var personer som hänger här varje dag, hela tiden, och är aktiv nästan 24/7: personer som typ jag, Rymdhamster, krank och så vidare. Forum royals kallade någon annan det, men aktiva forumiter skulle kunna vara ett lika bra begrepp.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Sapient said:
Och det finns en, dessvärre ganska aggressiv, rörelse som vill öka graden av konformism här.

Det är en utveckling jag starkt beklagar.
Ärligt talat, den finns på båda sidorna. Båda sidorna är lika kålsupare här.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Robert Jonsson said:
Nej, det var inte en omröstning. Det var bara ett påpekande att majoriteten verkade inte dela din och Elmrigs åsikt om att det enbart skulle vara ett diskussionsforum. Många kommer hit för just den aspekt som Übereil påpekade. Det är dock helt okej om man inte kör det, men Elmrig kände ju så starkt för det så han drog från forumet på grund av det.
Robert - om det inte var en omröstning, hur stor andel av forumet var det då egentligen som uttalade sig?

Du må kalla detta för en "majoritet" så mycket du vill - men sorry, det är din fantasi. Det var på sin höjd ett flertal i ett selektivt urval - de forumiter som deltog i diskussionen.

Att du ens använder det som ett argument, och att du näns kalla det för en majoritet, upplever jag definitivt som rena maktanspråk.

Jag motsätter mig den här utvecklingen mot ökad konformism. Är det i den riktningen forumet är på väg, så är Elmrig inte den siste att lämna.

Och jag tycker ni bör fundera en runda på reaktionerna på sådana här utspel.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Robert Jonsson said:
Ärligt talat, den finns på båda sidorna. Båda sidorna är lika kålsupare här.
Nej, det där är bara retoriskt trams. Det finns en sida som förespråkar att andra forumiter borde ändra sig. (Och - du och Übereil - försöker utmåla er som företrädande någon slags mjoritet/allmänintresse.)

Det fins en sida som är emot det.

Hur kan det vara "lika goda kålsupare"?
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Ett djupt andetag för vissa inblandade!

Robert och Sapient nu räknar ni till tio och ser till att lugna ner er lite. Försök att tolka varandra och andra deltagare i den här tråden välvilligt så slipper vi hårdare tag.

Okej?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,069
Location
Ereb Altor
Jag vill bara föra till protkollet att även om då och då har upplevt namnbyten som ett (minimalt) problem (ex finns det användare som jag vet har bytt namn, men inte från vad). Men det är inget som direkt stör mig. Jag hade aldrig kommit på tanken att vädra åsikten om det inte hade varit för retoriken som då och då förts i tråden.

Jag har själv bytt namn en gång (från Traffaut) och det kändes ganska bra. :gremsmile: Då ägnade jag inte problematiken ett ögonblicks tanke.

Så, om något gott ska komma ur den här tråden så är det enligt mig Anths förslag; en rekomendation att om du vill att andra användare ska veta vem du är, använd titelrutan till att skriva Formerly known as [insert gammalt namn] eller något liknande.

Det behöver inte vara svårare än så.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag vill tillägga ytterligare en sak som ingen tagit upp.

Om det är en forumit som man inte känner igen - och man vill veta vad denne hette från början - så är det bara att fråga.
Fråga i småpraten så får ni antagligen svar inom en minut.

Och den förste som säger att denne inte vill fråga kommer jag personligen drämma en klase bananer i huvudet på.
Klarar man inte av att fråga om man vill veta något förtjänar man inte att få reda på något heller.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,982
Location
Linköping
Sapient said:
... Jag motsätter mig den här utvecklingen mot ökad konformism. Är det i den riktningen forumet är på väg, så är Elmrig inte den siste att lämna. ...
Han heter inte Elmrig längre, utan Qwertyui. Så en klockren belysning av att namnändringar förvirrar.

Jag säger för övrigt Elmrig fortfarande jag med, Dante (jag har sovit i hans hus) om Hipster Pokemon, Bearnie (vi har festat ihop) om Bunny och om Zlatan bytte namn till Leif skulle jag ha kämpigt med att acceptera det också. Inget stort problem, mer som sand i skorna.

PS. Jag stör mig på namnbyten (det är väl mina community-kontrollfreak-gener som spökar) men tycker inte de ska förbjudas (fast det där med begränsning till 1 gång per år låter toppen, och bör gälla även Dante och Spider... :gremwink: ).

Och sen är det vansinnigt tråkigt att så många tagit illa vid sig längs den här trådens gång.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Re: Ett djupt andetag för vissa inblandade!

Jag har figurativt räknat till tio (dvs. lagat och ätit pannbiff med lök - bra mat att bli däst och fundersam av efteråt...)

Jag ser ett växande problem som, ju mer jag tänker på det, är en del av en oroande utveckling över tiden. Jag tror det började i någon av debatterna om dålig stämning, men att det någonstans gled över till en implicit "problembeskrivning" och kanske känslan att "något måste göras".

Jag säger detta, inte som ett sätt att psykologisera meningsmotståndare, utan mer för att iaf. försöka säga att i så fall kan jag förstå engagemanget - men det är också farligt.

Bland annat Robert Jonsson har hänvisat till debatten om community. Jag följde den debatten med mindre än ett halvt öga. Likaså en del tidigare debatter om hur forumet är, ur stämningen är, debatterna fungerar (hur de "borde" fungera) osv.

Det var ett misstag. När jag gled in i den här tråden, så blev jag chockad över en del av argumenten här. (Och senare även på andra håll, som i småpraten.)

Jag reagerar starkt mot några saker:
- Hävdandet av absolut tolkningsföreträde. Oavsett om detta handlar om att stödja sig på (mycket tveksamma) anspråk på att företräda en majoritet. Eller om att utmåla andra personer som "problem" för att deras beteende är oönskat.

- Utmålandet av meningsmotståndare som elitister ("forum royals") eller andra ad hominem-argument ("egotrippade treåringar" sades det i småpraten). Det är inte begränsat till några få inlägg eller något som är skrivet i affekt. Det är ett genomgående beteende.

Det vore lätt att utmåla det som någon slags konspiration, en överenskommelse där "vissa" vill driva igenom några mörka syften. Så tror jag nu inte att det är. Jag tror det är individer som känner starkt för sin sak, liksom jag för min.

Men det de känner för - och det som de är beredda att slåss för, med sådana medel - är inget jag står ut med. Det representerar för mig konformism. Tvånget att passa in. Att det är för stort besvär att behöva stå ut med andras behov av att uttrycka sig genom en sån sak som namnbyte, därför ska det sättet att uttrycka sig stoppas.

Jag vill inte vara medlem på ett sånt forum. Och vad värre är, jag vill inte ens behöva slåss för att få behålla ett forum som inte är så.

Redan debatten, som den förs nu, tycker jag är jobbig. Här vill inte jag fortsätta. Det är inte kul längre, när det finns så starka viljor som vill dra i en annan riktning. Jag vill inte behöva känna att det kanske var ett misstag att inte läsa varenda tråd, delta i varenda debatt, för att försvara hur jag vill att forumet ska vara.

Jag tror inte det är en majoritetsuppfattning. Jag tror det är en minoritet, men driven av en stark åsikt och beredda att hävda den.

Även om inte trådarna är det som bestämmer, så har de redan förändrat hur jag ser på forumet. Då tar jag konsekvensen av det och lämnar forumet.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Om namnbyten

Jag har nu läst igenom denna diskussion under stigande förvåning. Jag har fortfarande inte lyckats begripa hur den kom att utvecklas till detta.

Folk tycks verkligen kunna bli osams om precis vilken oväsentlig småsak som helst. Grattis!

Här får ni min åsikt i frågan:

Vi tillhandahåller möjligheten att diskutera rollspel, och litar på att ni inte missbrukar den. Ibland gör någon det ändå och då modererar vi.

Vi tillhandahåller möjligheten att byta visningsnamn, och litar på att ni inte missbrukar den. Ibland gör någon det ändå och då tillåter vi inte namnbytet.

Det sagt: Vi som har makt att byta namn på ANDRA användare ska låta bli att göra det på pin kiv.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Krille said:
anth said:
Allvarligt talat - ni som använder era riktiga namn på nätet - hur tänker ni egentligen??? :gremshocked:
"Säg aldrig något på internet som du inte skulle stå för om du sade det till en främling eller vagt bekant ansikte mot ansikte."

Ungefär.
Eller exakt så. Det finns dessutom troligen bara en Tomas Arfert i världen.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Re: Ett djupt andetag för vissa inblandade!

Sapient said:
Jag tror inte det är en majoritetsuppfattning. Jag tror det är en minoritet, men driven av en stark åsikt och beredda att hävda den.

Även om inte trådarna är det som bestämmer, så har de redan förändrat hur jag ser på forumet. Då tar jag konsekvensen av det och lämnar forumet.
Äh jag fattar inte, det finns alltså enligt dig en minoritet på forumet som tycker att det vore trevligt om forumet var mer som en community, och det finns en annan minoritet som tycker det är lite jobbigt att folk byter namn. Ingen av dessa trådar har lett till någon som helst förändring i regler eller riktlinjer av dom som faktiskt bestämmer på forumet, men ändå tycker du att det är så jobbigt att den här minoriteten finns att du lämnar forumet?

Vi delar nog inte verklighetsbeskrivningen här helt enkelt, trist att du lämnar dock, du brukar ha väldigt vettiga inlägg så vitt jag kan komma ihåg. Vi kanske ses igen någon gång.

(Sen hittade jag det här inlägget och hoppas på att det kanske är förr snarare än senare:
Sapient said:
Så här gör man:
Man har naturligtvis sen tidigare minst fem olika användare, som man i god tid skapat utförliga identiteter för.
 
Top