Nekromanti Nadragh

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Har ett litet problem med vilka slags äventyr som bör spelas i min värld.

Världen, Nadragh är en ganska primitiv värld och det finns inga landsbildningar. De flesta folken är nomader och jägare. Det finns en stad där jag tror de flesta äventyr kommer utspela sig, i dess närhet i alla fall. Det finns tre folk, människor, ödlefolk och ett tredje folkslag som är lite svårbeskrivna.

De djur som finns kommer vara reptilier och insekter av olika slag. Däggdjur finns men är ovanliga. Fåglar finns ej.
Klimatet är varmt och vanliga lövträd mm är ovanligt. I stort är världen lik vår värld under dinosaurirnas tid med vissa skillnader.

Men för att kunna utveckla världen vidare behöver jag spela några äventyr så att jag kan få in känslan, och för det behövs äventyr.

Känslan i spelet kommer vara ganska mystisk, eller skall så vara. Gudarna håller folken som slavar utan deras vetskap för att kunna äta deras själar. Spelarna kommer oftast vara på gudarnas sida, den felaktiga sidan och det som anses gott måste inte vara så. Den intrigen kommer dock inte spelarna känna till.

Det kommer finnas en mycket rik flora av berättelser från svunna tider och sång spelar en stor roll i världen. Gudarna har lagt beslag på magin och undanhåller den för folken. Det finns reaktioner mot gudarna i form av Elementarerna och Demonerna. Demoner är egentligen de dödas andar som sett verkligheten och Elementarer är fruktade men egentligen ofarliga för folken. Dessutom kommer ursjälen försöka försvaga gudarnas grepp genom att ge gåvor till vissa utvalda...Kort sagt är det förbannat krångligt om man skriver det på en liten text som den här.

Jag vill inte ha hacka krossa äventyr och politiska intriger är nog på ganska liten skala. Var problemlösningar skulle ske är jag osäker på.

Om ni har några förslag på äventyr kan ni gärna svara och om det är något som verkar oklart fråga bara.

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
 

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Vissa tillgångar måste ju vara sånt som humanoider kommer att bråka om, bra avelsdjur, tillgång till dricksvatten eller råmatrial för tillverkning av verktyg och liknande. En del sånger kanske är personliga eller speciella för vissa grupper för att kunna identifiera vilka man tillhör, densom kan många sånger kan då röra sig mer obehindrat och blir genast en person som giriga och lömska personer kan få användning av. Om det skulle finnas något slags sätt att stjäla eller fånga en persons röst skulle det kunna ge upphov till flera intriger. Även om gudarna har kapslat in magin kanske det finns rester kvar av den i sånger eller föremål som cirkulerar i världen. Gudarna kanske testar att ge magi till ett fåtal personer för att sedan göra dem till ett slags damer i deras "schackparti", lite Legacy (highlander rpg) över det.

"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Jag borde nog ge mina tankar om sången...

Sång är en av de vägar som fortfarande är öppna för folket att påverka sin omgivning, de andra är syn och berörning.

Sången är en andlig påverkan och kan paralysera en ovän eller tvinga någon att göra något. Det kan även lugna och annat som har med anden att göra.

Sedan finns det givetvis vanlig sång som inte kan göra ett jota...Gruppspecifika sånger kommer att finnas, liksom alla sånger man kan tänka sig (jojking?)

Jag skall ta ditt inlägg under beräkning, tackar för hjälpen...

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Begränsade resurser

Det där med tillgångar som det bråkas om är bra.
I filmerna om Mad Max, bara för att ta ett exempel, slåss man om bensin. I mitt Fantasy, som är under produktion just nu, är järn och dricksvatten det som alla slåss om. Vad jag förstått så har ditt spel en liknande miljö, även om det inte är post-apokalyptiskt som de två ovanstående exempel.

Ska RP vara hjältetyper, t.ex. de få utvalda som gudarna givit magins gåva till, eller är det mer fokuserat på att man är en "vanlig" människa/ödla/whatever?

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Re: Begränsade resurser

Det finns nog inga egentliga tillgångar att bråka om, det som man behöver är väl typ trä och det finns det ganska mycket av...Järn är i princip nonextensiellt...Det kan visserligen finnas dispyter om rent vatten, det är ganska svårt att finna sådant i öknar. Nej post-apokalyptiskt är det inte snarare pre-apokalyptiskt...det är på väg mot undergången, gudarna utkämpar stora krig mot Imrash, Ursjälen världens hjärta.

Spelarna skall nog spela ganska vanliga personer...Gudarna ger inte magins gåva till någon, de vill förhindra att någon får den. De som förlänas med gåvor får dem av Imrash. Gudarna har för vana att förbanna dessa individer om möjligt.

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,904
Location
Barcelona
resurser att begränsa

Annars är ju mat alltid en bra begränsad resurs. Mat, odlingsjord, jaktmarker och fiskevatten och så vidare.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Jag gillade verkligen det här med sånger, det ger det hela en mystisk och spännande touch som nog går att bygga mycket på. Men om det ska vara lite mer jordnära intriger finns ju alltid de vanliga motiven, mord, kärlek, girighet och makthunger. Något som ofta glöms bort i rollspel är värdet av kunskap och information, t.ex skulle jag gärna byta en halv liter bensin i Wastelands mot att få reda på hur man gör sylt eller lägger ut snaror. Det kanske skulle gå att bygga ett kort äventyr på försöken att finna en man/kvinna som kan använda sig av slagruta och med hans hjälp försöka lära sig att finna vatten i utbyte mot någon gentjänst.

"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Sökande efter kunskap...Gillar det...
Kunskap är makt...

Tackar =)

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Intrigidéer

Jag brainstormar nu, så merparten av de här idéerna (eller hemska tanke -allihop) är bara att ignorera på direkten. Here goes:

1. Kultintrig modell 1A: Spelarna utnyttjas som schackpjäser av en gud mot en annan. (De är förstås inte huvudspelarna, utan bara några statister som spelar en mycket liten, men ändå i många avseenden vital roll.) Genom en olycklig slump (tja, lycklig för spelarna) lyckas de inte bara uträtta sin uppgift i spelet, utan får också en inblick i det mysterium de ännu inte har någon kännedom om. De börjar tvivla på gudarna. Sedan fortsätter äventyret i Matrix-stil. Byt ut all teknologi mot magi och agenterna mot gudarnas avatarer (eller vad du nu har för läskigt) så blir det massa bang-bang.

2. Har du sett Akira Kurosawa-filmen Livvakten? Eller Clintan-rullen For a handfull of dollar? (samma intrig) Där hamnar äventyraren i en stad där två mäktiga familjer är i fejd mot varandra, och vår sluge hjälte spelar ut dem mot varandra, låtsas hjälpa båda pakterna. Ett sådant äventyr är skitkul att spela (för man har så stor valfrihet) och passar sig utmärkt i din värld. Antingen spelar man ut två gudar mot varandra, eller (och det är nog att föredra) två krigsherrar i betydligt mindre skala. Kanske två stammar av de där reptilfolken?

3. Sju sammurajerna. Ännu en Akira Kurosawa-intrig. Här handlar det om en liten by som hotas att anfallas av ett rövargäng. De kommer inte anfalla förrän efter skördeperioden, så byborna hinner skicka ett sändebud efter de sju sammurajerna som kommer och börjar mobilisera sig och byborna inför attacken. Skitroligt att spela, återigen för valfrihetens skull. I din värld blir det kanske extra kul, då det kanske är svårt att få tag i den mest grundläggande utrustningen. Vad hinner vi göra med det lilla vi har? Ska vi bygga murar mot alla håll, eller bara åt det mest lättintagliga hållet? Kan vi försvara alla byggnader, eller måste vi riva kvarnen och bygga ett utsiktstorn av plankorna? Om de tänder eld på byn, kommer vi kunna släcka elden? Osv...

4. Ambassadörintrig. Är de andra folken intelligenta? Går det att resonera med dem? Isåfall älskar jag äventyr där det gäller att förhindra krig mellan två (gärna fler) rivaliserande kulturer. I spel med nya raser som inte spelarna känner till blir det nästan alltid spännande spel. Man måste lära sig på vilka punkter den ena stammen ge vika för den andra stammens påtryckningar och så vidare. Roligast blir det om det finns splittringar inom pakterna. Till exempel en kyrka som vill att politikerna skall kräva hårdare tag mot fiendens hedningar, där det för spelarna blir ett svårt jobb att utföra de mest enkla av uppgifter (bara att få en bordsplacering kan bli nog så svårt om alla vill sitta vid långsidan, tex. Och att köra med runda bord är inte en lösning på alla problem inte!)

5. Dungeonbashing. Inte särskilt kul, men det verkar ju funka.Kan bli roligare om äventyrarna är dumma, råbarkade sällar. "Har vi hittat ett guldarmband, sa du?" "Nej, för dig är det ett GULT armband." "Okej, men inte mässing, va? Jag orkar nämligen inte bära på allt!" "Du vet inte vad mässing är. Det är ett glittrande, fint GULT armband. Det ser fint ut i dina ögon." "Ärsch, NÅGON skulle ha blivit Lärd Man, fan..."
 
Top