Mutant: År Noll - vad händer?

Det hade ändå varit brutalt kul om jag hade kunnat fixa en Mutant-karta till vår hemstad (Luleå), om det är det du menar, men vet inte vart man börjar med att få till nåt sånt, och om det är onödig komplexitet att lägga till såhär vid första start. Antar att man kan spela alla spelets element på samma sätt oavsett karta, det är väl bara placeringen av saker som skiljer.
Fastnade nu lite i tanken kring att äventyret skulle utspela sig i våra hemtrakter, och skulle vilja fixa en sån där sliten karta med rutnät för sektorer osv med den verkliga geografin osv. går det att göra det med typ AI, eller finns det andra verktyg för att fixa det? Provade prompta några motorer och det blir hyfsat snygga resultat, men geografin är bara random så man känner inte igen sig och det blir som ocharmigt på grund av det.
Den kampanjen kom aldrig igång ordentligt, men jag gjorde en sån karta för Uppsala. Det är i grund och botten inte svårare än att man tar en nutida karta i typ Paint.NET, skapar ett nytt lager där man kalkerar av kuster och vattendrag och sen lägger ett 1x1km rutnät över. Sen kan man skriva ut den och klottra dit några landmärken.
Det blir ju inte fullt lika snyggt som dom färdiggjorda, men det borde funka.

Jag har lite tid över nu i eftermiddag, om du vill kan jag göra ett utkast till en Luleå-karta i ett GIS lite snabbt.

Fastnade nu lite i tanken kring att äventyret skulle utspela sig i våra hemtrakter, och skulle vilja fixa en sån där sliten karta med rutnät för sektorer osv med den verkliga geografin osv. går det att göra det med typ AI, eller finns det andra verktyg för att fixa det? Provade prompta några motorer och det blir hyfsat snygga resultat, men geografin är bara random så man känner inte igen sig och det blir som ocharmigt på grund av det.
Denna hade lite trevliga dystopifärger i alla fall:
1000003069.jpg

Har sett tutorials för att göra en Mutant År Noll-karta i photoshop eller annan rita-mjukvara med multipla lager. Har pulat lite med sånt själv o det är inte helt omöjligt att få till något ganska hyfsat.

Gillade den här genomgången av hur man gör

Edit: mer info o resurser till ovan!

(AI håller jag mig långt borta från, däremot, blech)

Last edited:
Jag måste gå tillbaka till SL-boken (häftet) och kolla hur det där var, men ja, jag skulle definitivt kunna tänka mig att slumpa dom närmsta sektorerna i förväg så att jag har lite koll på vad som kommer. Känner mig relativt osäker på hur utforskandet av en sektor går till spelmässigt, och hur man fyller ut det så att det inte bara blir "ja nu är ni där, det är en ruin, leta efter nåt kul - aha där var det nåt kul, nu åker ni vidare".
Börjar undra om det vore bra med en "SL-tips till Mutant år Noll"-tråd eller nåt liknande, men iaf.. kort, ur minnet, hur man zonkrälar

0. SL genererar en ruta av zonen. Utgångspunkter:
* zonkartan - både landmärken och terräng
* Google street view
* Egen lokalkunskap
Tabeller i Grundreglerna kan ge
* Lokal terräng/byggnader - denna kan användas rakt av, eller för att fylla på. Om du inte vill ha simhallen eller den obebyggda skogen där tabellen föreslår, ta nåt annat.
* Rötnivå. Platser med noll röta är speciellt intressanta för små utbrytargrupper från Arken eller andra överlevare. Särskilt om det finns rötfritt vatten!
* Hot

1. Spelarna bestämmer vilken zonruta de ska till
2. Zonstrykar slår för "led vägen". Detta steg kommer lätt ge upphov till tonvis med bonus-ammo, mat, etc från zonstrykarens specialfärdighet. Om man inte har en zonstrykare, ska man göra det diegetiskt: beskriv hur RPna letar sig fram. Det är lättare att råka snubbla rakt in i ett Hot utan zonstrykare, men inget måste.
3. Om det finns ett Hot, måste man generellt ta hand om detta för att inte behöva återvända till rutan man kom ifrån. Man kan enligt reglerna aldrig bara undvika hot, det är inte meningen som lösning.
4. RPna letar runt i zonrutan. Detta kan ta olika lång tid beroende på bebyggelse, om det finns intressanta saker i krångliga källare, om man vill gräva ut ett nedrasat hus i jakt på något, eller bara strövar vidare fortast möjligt. Ofta finns det rätt mycket att göra. Beroende på Hotet, kan hotet ev helt blockera detta.
5. Vid behov, kollar man vilka resurser som går åt. RPna behöver mat o dricka varje dag, samt för att läka. Man kan även ta en paus för att låta t.ex. en Skald ge gruppen en stunds andrum och återhämtning.
6. Röta! Se hur mycket röta RPna får, beroende på zonrutans rötnivå. Jag snälltolkade reglerna så att "1 röta per 12h" blev att man fick 1 röta när 12 timmar passerat - inte så fort man klev in i zonrutan. Röta är rätt hårt ändå, känner jag. Om rötan är väldigt intensiv kan detta behöva tas upp redan medan steg 3-5 pågår!
7. Åter till 1.

Ovan fritt från minnet, om jag minns fel tänker jag att någon korrigerar mig! Steg 3-5 brukar ge rejält med material att spela på, men zonrutor man redan utforskat o färdats genom flera gånger kan såklart gå snabbare att resa genom.

Det hade ändå varit brutalt kul om jag hade kunnat fixa en Mutant-karta till vår hemstad (Luleå), om det är det du menar, men vet inte vart man börjar med att få till nåt sånt, och om det är onödig komplexitet att lägga till såhär vid första start. Antar att man kan spela alla spelets element på samma sätt oavsett karta, det är väl bara placeringen av saker som skiljer.
Spelet är helt kart-agnostiskt, så länge det finns hyfsat med zon-rutor att utforska, och där relevanta metaplotts-ställen kan sättas ut. Menade att om ni inte orkar fixa karta till hemstan, ta den av kartorna från Fria Ligan som är över den stad ni känner bäst till. Finns på deras hemsida. Jag gillade Stockholms-kartan, öarna och broarna skapade en intressant dynamik. Malmö-kartan var iofs kul oxå, jag tolkade den som att stora delar av staden var under midjedjupt vatten (inte realistiskt men kul!), många våta RP, jobbiga strider, och skrotpråmar blev det.

Last edited:
3. Om det finns ett Hot, måste man generellt ta hand om detta för att inte behöva återvända till rutan man kom ifrån. Man kan enligt reglerna aldrig bara undvika hot, det är inte meningen som lösning.
Just denna delen tyckte jag var svår. Jag skulke nog diskuterat igenom den i gruppen om jag skulle plocka upp spelet igen. Det knepiga låg i presentationen gentemot spelarna. Digetiskt ville jag ofta introducera hoten på lite varierande vis, med förebådan, och inte bara kasta det på RPna varje gång, samtidigt som det sättet liksom bjuder in spelarna till att försöka slingra sig ur det. Vi hittade aldrig riktigt rätt och tidvis gjorde det nog zonfärderna för enkla.

(Lösningen är nog att spelarna är helt införstådda med att nu möter vi rutans HOT. Vårt jobb är att spela oss in i det på ett naturligt vis, inte undvika det för det säger reglerna att vi inte får.)

Just denna delen tyckte jag var svår. Jag skulke nog diskuterat igenom den i gruppen om jag skulle plocka upp spelet igen. Det knepiga låg i presentationen gentemot spelarna. Digetiskt ville jag ofta introducera hoten på lite varierande vis, med förebådan, och inte bara kasta det på RPna varje gång, samtidigt som det sättet liksom bjuder in spelarna till att försöka slingra sig ur det. Vi hittade aldrig riktigt rätt och tidvis gjorde det nog zonfärderna för enkla.

(Lösningen är nog att spelarna är helt införstådda med att nu möter vi rutans HOT. Vårt jobb är att spela oss in i det på ett naturligt vis, inte undvika det för det säger reglerna att vi inte får.)
Jag bara sa rakt av som SL att nej, ni kan inte bara smyga förbi, så funkar inte spelet, och så körde vi på det. Efter ett par gånger blev det liksom att det satte sig, så var det inte mer med det. En del hot är ju kanske mer naturligt att de helt blockerar området än andra. En gigantisk svärm tokonda muterade myggor kan man ju föreställa sig är precis överallt, t.ex.

Börjar undra om det vore bra med en "SL-tips till Mutant år Noll"-tråd eller nåt liknande, men iaf.. kort, ur minnet, hur man zonkrälar

0. SL genererar en ruta av zonen. Utgångspunkter:
* zonkartan - både landmärken och terräng
* Google street view
* Egen lokalkunskap
Tabeller i Grundreglerna kan ge
* Lokal terräng/byggnader - denna kan användas rakt av, eller för att fylla på. Om du inte vill ha simhallen eller den obebyggda skogen där tabellen föreslår, ta nåt annat.
* Rötnivå. Platser med noll röta är speciellt intressanta för små utbrytargrupper från Arken eller andra överlevare. Särskilt om det finns rötfritt vatten!
* Hot
Tillägg till ovanstående:

Första spelmötet gör man RP och sätter ut var Arken ska vara tillsammans (även om SL har lite sista ordet där, det är dumt om arken ligger FÖR centralt, eller precis på kartkanten, eller dumt på annat vis). Det är kul att komma på en byggnad eller plats i hemstaden där man tänker sig att alla i Arken bor, man kan rita den om man vill, göra kartor över var hus/rum ligger osv, var bossar håller till, den gamle mm. Man ska ju även komma på en del annat om Arken tillsammans (men med SLs guidning så det funkar!)

Nedan är min tolkning av regler / lite funderingar jag körde med:
Innan nästa spelmöte genererade jag alla rutor som var inom 3 rutors radie från arken, på vissa håll lite till. Gruppens zonstrykare fick ett papper med info om sådär ett dussin rutor nära arken, men inte förbi några hopplösa hot liksom. Helt kort info för varje ruta: "Mycket röta. Gammalt jättehus. Verkar finnas jättespindlar, kan inte komma vidare här". Jag hade inga hot precis bredvid arken, minst 1 ruta bort, det är lite upp till sunt förnuft där vad som funkar med olika hot.

Innan nästa spelmöte kan man även dra vilken händelse som drabbar arken, och förbereda den som SL. Roligt att dra tillsammans hela gruppen, men skönt att kunna tänka igenom den som SL. OBS! En sak jag missade först: det står mer i boken än det står på händelsekortet i kortleken. Så om det verkar mystiskt, kan det vara därför, alla svar ska inte finnas på kortet, det kan nästan spelarna läsa rakt av.

Jag bara sa rakt av som SL att nej, ni kan inte bara smyga förbi, så funkar inte spelet, och så körde vi på det. Efter ett par gånger blev det liksom att det satte sig, så var det inte mer med det. En del hot är ju kanske mer naturligt att de helt blockerar området än andra. En gigantisk svärm tokonda muterade myggor kan man ju föreställa sig är precis överallt, t.ex.
Jo. Jag tänkte likadant, men jag hade svårt att hålla linjen väl i spel 🤷‍♂️.

Jag måste gå tillbaka till SL-boken (häftet) och kolla hur det där var, men ja, jag skulle definitivt kunna tänka mig att slumpa dom närmsta sektorerna i förväg så att jag har lite koll på vad som kommer. Känner mig relativt osäker på hur utforskandet av en sektor går till spelmässigt, och hur man fyller ut det så att det inte bara blir "ja nu är ni där, det är en ruin, leta efter nåt kul - aha där var det nåt kul, nu åker ni vidare".

Nu vet jag inte om du fått tag på de fullständiga regelböckerna, för i startboxen finns väl inte regler för att generera zonen? Många av tipsen i råden angående att spela sandlådigt förutsätter att du spelar enligt grundreglerna.

Om du använder Find My Path kan du läsa in en egen kartbild och få ett rutnät av zonsektorer, och sen kan du slumpa sektorernas innehåll direkt på sidan. Det ser ut som på bilderna nedan om man använder @verlandes. kartbilder. Jag tycker det blir lite digitalt att använda i spel, men för att snabbt generera ett gäng sektorer och hålla reda på dem är det ett smidigt verktyg.

(Förutsätter också att du har regelboken, annars har du inte så mycket nytta av det som genereras)
1790947546261.png1790947839951.png

Nu vet jag inte om du fått tag på de fullständiga regelböckerna, för i startboxen finns väl inte regler för att generera zonen? Många av tipsen i råden angående att spela sandlådigt förutsätter att du spelar enligt grundreglerna.
Det här stämmer nog faktiskt, jag känner inte igen att jag skulle sett nåt i SL-häftet om hur man genererar upp zonen. Hur är det tänkt att man ska göra istället med startboxen då?

Det här stämmer nog faktiskt, jag känner inte igen att jag skulle sett nåt i SL-häftet om hur man genererar upp zonen. Hur är det tänkt att man ska göra istället med startboxen då?
Nu var det ett tag sen jag tittade i de böckerna och jag har dem inte själv, men det är mer ett prova-på-upplägg. Några inlägg i början av tråden handlade ju om det, att startboxen är gjord för att testa ungefär hur spelet ser ut halvvägs genom en kampanj.

Istället för att långsamt bygga upp arken har du en färdig ark med färdiga projekt och bossar, istället för att generera och utforska zonen har du några äventyrsplatser. Skapandet av rollpersoner är nog också antingen förenklat eller färdiggenererat. Jag minns säkert fel på detaljer men ungefär efter den principen.

Back