Re: Modifikationer beroende på kön?
Tja, nu jämför vi ju för det första rent generellt. Och, vad jag vet, är skillnader mellan män och kvinnor små. Jag tror att de flesta skillnader är för små, för att synas i Eons system på 3-18. Men STY är jag fast besluten om att den ska vara -1. Och då lägger jag helt sonika till +1 på nåt annat, för att jämna ut, snarare än att jag vet att kvinnor faktiskt är såpass mycket bättre.
Många forskare undersöker hur kvinnors och mäns intelligens förhåller sig. Relativt säkert har man kommit fram till att kvinnor har större emotionell intelligens, större empati, men att män har bättre logik, bättre rymduppfattning och matematisk problemlösningsförmåga. Jag tror att män och kvinnor har samma PSY. Det är verkligen itne rättvist att skilja könen åt i intelligensen, som trots allt är den allra viktigaste egenskapen hos en människa (då räknar jag inte _väldigt_ mycket i begreppet intelligens).
Visst, kvinnor har i allmänhet en högre smärttröskel, men jag tror verkligen att det är marginellt. I verkligheten tål männniskor ungefär lika mycket stryk, oavsett kön, storlek och andra egenskaper. Det finns vissa skillnader i smärttrösklar och det finns olika mycket kroppsmassa att ge sig på. Detta visar EOns system mycket bra, med kolumner, jfr t.ex. D&D, där det kan vara enorm skillnad på vad folk tål. Men, det hör egentligen inte hit.
Jag vill även hålla med Ymir, värdena är inte så viktiga. Möjligen färdighetsvärden, för de är väldigt karaktärsdrivande. Om man vill ha bra stridsvärden, för att man är så mycket i strid, bör man IMHO ändra på sitt spelande. Iaf om man känner att man bara kan välja bra stridsvärden. Har man dåliga stridsvärden håller man sig från strid. Det är enklare än man kan tro...
Sist, vad är då kvinnor bra på? Jag är hundra procent på att kvinnor är mer sociala, eller åtminstone sociala på ett annat sätt. Det är iaf vad jag ser varje dag. Jag tänker inte dra upp några exempel, och det finns alltid undantag, men i allmänhet är kvinnor mer noggranna med utseende, beteende och använder även attributet PER mer, om man skulle översätta det i Eontermer.
/RipperDoc - trevlig diskussion
<A HREF="
http://www.nogo.nu" target="_new">
http://www.nogo.nu</A>